Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Ta bilen på utflykt (europa)

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    772

    Ta bilen på utflykt (europa)

    Sitter o planerar sommaren och vi skulle gärna vilja åka över till Danmark (Legoland) och sen färja till Tyskland. Frågan är då om jag vågar ta bilen ner på kontinenten..? Den har ju rullat dryga 23' nu och börjar komma till åren. Min tanke var att teckna vägassistans försäkring, oljebyte innan avfärd, extra tändkassett och bränslepump i bilen.
    Hade ni vågat?
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  2. #2
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Det finns en tråd här nånstans... ska leta reda på den.

    Kolla vattenpump, rem och löphjul om du inte nyligen bytt dessa. Ta med en vevaxelgivare också.

    Det är mindre än 300 mil till spanska gränsen. det kör jag normalt på mindre än en månad. Det är lite högre tempo på tyska motorvägar, annars är det bara att ta det lugn, tanka och se sig om.

    Jag vill åka igen :-) Min gröna har nu gått 26 000 mil, men då den har ny vattenpump o soppapump så går det säkert lika bra som för ett par år sedan.

    Edit: här kommer tråden http://forum.saabturboclub.com/showt...%A4nka-p%C3%A5

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Arne 2226 den 2019-04-10 klockan 23:12.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Har samma funderingar jag också och min 9-5a har gått 32.000mil... känns som man skulle vilja jaft nån sorts försäkring ifall den pajjar. Jag funderar dock bara på att bila lite söderut i Sverige, det är ju nog så exotiskt för en norrlänning :P
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Ang. autobahn så är det viktigt med högt tryck i däcken samt glöm aldrig blinkers.
    Ta paus ofta så det blir bra stämning i bilen.
    Planera inte in för mycket utan håll resplanen möjlig även om det är köer m.m.
    Stadig reskassa, samt låt säkerheten i trafiken vara viktigast.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Så länge du inte ska 300 mil ut i ryska obygden så ser jag ingen anledning till oro. Har aldrig verktyg eller delar med mig i någon bil. Händer det så händer det. Har man med sig en arsenal med delar och verktyg så ser ju murphy till att det man behöver inte är med iallafall.

    4 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Så länge du inte ska 300 mil ut i ryska obygden så ser jag ingen anledning till oro. Har aldrig verktyg eller delar med mig i någon bil. Händer det så händer det. Har man med sig en arsenal med delar och verktyg så ser ju murphy till att det man behöver inte är med iallafall.
    Jo tack du... Hade halva garaget i bilen. Gick som en klocka. Plockade ur allt. Bilen dör nästa dag... How fun...

    Men nog med ot. Åk på! Är du orolig, gör en bas service så har du ju bästa möjliga förutsättningar för att lyckas

    /Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg

    Uky

    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  7. #7
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Har åkt ner till Barcelona i 25+ års tid några veckor in på senvåren.

    Allt från OG900, 9000, NG900, 9-5 + diverse annat.

    Några gånger med 9-5 Aeron hade jag extra tändkasett med mig
    och inget hände. Åkte ner två gånger med 9-5 3.0V6T (Griffin)
    men där skevade de främre bromsskivorna sig samt att CE började lysa.
    Bromsskivorna byttes av SAAB i Girona (snabbt och till bra pris).
    CE visade sig vara den bakre lambdasondens förvärmning som gått
    sönder. "Påverkar inte något. Du kan byta när Du är tillbaka i Sverige."

    Bra är att se till att spännrullar, rem och vattenpump är i gott skick
    och att alla vätskor är vid sina sunda vätskor.

    En bra backspegel är som sagt bästa resekamraten...
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    772
    Tack för svar!
    Rem och vattenpump byttes för ca 3 år sedan och hjulen drygt ett år innan.
    Kanske går det bra o ta bilen till Europa då

    Just nu ser det ut som att vi tar båten från Trelleborg till typ Rostock och sedan håller oss kring kusten, ev en sväng över till Polen. Dryga 65mil till Trelleborg ska väl bilen klara
    Tips på resmål?
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Det är väl som med all annan körning med gammal bil. Är den väl underhållen ska det gå bra, att sedan vissa saker kan paja helt utan förvarning (typ bränslepumpen) gäller ju oavsett om du är hemma eller inte. Rent statistiskt kör du ju de flesta milen på hemmaplan så sannolikheten att det sker utomlands är ganska liten. Den enda skillnaden är väl att om bilen pajar utomlands så kan det bli lite bökigare med att hitta lämplig verkstad, men även utomlands finns det ju saabverkstäder så allt löser sig.

    Sedan är det ju vettigt att inte heller pusha bilen hårdare än brukligt, det är då du riskerar att putta något halvslitet över gränsen så att det pajar. M.a.o. undvik att t.ex. bomba 150+ km/h på Autobahn i flera timmar...

  10. #10
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av ErikssonR Visa inlägg
    Tack för svar!
    Rem och vattenpump byttes för ca 3 år sedan och hjulen drygt ett år innan.
    Kanske går det bra o ta bilen till Europa då

    Just nu ser det ut som att vi tar båten från Trelleborg till typ Rostock och sedan håller oss kring kusten, ev en sväng över till Polen. Dryga 65mil till Trelleborg ska väl bilen klara
    Tips på resmål?
    Du kan ta färjan till Sassnitz på Rügen - kolla in mastodontbygget Prora som byggdes av nazisternas straff-fångar - nu konverteras det till dyra semesterlägenheter. Finns ett litet museum där. Vi har bott i Sellin lite längre österut på ön. Fin strand och pir - roliga vågor för barnen, nävar av bärnsten från havet på kvällspromenaderna längs stranden.

    Polska östersjökusten ska vara fin säger de som varit där.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Citat Ursprungligen postat av ErikssonR Visa inlägg
    Tack för svar!
    Rem och vattenpump byttes för ca 3 år sedan och hjulen drygt ett år innan.
    Kanske går det bra o ta bilen till Europa då

    Just nu ser det ut som att vi tar båten från Trelleborg till typ Rostock och sedan håller oss kring kusten, ev en sväng över till Polen. Dryga 65mil till Trelleborg ska väl bilen klara
    Tips på resmål?
    Jag har åkt kors och tvärs genom Polen flera ggr så fråga på om det är något speciellt.
    Efter kusten så är Leba fint samt hel halvön och hela 3 stadsregionen.
    Det ställe vi varit mest på med våran husbil är Camping metropolis i Sopot där går spårvagnen tvärs över vägen in till Gdansk eller Gdynia.
    I år tar vi färjan från Nynäshamn till Gdansk så blir det lite mindre mil, gissningsvis blir det Zakopane och möjligtvis Budapest innan vi åker tillbaka norrut.
    Nervägen blir med den nya färjan som vi inte provat tidigare.

  12. #12
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Jag har kört ner till holland i min dåvarande 9-5 2.3t , servade bilen innan avfärd, bytte bromsar fram (skivorna var dåliga), hade med mej verktyg men inga reservdelar utom glödlampor och en dunk olja.

    Det enda problemet var soppatorsk på autobahn pga felkalibrerad bränslemängdsmätare, jag skulle inte göra om resan utan reservdunk!

    ..Ett annat problem var att tyskarna är efterblivna och inte accepterar visa/mastercard på alla tankställen! ..dessutom kostar toalettbesök efter vägen alltid pengar.. det kunde ju vara ok om det var fräscha ställen, men även en nerbajsad toalett kostar flis.. där ligger vi långt före i sverige..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #13
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Jag har kört ner till holland i min dåvarande 9-5 2.3t , servade bilen innan avfärd, bytte bromsar fram (skivorna var dåliga), hade med mej verktyg men inga reservdelar utom glödlampor och en dunk olja.

    Det enda problemet var soppatorsk på autobahn pga felkalibrerad bränslemängdsmätare, jag skulle inte göra om resan utan reservdunk!

    ..Ett annat problem var att tyskarna är efterblivna och inte accepterar visa/mastercard på alla tankställen! ..dessutom kostar toalettbesök efter vägen alltid pengar.. det kunde ju vara ok om det var fräscha ställen, men även en nerbajsad toalett kostar flis.. där ligger vi långt före i sverige..
    Well, that's shit of em!
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  14. #14
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Från Puttgarden via Hamburg, Kassel, Frankfurt, ner mot Basel (strax innan sväng höger...)
    är det oftast superfräscha dass. Kostar 1 Euro men man får en "Gutschein" som man kan
    handla för i kiosken. Tanterna försvann för flera år sedan. Nu är det automater.

    Frankrike var under många år rena skräcken med flertalet avträden ett handtag på väggen och ett hål
    i golvet. Numera, från Becanson i nordost ner mot Perpignan är det tipp-topp.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  15. #15
    Sugmotor Bagpipes avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    90
    Håll avstånden på Autobahn, hemska seriekrockar med tunga fordon händer ofta.
    Blir det stopp i alla filer så måste en räddningsgata lämnas öppen i mitten.
    GPS med mottagare för trafikmeddelanden ger nya väganvisningar runt ställen
    med totalstopp, man slipper i många fall sitta fast när det är "Stau".
    (har själv en Garmin nüvi 3790 som räddat mig många gånger)
    Pass eller nationellt id-kort ger snabbare gränspassage (DK SE) om det är
    begränsningar eller kontroller som gäller just då på hemvägen.
    Körkort, registreringspapper i original och grönt försäkringskort är väldigt bra
    att ha med om det händer olyckor eller vid stora fordonskontroller.
    9-5 2.0t SC BioPower -05
    Extrainstrument, fiol + säckpipa

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Se till att försäkringen omfattar bärgning.
    Den här är bra.
    https://www.okq8.se/hem-forsakring/b...om-backup-bil/

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Köpenhamn
    Inlägg
    182
    Jag kommer att åka till Frankrike, Provence til sommer i ng9-3:an från '08. Det är i inte första gång jag tar en äldre Saab ner genom Europa till Italia eller Frankrike. Det endaste som har hänt var en og9-3 frambalk som började klonka efter att jag ett par veckor förre avresan hadde fått monterat EXD bussninger. Det fixade jag själv med en hylsnyckel på en parkeringsplats i Seguret i Provence. Där i Seguret finns i övrigt en lokal kille som är Saab fantast, som har satt upp ett skylt med "SAAB Parking only". Han kör en ng9-3 ttid och en og900 cab. Tänkte ta med en liten Saab present till honom: Har ni en idé så kom med dom här:___________

    Jag har förberett mig med att hemifrån ta med adressar på verkställer med Saab kundskab i dom områden jag ska semestra.

    Jag har abonnemang på autohjälp med Europa täcke, men jag har med mig burk med däcktätningsmedel.

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 900 1996 bytt till SAAB 9-3t SE M01 i' 07; Taklucka och allt, import från Tyskland till Danmark. På danske skyltar och skyltarna kostade 1½ gång bilens pris.
    '14 Bytt till 9-3 ss M08, var det nu klokt? Ja älskar också den!
    STCS medlem nr. 12358

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    359
    Medlem#
    3421
    Arnes tips om Rügen är värt att överväga.Prora är ett "måste" läs på lite innan,piren i Sellin ett till måste,hela stan är värt en övernattning se till bara att vara vid piren dagtid det finns en överaskning längst ut.Längst upp på Rügen ligger Kap Arcona,en gammal försvarsanläggning också värt att se.
    Dresden är till förslag,samma där läs på lite innan,på vägen ner kan man stanna till vid Sachsenring.

  19. #19
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Kan du skruva själv så är det väldigt billig "försäkring" och byta bränslepump. Har gjort det i förebyggande på alla bilar, köper man bara själva pumpen och byter istället för hela armaturen så kostar pump ca 700kr. Viktigt att slang som tål både bränsle på in och utsida används inuti tanken om du tänker byta.

    Det är ganska jobbigt med död bränslepump i Sverige också och att de dör mellan typ 15-25 000mil är ganska vanligt intervall även om det inte är nån "garanti" såklart

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419
    Sticker man ut när man tog en 45000 mila, numera 46000 mil og900 ut mot de Brittiska öarna i somras förra året? Tog färjan från Göteborg-Kiel, därefter körde jag på Autobahn med snitthastighet på 150-170 km/h och ibland upp mot toppfarten som är 200-210 km/h, in mot Holland o sedan färja från Hoek Van Holland-Harwich i England, över till Irland med färja från Fishguard och övernattning längs vägen. Tur o retur blev ca 350 mil.

    Gick hur bra som helst men innan resan gjorde jag olika kontroller såsom läckage, funktionstest av hur bilen betedde sig osv, bunkrade upp med lite glykol och 2 liter motorolja också ifall haveri inträffar under resan, enklare verktyg fanns med också ifall det behövdes och har alltid med sådant oavsett om det är en äldre eller nyare bil.

    2 användare gillar detta inlägg


    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

Liknande ämnen

  1. Stockholms träff med utflykt till Taxinge slott. 7 September
    Av lingua i forum Stockholm med omnejd
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2013-09-12, 22:48
  2. Saab 9000 europa vs usa
    Av Chillarn1 i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-09-08, 22:55
  3. Köpa däck ute i europa?
    Av Fredrik J i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-07-26, 00:16
  4. SAAB 9-7x till Europa!
    Av Fredrik.j i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-29, 20:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •