Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Åtdragningsmoment, svänghjulsbyte 9-3 1.9TiD

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172

    Åtdragningsmoment, svänghjulsbyte 9-3 1.9TiD

    Hej! I helgen ska jag byta dubbelmassesvänghjul på min 2007 9-3 1.9 TiD och jag undrar vad det ska vara för åtdragningsmoment på svänghjulet, tryckplattan etc. Finns det fler viktiga moment så tar jag gärna dom också

    Samt, är det något speciellt man måste tänka på inför detta byte?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Har du verktyg för självjusterande koppling (SAC)?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    monterar man ny koppling så klarar man sig utan verktyget. Ska man tillbaks med beg koppling så är det nästan ett måste.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Japp. Jag tolkade det som enbart svänghjulsbyte, därav frågan.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Ska dit med ny koppling och slav när jag liks har allt demonterat

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    monterar man ny koppling så ska du dra varje skruv typ ett kvarts varv bara omväxlande till alla är i botten. En del skriver 1/8 dels varv till och med. Detta för att inte den automatiska justeringen ska få för sig att justera. Detta kan hända om man drar en skruv för mycket och den snedbelastas. Gör man så så behöver man inte verktyget. (verktyget drar ju ihop tryckplattan linjärt så alla skruvar bottnar direkt)

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    monterar man ny koppling så ska du dra varje skruv typ ett kvarts varv bara omväxlande till alla är i botten. En del skriver 1/8 dels varv till och med. Detta för att inte den automatiska justeringen ska få för sig att justera. Detta kan hända om man drar en skruv för mycket och den snedbelastas. Gör man så så behöver man inte verktyget. (verktyget drar ju ihop tryckplattan linjärt så alla skruvar bottnar direkt)
    Okej, tack så mycket för tipset!

    Ingen som har några åtdragningsmoment?

  8. #8
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Skruvarna ska vara nya och ska dras 160Nm (Z19) enligt WIS. Det står inte något om något specialverktyg som Hyvens pratar om, hade inget sådant själv heller när jag bytte mitt DMF+koppling och gick galant.

    Som bonus kan jag tillägga att jag centrerade med ett 1/2" förlängare och nån hylsa med eltejp på. Funkade utmärkt

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av Cyklisten Visa inlägg
    Skruvarna ska vara nya och ska dras 160Nm (Z19) enligt WIS. Det står inte något om något specialverktyg som Hyvens pratar om, hade inget sådant själv heller när jag bytte mitt DMF+koppling och gick galant.

    Som bonus kan jag tillägga att jag centrerade med ett 1/2" förlängare och nån hylsa med eltejp på. Funkade utmärkt
    Tack så mycket! Nya skruvar har inhandlats

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Gick bra det här, hade lådan nere på 3 timmar ungefär.

    Det som däremot inte gick bra var att varken svänghjulet, koppling eller slaven passade. Där får man för att man är snål och köper från Tyskland, trots att jag var jäkligt noga med att jämföra mot OEM nummer.

    Ny komplett sats beställd från Maptun, så innan helgen är man förhoppningsvis på vägen igen

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    Då blir man ju väldigt nyfiken på vad som gått tokigt. Finns ju inte mycket att välja på till dessa?

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    969
    Citat Ursprungligen postat av Odmark91 Visa inlägg

    Där får man för att man är snål och köper från Tyskland, trots att jag var jäkligt noga med att jämföra mot OEM nummer.
    Det var inte bra
    köpte min sats från UK, kom i en originalkartong på 20Kg
    passade som en smäck
    kan du lista numren ?
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Svänghjul LuK 415 0241 10, OEMnr: 93185496

    Kopplingssats Rymec JT1598, OEM nr: 93179219, 93181953

    Slavcylinder A.B.S. 41246 (Jämförde även den mot OEM nr som stämde, men det numret är numera borta från sidan), denna var till 5vxl låda.

    Köpte då detta från Trodo, som i sin tur tar från tyskland. Deras "tekniker" går även igenom ordern först för att se att allt verkligen ska passa.

    Nu sitter iallfall kittet från maptun på plats, däremot lyckades jag inte lufta det sista på kopplingen så måste åka och köpa ett sånt tryckluftsdrivet verktyg
    Senast redigerat av Odmark91 den 2019-04-16 klockan 12:44.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    969
    hej
    vad jag kan se så stämmer artikelnumren på svänghjul och koppling med en tidigare än 9-3 diesel DTx.
    men att slaven är från en 5 växlad låter konstigt för det är olika artikel nummer på 5 och 6 växlade bensin och diesel.
    vad som skiljer ingen aning, kan ju vara något yttepytt lite.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av LarsLars Visa inlägg
    hej
    vad jag kan se så stämmer artikelnumren på svänghjul och koppling med en tidigare än 9-3 diesel DTx.
    men att slaven är från en 5 växlad låter konstigt för det är olika artikel nummer på 5 och 6 växlade bensin och diesel.
    vad som skiljer ingen aning, kan ju vara något yttepytt lite.
    Jag har ju alltså köpt saker på maptun med samma OEM nummer nu, och det passade finfint. Nånting märkligt är det, kanske hade gått att montera det svänghjulet också men kändes skumt när startkransen var hälften så tjock samt styrpinnar för tryckplatta var mycket smalare än på oem svänghjulet.

    Det som skiljer är att utgående axel från lådan är grövre på den 6 växlade lådan än 5, så den 5 växlade slaven går inte på axeln

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    Problemet ligger nog i att du har valt olika fabrikat på delarna. LUK har två olika svänghjul beroende på motornummer. Likaså kopplingssatsen. Ska man byta så lär man nog helst ta ett kit från samma tillverkare och inte blanda fabrikat. Originalsvänghjulen ersätts istället till ett och samma men det blir nog lika där. Man kan nog inte ta ett senare svänghjul och en tidig kopplingssats tex.
    Slaven är ju en annan femma om den är till 5vxl såklart.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Så är nog Stefan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •