Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hög oljeförbrukning OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Hög oljeförbrukning OG9-5

    Ny Saab-ägare och därmed ny här också.
    Har nyligen köpt mig en Biopower 2.0 -07 som gått 21700 mil, papper på service varje år.

    Noterat att den drar väldigt mycket olja, mer än vad som är normalt och acceptabelt.
    Inte sett någon blårök bakom som ska tyda på att turbon håller på att ta slut. Turbon är aldrig bytt dock. Stift bytta nyligen i samband med ny tändkasett.
    Måste det alltid bildas blårök eller är en hög oljeförbrukning stark indikator oavsett?

    Igenkoksade kolvringar ska tydligen också förekomma på dessa bilar; hur pass vanligt är detta när en auktoriserad Saab-verkstad varje år servat bilen?

    Inte sett någon olja under bilen. Vad mer för källor kan härledas till dessa symptom?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Väldigt vanligt att de drar olja när de börjar komma upp i milen. Mera regel än undantag enligt min erfarenhet.

    Ventiltätningar kan också ge sig. Men inte lika vanligt.

    Kolvar eller turbo brukar vara de två. Men turbon brukar oftast generera blårök vid gaspådrag.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Trodde att problem med kolvar/ringar berodde på undermålig service?

    När du skriver "vanligt att de drar en hel del olja när de gått de milen", menar du då att det är "normalt" och inte behöver tyda på något specifikt fel?

  4. #4
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Även korta körsträckor och kallstarter sätter ihop de.

    De som klarar sig längst är de som gått som t.e.x taxibilar, där de går mycket och stöter på serviceintervallet flera gånger per år.

    Hög oljeförbrukning är inte bra och är inte rätt. men det är väldigt vanligt, många finner sig i det och bara fyller på ofta.

    Hur mycket olja drar den?

    då jag bestämde mig för att renovera min 9-5:a så drog den ungefär en liter på 100 mil. Var mycket ren och fin inuti, ingen sludge eller liknande tecken på dålig service, och den går nu med t5-kolvar utan några som helst problem

    block, topp och turbo osv är samma som innan, bytte endast kolvar och stakar. drar nu inte någon märkbar mängd olja mellan service på 1000-1500 mil.

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Undermålig service är tyvärr samma som föreskriven service, är man rädd om sin bil följer man ALDRIG oljebytesintervallen med longlifeolja.. man byter oftare än så.

    Det gäller förstås alla märken.

    zimm: märkte du att bränsleförbrukningen ökade ? hur mycket ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6

  7. #7
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Aha intressant, man brukar ju läsa att folk noterar en ökad förbrukning då friktionen ökar.

    Om jag skulle åtgärda oljetrösten i min Aero "på riktigt", alltså riva ur kolvarna skulle jag ju gärna byta till T5-kolvar när man ändå har rivit allt..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Hög oljeförbrukning?
    Av AnderZon_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-22, 16:56
  2. Om oljeförbrukning
    Av H-engine i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-02, 16:18
  3. Oljeförbrukning
    Av Pojand i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-28, 13:47
  4. Oljeförbrukning T7
    Av -big kahuna- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 79
    Senaste inlägg: 2006-12-26, 01:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •