Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Passande motor till OG9-5 2,0t BioPower

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2014
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -

    Passande motor till OG9-5 2,0t BioPower

    Hej!

    Jag har en 9-5 2,0t biopower -08 som jag tyvärr måste byta motor på.

    Vad är det jag måste kolla på så jag vet att motorn passar min bil?

    Skrev in mitt reg.nr på bildelsbasen och det kom upp massa motorer. Men vissa var manuella stod det och jag har automat. Spelar det någon roll? Måste jag köpa en som är för automat?
    Vissa stod det att det var en LINEAR och jag har en VECTOR. Spelar det någon roll?

    Tackar på förhand

  2. #2
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Hej!

    Ska du ha en likadan motor som sitter där i dagsläget är det en B205E ifrån en 9-5 BioPower 2005-2010 som gäller.

    Det skiljer lite i topplocket mellan en Biopower motor och en vanlig bensin motor, men det är bekräftat sedan länge att det går alldeles utmärkt att köra på E85 i all B2x5 motorer. Så egentligen kan du köpa vilken 2,0t du vill från valfri 9-5a (eller sen 9-3a men då behöver du byta oljetråg). Även B235 (2,3t) går att hänga i om du stoppar i tillhörande styrbox alternativt mappar om din nuvarande.

    Hur pass hårt har du kört sönder din motor, kolvras?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2014
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Okej. Tack så mycket. Har kollat på denna http://bildelsbasen.se/122-W1963385.html
    Passar den min bil tror du?

    Jag har märkt att motorn har börjat skaka och låter konstigt när man står på tomgång så jag trodde att det var något fel på den och fick det bekräftat när jag lämnade in den på service här om dagen.

    Jag sa inget om det till verkstaden men när jag fick tillbaka den så sa dom att jag måste byta motorn för dom hade också märkt det. Glömde tyvärr fråga exakt vad som var fel på den.

    Hade hoppats att det bara var dåliga tändstift eller sådant så jag var lite chockad när han sa att jag måste byta motorn.

  4. #4
    Spela in ljudet. Om du varit duktig med olja så brukar de inte bli ras

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Den passar
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  6. #6
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av bjorn.ax Visa inlägg
    Okej. Tack så mycket. Har kollat på denna http://bildelsbasen.se/122-W1963385.html
    Passar den min bil tror du?

    Jag har märkt att motorn har börjat skaka och låter konstigt när man står på tomgång så jag trodde att det var något fel på den och fick det bekräftat när jag lämnade in den på service här om dagen.

    Jag sa inget om det till verkstaden men när jag fick tillbaka den så sa dom att jag måste byta motorn för dom hade också märkt det. Glömde tyvärr fråga exakt vad som var fel på den.

    Hade hoppats att det bara var dåliga tändstift eller sådant så jag var lite chockad när han sa att jag måste byta motorn.
    Hur länge sen var det detta fel uppstod? Dom gångerna jag har varit med om lager ras så brukar motorn nypa/tappa effekt rätt så omgående.. Går den bra vid vad gaspådrag?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2014
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Hur länge sen var det detta fel uppstod? Dom gångerna jag har varit med om lager ras så brukar motorn nypa/tappa effekt rätt så omgående.. Går den bra vid vad gaspådrag?
    Cirka 3 veckor sedan. Så vitt jag märker så är det inga problem vid gaspådrag. Endast vid tomgång. Man känner i stolen hur den skakar.

    Den är också svårstartad. För det mesta går den igång på första försöket men man märker att den verkligen måste kämpa i några sekunder för att få igång.

    Förra veckan hade jag den ute över natten när det var kallt och då tog det säkert 10-15 försök innan den startade.

  8. #8
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    skulle det kunna vara en kamkejda som är påväg där? Skulle vara intressant att veta vad som orsakar detta. i alla fall för framtida referense
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Är det den här klassiska kallstarts problemet med automatare ?
    Den skakar så fort man lägger i Drive ? Men låter man den stå i Park ett tag så lugnar den ner sig.
    Man kan behöva gasa till lite ibland.
    Om du tankat etanol sist så prova att tanka bensin. Kan en feladaption orsaka detta om man små tankar ?

Liknande ämnen

  1. Vilken motor passar vid motorbyte 9000 -96 2,3ltt 170hk
    Av Surbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-11-05, 18:38
  2. Passande vinge & kjolar till CDE
    Av LHjelm i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-20, 16:34
  3. Passande universal IC till 9-5:a
    Av 9-5aerosedan02 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2006-06-12, 18:08
  4. Låda passande 9000-motor, för kardandrift. :-) Någon?
    Av saabraggare i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-13, 16:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •