Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Synligt avgasrör "Spoilern måste bearbetas på icke Aero modeller" OG9-5 -06

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    26
    Medlem#
    12367

    Synligt avgasrör "Spoilern måste bearbetas på icke Aero modeller" OG9-5 -06

    Hej! Min första post på forumet, så ha överseende med eventuella felplaceringar och dåligt användande av sökfunktionen

    Jag ska montera Maptuns halvsats med synligt utblås, på en icke Aero, så spoilern behöver, som Maptun kallar det, bearbetas för att utblåset ska passa. En ny spoiler/diffuser kostar ju inte våldsamt mycket men jag tänkte ändå göra ett försök med den nuvarande först. Men! Oavsett hur mycket jag letar så hittar jag ingen info någonstans från någon som gjort detta tidigare. Inga guider, tips och trix eller utlåtanden.

    Finns det någon här som gett sig på detta som kan ge lite tips innan jag slaktar baken på min bil?

    /Hathhe

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Vilken bil gäller det?
    Årsmodell?
    Motor?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    38
    Medlem#
    -
    Jag har gjort det på en og 9-5a årsmodell 06+. Om det är en sån så vet jag hur man demonterar spoilerdelen och sedan är det bara att trimma plasten så att avgasröret går fritt. Kan kolla om jag har bilder på processen, men har iaf bilder på mitt slutresultat om det är utav intresse.

    / Jesper

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    26
    Medlem#
    12367
    @hyvens
    Vilken bil gäller det?
    Årsmodell?
    Motor?
    Det är en 9-5 2.3T 06 Vector. B235L.



    @Jesper_F
    Jag har gjort det på en og 9-5a årsmodell 06+. Om det är en sån så vet jag hur man demonterar spoilerdelen och sedan är det bara att trimma plasten så att avgasröret går fritt. Kan kolla om jag har bilder på processen, men har iaf bilder på mitt slutresultat om det är utav intresse.

    / Jesper
    Absolut, bilder, oavsett vart i processen vore väldigt tacksamt!

  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Sen kan du ju kolla hur en Aero ser ut. Eller annan modell med synligt utblås... För att se ungefär hur resultatet bör vara för att röret skall passa.

    Maptun vet detta med 100% säkerhet. Det är bara att fråga dem, när du är kund. De är ju en verkstad/leverantör som vet vad de talar om.

    Lägg gärna upp dina före och efter bilder här, så hjälps vi åt! (Använd forumets funktion för att ladda upp bilder isf)

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Har du fått tag på beggat system eller kommer du köpa nytt?
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    38
    Medlem#
    -
    Bifogad fil 13040Bifogad fil 13041Bifogad fil 13042Bifogad fil 13043

    Hittade de här bilderna, det går att ta loss nedre delen utav spoilern utan att demontera hela stötfångaren. Men det är lättare att göra om man tar loss allt. Det går säkert att göra hela operationen med allt monterat också.

    Jag har en aero så själva stötfångaren har ett färdigt urtag för avgassystemet vilket man kan se på bilden där den svarta spoilerdelen är demonterad. Om den har ett urtag så borde det kunna fungera som mall för urtaget i spoilern.

    Jag byggde om en vanlig spoiler så jag fick göra ett nytt urtag i den svarta delen, jag kopierade urtaget från aero spoilern och sedan borrade längs med mina markeringar för att slippa såga så mycket. Sen filade jag kanten jämn.

    Om du har fler funderingar så är det bara fråga.

    - - - Uppdaterad - - -

    043E1CF5-97B5-4913-865A-4AE7C0848F5C.jpg

    Hittade en till bild på färdigt resultat

    2 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    26
    Medlem#
    12367
    Citat Ursprungligen postat av Indalsman Visa inlägg
    Har du fått tag på beggat system eller kommer du köpa nytt?
    Kommer köpa ett nytt.


    Citat Ursprungligen postat av Jesper_F Visa inlägg
    Bifogad fil 13040Bifogad fil 13041Bifogad fil 13042Bifogad fil 13043

    Hittade de här bilderna, det går att ta loss nedre delen utav spoilern utan att demontera hela stötfångaren. Men det är lättare att göra om man tar loss allt. Det går säkert att göra hela operationen med allt monterat också.

    Jag har en aero så själva stötfångaren har ett färdigt urtag för avgassystemet vilket man kan se på bilden där den svarta spoilerdelen är demonterad. Om den har ett urtag så borde det kunna fungera som mall för urtaget i spoilern.

    Jag byggde om en vanlig spoiler så jag fick göra ett nytt urtag i den svarta delen, jag kopierade urtaget från aero spoilern och sedan borrade längs med mina markeringar för att slippa såga så mycket. Sen filade jag kanten jämn.

    Om du har fler funderingar så är det bara fråga.

    - - - Uppdaterad - - -

    043E1CF5-97B5-4913-865A-4AE7C0848F5C.jpg

    Hittade en till bild på färdigt resultat
    Kunde inte öppna dom bifogade bilderna, men bilden på det färdiga resultatet var tydligt nog! Gör nog ett försök och går loss med Dremel'n med allt fortfarande monterat och tar lite i taget tills allt passar. Tack för hjälpen!

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    26
    Medlem#
    12367
    Sen uppdatering, men avgassystemet är bytt och diffusern är "bearbetad". När jag låg och kravlade under bilen upptäckte jag att den fanns en markering på insidan av diffusern. Förmodligen har Saab tillverkat grunden på precis samma sätt och sen maskinellt kapat ut efter markeringen till Aero-modellerna. Men jag sågade helt enkelt längs markeringen med Dremel medans jag ändå låg under bilen. Tog väl ca 90 sekunder sen var det klart!

  10. #10
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Om man inte vill ha ett avgasmuller inne i kupén bör man se till att utblåsets "profil"
    inte hamnar innanför bakre stötfångarens plast. Dom ljudpuffar som bildas
    träffar annars plasten och fortplantas som ett infraljud in i kupén.

    Jesper F's bild visar hur det bör se ut (bara utblåset är vinklat så att ingen
    del av rörets insida ser plasten).
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Citat Ursprungligen postat av Hathhe Visa inlägg
    Sen uppdatering, men avgassystemet är bytt och diffusern är "bearbetad". När jag låg och kravlade under bilen upptäckte jag att den fanns en markering på insidan av diffusern. Förmodligen har Saab tillverkat grunden på precis samma sätt och sen maskinellt kapat ut efter markeringen till Aero-modellerna. Men jag sågade helt enkelt längs markeringen med Dremel medans jag ändå låg under bilen. Tog väl ca 90 sekunder sen var det klart!
    Haha så trodde jag också att det skulle bli för mig men det visade sig att jag köpt ett beggat system till en äldre 9-5a så jag vart tvungen att såga ur ut på den lackerade delen... jävligt surt men gjort är gjort. Säljaren sa att systemet suttit på en 9-5 Aero -04 och dom ska ju ha utblåset på samma ställe som en -06 aero vad jag förstått men så blev det inte.

    Tur att det gick så smidigt för dig iaf, blir så när allt är rätt som det ska vara :P
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

Liknande ämnen

  1. Låga spoilern 9000cc Aero
    Av E Larsson i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-06-21, 18:55
  2. 2.8t aero avgasrör på 1.8t biopwer?
    Av Gynta i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-12-10, 23:28
  3. Lacka hela Aero V6 Spoilern?
    Av mostling i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-11-10, 09:30
  4. Lossa gallret i spoilern på Aero -00
    Av Aceman67 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 07:21
  5. Storlek på avgasrör? OG9-5 B235R
    Av Johan S i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-05-27, 21:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •