Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Vinande oljud nyrenoverad motor B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    74

    Vinande oljud nyrenoverad motor B2x5

    Hej
    Har renoverat min motor under vintern med nya vevlager,kolvringar samt ny drivdelssats och slipat ventiler o bytt ventiltätningar
    Nu är det så att det viner ganska mycket vid uppstart och lugnar sig när motorn är varm men sedan kommer det tillbaka lite grann
    Låter ok på tomgång men vid uppvarv så börjar det vina/tjuta igen
    Vill tillägga att jag jobbar själv på saab som mek sedan 2002 och aldrig råkat ut för detta innan på någon bil, och gjort detta många ggr
    Tog kontakt med orio och de sa att de kunde va översträckt kedja och det har jag kollat flera ggr och upplever att den är väldigt spänd, råkat ut för på NG 9-3 när vattenpumpen byts så kan ballanskedjan klicka ut o då kommer detta ljud, rev ner transkåpan igen och hittar inget konstigt
    Haft nere tråget och kolla om något syns där men ej, kollat oljetryck ok det går upp mot 5,5 bar vid start och går ner till ca 2 när den blir varm, helt ok
    Kollade även reduceringsventilen och den går fint i loppet
    Fick ner en ny kedja från orio då de trodde att det kund va fel iden men oljudet kvarstår, vill även tillägga att toppen som sitter på kommer från en annan bil då ventilsätena var väldigt slitna på min gamla
    Har sökt på detta lite överallt och jag verka inte va den första
    Någon som vet något?, kan det va materialfel i släpor?
    Börjar bli trist att riva ner, vill ju ut o köra med bilen
    Saab 9-3 AERO performance by Bollman

    Varför köra opel när man kan köra SAAB

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Vart kommer vinandet ifrån? Har själv råkat ut för flera oljefilter som orsakat vinande ljud i samband med start.

  3. #3
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    slutar ljudet om du lättar trycket på remspännaren?

    Väldigt bra test för att se om det är motorn eller något som drivs av remmen.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    74
    Har testat utan rem o bytt oljefilter 2 ggr
    Vinandet låter från kedjesidan
    Ska höra med Orio igen imorgon om jag kan testa att stoppa oljelödet till kedjespännaren o se om den låter annorlunda

  5. #5
    Fick detta vinande vid kedjebyte. Det var balansaxel kedjan med tillhörande hjul som var i kitet från NeoBrothers. Efter timmar av felsökning beställdes ett nytt balanskedjekit från Speedparts och monterades. Sen dess inga problem. Kan vara värt att kolla upp den kanske? Lite drygt o behöva av o på med bröstkåpan.. Grrr...

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Fast om nu spännaren har låst sig tajt så spelar ju inte oljetrycket nån roll. Då lär man ju demontera den och återställa den. Man bör när man monterar dylika transmissioner montera allt, vrida runt ordentligt så allt sätter sig och sen återställa spännare och vrida runt igen. Då slipper man mycket konstigheter.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    74
    Har haft nere bröstkåpan igen för koll om den spännaren är sträckt men allt är ok, visst kan jag plocka ner igen, har ju lite rutin på detta men är rätt tradigt
    Pratat med Orio o jag kan prova att tejpa hålet i kedjesträcksren o se om det ligger där

Liknande ämnen

  1. tjutande/vinande oljud
    Av Huxflux i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-04-25, 18:30
  2. Vinande/gnisslande oljud saab 9-5 aero 2004
    Av jimmyb i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-21, 10:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •