Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Vågar man köpa Saab 9-3 med 4 hjulsdrift?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907

    Vågar man köpa Saab 9-3 med 4 hjulsdrift?

    Då utbudet börjar sina på fina 9-3 Aero med 2.8 motorn 07-10 och 2wd så har jag sett en del fina med 4wd. Är det mycket problem och är servicekostnaden hög för att hålla det fungerande?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Du har väl hängt här tillräckligt länge för att ha läst om en hel del problem med Haldex? Läs dom trådarna igen så kommer du nog på bättre tankar. 4wd ska man bara ha om man har rejäl nytta av det. Jag drömde om 4wd när jag körde og9-3 med friktionsdäck på vintrarna. Med ng9-3 som har väldigt väl fungerande TCS/ESP samt de bästa dubbdäcken så ser jag inget behov av 4wd. Kul när det fungerar men jag är för snål och lat för att lägga pengar och tid på onödiga finesser med dålig tillförlitlighet.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Om man bor där det är halt på vintern, gillar att ha riktigt schyssta kontrollerade bredställ (i en Saab!), och ser till att sköta servicen som man ska göra så kan det vara värt det. Men prisskillnaden är ju rätt stor. Det finns iofs folk som lägger betydligt mer på däck och fälg så...
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Har inte kollat dessa trådar innan pga leta i första hand 2wd pga att slippa onödiga saker som kan gå sönder men utbudet har börja minska rejält. Men efter kollat runt samt er input så blir det 2wd forsatt oxå iaf om det blir en Saab.

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Jag älskar 4wd, och har haft flera 4wd-bilar, men jag skulle tveka lite på just 9-3 4wd just pga det genomkorkade 4wd-systemet som kräver mycket service och sviindyr olja.

    Men det är ju ett fel med det aktuella haldexsystemet, inte med 4wd som sådant, på den 4wd-bilen jag äger idag så fyller man fördelningslådan med vanlig transmissionsoljasom kostar ingenting och femtio, och den byts efter 10k mil, dessutom är det skitenkelt och strular aldrig.

    At köra 4wd när det är halt är oslagbart. otroligt skön känsla när bilen skjuter fart med fyra spinnande hjul
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Om dom sköts 100% som man ska så är dom väl nästan toksäkra!

    Men hur skall man som ny ägare veta om det är så!!!

    Förstår folks oro.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Jag älskar 4wd, och har haft flera 4wd-bilar, men jag skulle tveka lite på just 9-3 4wd just pga det genomkorkade 4wd-systemet som kräver mycket service och sviindyr olja.

    Men det är ju ett fel med det aktuella haldexsystemet, inte med 4wd som sådant, på den 4wd-bilen jag äger idag så fyller man fördelningslådan med vanlig transmissionsoljasom kostar ingenting och femtio, och den byts efter 10k mil, dessutom är det skitenkelt och strular aldrig.

    At köra 4wd när det är halt är oslagbart. otroligt skön känsla när bilen skjuter fart med fyra spinnande hjul

    Tja...
    Om man ofta kör där det är så halt att man behöver 4WD för att komma iväg, ja då har man redan 4WD och ställer inte denna fråga. Annars behöver man inte 4WD. Men är man van 4WD-chaufför är det så klart säkrare. Som nybörjare är det risk att luras för bromsarna blir inte bättre. Så det finns lite olika uppfattning om det totalt sett är säkrare med 4WD än 2WD. Sagt utan att ha en susning om TS 4WD-vana och därmed om detta är relevant...

    Kör man ofta på oplogade vägar med ett par dm snö eller i snöiga branta backar är det inget att diskutera om man vill komma fram.

    Jag skulle gärna vilja ha en 4WD Saab, men i samma situation som TS är, har jag hittills avstått. Av de skäl som TS anger. Jag kommer troligen aldrig köpa annat än FWD Saabar...

    Har oxo 4WD-bil...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Det är inte bara 2WD vs. 4WD man skall fundera på, däcken är också av största vikt. 4WD har ju blivit lite av "en trend". 4WD har sina fördelar & nackdelar, precis som 2WD. Men man ska bara inte lura sig med att 4WD är lösningen på allt vad gäller framkomligheten.

    Kolla in den här, det är dock lite "extremt" jämförelseläge (sommardäck Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 på 4WD & friktionsvinterdäck Goodyear Ultragrip Performance Gen-1 på 2WD), men ger ändå en hint om nyttan med bra däck, vs. 4WD.
    https://www.youtube.com/watch?v=atayHQYqA3g


    Vi har 8st 2WD bilar i familjen, varav 6st är SAAB & har inte haft några framkomlighets problem. Jag har medvetet köpt 2WD & använder bra däck sommar som vinter. Men behoven är såklart olika & både 2wd & 4wd har sin plats på kartan.

  9. #9
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Kul video!. Vem som vann i videon var ju ingen överraskning. Slutsatsen att bra däck är billigare än 4WD är klockren!
    Det får ju en att fundera på varför någon kör med annat än de bästa däcken.

    Många tror nog att 4WD ger en extra säkerhet som ERSÄTTER dåliga däck, på samma sätt som airbags kan ersätta/komplettera säkerhetsbälte. Men den jämförelsen är ett totalt feltänk!

    Jag tror man inte tänker på all elektronik som hjälper en 2WD idag, och istället tänker på en 2WD utan TCS osv- Men den elektroniken löser ju faktiskt sådant som 4WD kan, men 2WD utan att elektronisk hjälp inte kan. 4WD får inte samma lyft av TCS som en 2WD får.

    När förhållandena är så besvärliga att man i en 4WD har samma upplevelse som i videon, TROTS att man har bra dubbdäck. Då står 2WD still! Men som sagt de flesta vägar i Sverige får sällan så mycket snö att man behöver köra i 20-30 cm oplogat. Så kan man vänta på plogbilen ibland älarar 2WD det mesta.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Det ska ju poängteras att det idag finns en hel del alternativ till dyra original serviceprodukter.

  11. #11
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Det ska ju poängteras att det idag finns en hel del alternativ till dyra original serviceprodukter.
    Ja.
    Och en beg-marknad som folk på detta forum nyttjar. Dvs det beror nog på hur motiverad man är. Var på skalan "stimulerande hobby" <--> "eländes bilskrälle" Saabägandet hamnar. Inget är ju omöjligt.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Om man ofta kör där det är så halt att man behöver 4WD för att komma iväg, ja då har man redan 4WD och ställer inte denna fråga. Annars behöver man inte 4WD.
    Word! Grym sammanfattning av alla faktaargument.

    Sedan finns ju känsloargument, d.v.s. jag VILL ha. Och det finns många saker man VILL ha men som man inte BEHÖVER. Om du sedan är beredd att smälla pengar på något som du VILL ha men inte BEHÖVER, det är ju helt och hållet upp till dig.

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Jag tycker det är synd att diffbroms inte finns som tillval på normala 2WD-bilar. Har man någon gång provkört en sådan på halt underlag inser man att det är diffbromsen (som alla 4WD-bilar har) man egentligen behöver för framkomligheten, inte fyrhjulsdriften som sådan.

    2WD med diffbroms måste ju vara den ultimata kombinationen: Så gott som samma vikt, bränsleförbrukning och servicebehov som en vanlig 2WD kombinerat med en framkomlighet som är nära 4WD.

  14. #14
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Alla 4wd-bilar har inte alls diffbroms eller ens låsningsbara diffar, finns gott om bilar med öppna diffar både fram/bak och i mitten, bilar som alltså kan bli enhjulsdrivna, ännu mer gott om bilar som har nån form av fast fördelning och sen öppna diffar fram och bak, som alltså kan bli tvåhjulsdrivna (ett fram och ett bak) när det är halt.

    Jag äger faktiskt nåt så ovanligt som en framhjulsdriven bil med originalmonterad diffbroms, en Toyota Celica GT (av T20-generationen, 94-99), svensksålda bilar har alltid största motorn och diffbroms, jag har kört flera tysksålda importbilar som saknar diffbromsen och det är förstås stor skillnad, framförallt när det är halt, men även på torr asfalt gör det skillnad. Dels får bilen ner kraften i marken bättre, men den känns även mer bakhjulsdriven till sin karaktär.

    men att säga at en 2wd med diffbroms ens är i närheten av framhomligheten hos en 4wd.. nej, inte en chans, men det är mycket bättre än öppen diff, även om man har ett bra antispinnsystem (som ju då agerar som diffbroms genom att bromsa detspinnande hjulet)

    Sen är det ju skillnad på 4wd och "4wd", typ vissa suvar som kan fördela 10% till bakhjulen.. då kan man lika gärna skita i det..

    Men visst, jga kör ju fwd med öppen diff (min Aero) hela året runt och det är ju sällan man inte kommer fram på vintern med bra dubbdäck, däremot är det ju betydligt roligare när bilen matar på så mycket bättre med fyrhjulsdrift.

    Hade det funnits en 9-5 med vettig 4wd och 200hk+ så hade jag garanterat kört dne idag.. nu finns det inte det och det finns inte så många bilar som har et som även fungerar som familjebil.. det är väl typ en audi eller subaru i princip.. och audi blir fruktansvärt dyrt i driftskostnader, och subarus idiotiska boxrar orkar jag inte med..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Har en 9-3 xwd och körde innan dess alltid vanliga vinter-SAAB:ar utan problem. Men nu känns bara tanken på att inte köra den här bilen på vintern, jobbig! Men man skulle väl vänja sig. En grej är att min 9-3 xwd faktiskt är rolig att köra, även på vintern! Sedan höll systemet i 19 000 mil, vilket väl inte är så dåligt egentligen. Nu är iaf ett nytt system på plats och med litet tur kommer det hålla lika länge som resten av bilen..
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Hade det funnits en 9-5 med vettig 4wd och 200hk+
    Ng9-5 har vettig 4wd och 200+ är det i turbo 4:an och i v6:an. Det är visserligen ingen kombi men den sväljer mer än man tror. Har varit på skidsemester med frugan och två
    barn och inte haft några problem med att få plats.

    Mvh
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Synd bara att kamkedjor och rostskydd inte är vettigt på den bilen.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Ska förresten tillägga att jag INTE hade problem med mitt system innan det lade ner. Det började iofs knacka vid 8000 mil, precis i samband med att det framkommit att systemet krävde oljebyten, men knackandet botades helt med ett oljebyte och återkom aldrig. Det gick sedan åter som ett tåg i 11 000 mil till. Undrar hur länge det hållit om det fått oljebyten från start? Jag tycker inte att underhållskostnaden (=oljebytena + filterbyte) var avskräckande. Något avskräckande var det däremot att köpa ett nytt system, men den kostnaden kanske någon med mer know-how än mig kunnat få ner avsevärt (ex.: en granne berättade att han skickat sitt system till en kille i Dalarna och fått det fixat för peanuts - istället för den fläskiga summa Volvoverkstaden föreslagit). Men kanske ska man generellt vara betänksam inför ett 4wd som gått väldigt många mil...
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Synd bara att kamkedjor och rostskydd inte är vettigt på den bilen.
    Min har gått 11k och där finns inga tendenser till någon rost. Vet att en del haft rostproblem på konstiga ställen. Beror kanske på hur bilen blivit behandlad från start.
    Kedjetransmisionen har nog lite övrigt att önska däremot. Byttes på min vid 9500 mil. Gick på masinskadan. Delarna kostar dock inte så mycket, det är jobbet som drar
    iväg på kostnaden.
    XVD:n funkar kalas fortfarande. Viktigt med servicen. Men framför allt är det viktigt att man kör så att man använder den ordentligt. Det håller sig bättre när systemet
    får jobba lite tydligen. Syntes ingenting på min vid senaste servicen. Har sett en del som varit alldeles igenkletade med svart sörja.

    Mvh
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  20. #20
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Hade saab överlvet och rett ut barnsjukdomarna på NG95 så hade jag gissningsvis kört en sådan om inte idag, iaf om några år.

    Det är lite taskigt att döma bilen efter de bilarna som hann tillverkas, det är förproduktionsbilar, när man fått igång tillverkningen och trimmat in allt skulle det förstås blivit en mycket bättre produkt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Vågar man köpa saab? har hittat en fin 9-5:a
    Av Metal_SAAB i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-19, 21:38
  2. Vågar man köpa en Saab?
    Av Ekan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2011-11-09, 19:16
  3. Vågar jag köpa en Saab?
    Av A. Bengtsson i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-10-18, 03:44
  4. Vågar man köpa? Saab 9-5 2.3t -99, 21.500 mil
    Av Cod i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-05-05, 10:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •