Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Servooljeläckage OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Ort
    Skokloster (4 mil söder Uppsala)
    Inlägg
    62
    Medlem#
    -

    Servooljeläckage OG9-5

    --- Saab 9-5 2.3t Aut. BioPower 2007. Har gått 22800 mil---

    Jag har läst en massa trådar här om servoolja, servopump etc men måste ställa ett par frågor innan jag går vidare.
    Skulle köra hem - bara en halvmil - då det mesta av styrservoeffekten försvann och det började gnissla/tjuta under motorhuven.
    Såg inget läckage, men servooljenivån var för låg. Fyllde på idag och startade motorn och gjorde fulla rattutslag åt båda hållen. Det tjöt och gnisslade värre än nånsin men minskade efter ett tag. Stängde av motorn och kastade ett öga under bilen. Stora pölar med servoolja, och det rann friskt på vänster sida (framifrån sett). Plastsjoket under motorn döljer f n exakt varifrån läckaget kommer - ska ta bort det i morrn.

    Är det mest sannolikt att röret/slangen från servopumpen är paj? Kan kanske ha lossnat också? Är det ett sånt här jag ska ha om det är trasigt:
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...ng/856945.html

    Något annat jag ska titta efter?

    En del har köpt rör begagnat ser jag - men är det verkligen tillrådligt??

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Tja, sidan du pratar om är lättast åtkomlig, så det är ju bra. Troligast kylböjen nere bakom störfångarplasten, eller röret det ansluter till. Kan vara pumpen också, du hittar den i vänster hörn när du står framför bilen.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Ort
    Skokloster (4 mil söder Uppsala)
    Inlägg
    62
    Medlem#
    -
    OK Taxweiler - jag ska öppna plastsjoket i morrn och studera det hela. Jag ser inget läckage från pumpen eller röranslutningen till pumpen i alla fall när jag kollar uppifrån. Så pumpen borde väl vara hel om den ser torr och fin ut tänker jag...

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Ort
    Skokloster (4 mil söder Uppsala)
    Inlägg
    62
    Medlem#
    -
    Tog bort plastlocket under bilen så att jag kunde se rören. Mycket olja innanför som har läckt, och ett par oljeindränkta rör. Servoburken är helt tom. Jag har svårt att se var läckaget kommer ifrån. Och jag blir lite förvirrad av rördragningen. Jag tänkte att det grova stålomspunna röret som går lodrätt ner från servopumpen skulle löpa längs frontens nederdel, men det verkar gå diagonalt bakåt.

    Jag har en meck i närheten som förmodligen tar sig jobbet. Frågan är om det är OK att köra 2 km med torrt system, eller om man riskerar att skada servopumpen? Bör jag bogsera?

  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    1) Felsök: torka rent, fyll olja, kolla var det läcker
    2) Reparera: laga det fel som hittats

    Har du köpt bilen nyligen? Då kan det vara så enkel som en läckande anslutning efter ett byte av pump eller rör...

    Jag har bytt hela vägen från pump till styrväxel eftersom det främre röret (det består av två delar) rostat sönder På en -09a. Dvs kolla status. Kanske är det snart att byta båda.

    Det är lite special med de rören. Det finns en ny och en gammal generation. Man måste ha båda rören från samma, eftersom skarvkopplingen har ändrats. (se andra trådar)

    Kör inte utan olja. En beg pump är visserligen inte dyr men onödigt att paja den du har! Du måste antagligen ändå fylla för att hitta var det läcker, samt efter reparation. Så du behöver skaffa olja.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Ort
    Skokloster (4 mil söder Uppsala)
    Inlägg
    62
    Medlem#
    -
    Så, mecken konstaterade att det är läckage i det nedre främre röret, det som ser ut som en kylslinga. Jag beställde idag den här satsen som ska passa (min Saab är f ö en 2008 - inte 2007 som jag skrev):
    https://www.mekster.se/catalogsearch...q=915861345402

    Men olja hade de ont om. Jag blir förvirrad av specarna. Flera här nämner CHF 202. När jag anger regnr så rekommenderas på flera sajter olja specad DIN 51524-Teil 2/3.
    Jag har en olja i garaget som passade min gamla Mitsu Galant:
    Topran, som ersätter bl a DIN 51524-Teil 2.

    Min fråga är: är den alltså OK att använda?

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Är oljan grön?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Ort
    Skokloster (4 mil söder Uppsala)
    Inlägg
    62
    Medlem#
    -
    Ja, grön.
    Men för säkerhets skull beställde jag Fuchs Pentosin CHF 202 ändå.

  9. #9
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Verkar ju vara samma som rostade sönder för mig. Det sitter ju extremt utsatt för stänk och sprut. Jag tog och målade det nya med ett par lager rostskyddsfärg, med förhoppningen att det då skall hålla bilens livslängd.


    Annars finns ju originalvätskan Art nr 93160548
    power-steering-fluid-saab-1998-.jpg
    Vill man gå upp i pris finns tex detta alternativ på "gubb-dagis"
    1.jpg

    Sen kan man ju tänka på att det är väldigt trångt att få dit det främre röret. Och ännu trängre att få dit det bakre. Så kan man klara sig att bara byta det främre är det en variant. Eftersom du har köpt båda delarna är du garderad om inte skarven är samma på det nya så man måste byta allt. Klokt!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Ort
    Skokloster (4 mil söder Uppsala)
    Inlägg
    62
    Medlem#
    -
    Tack Mr.O för tips. Om det bakre röret ser OK ut så får det nog sitta kvar. Det bör ju inte vara lika utsatt. Man undrar ju varför Saab väljer att montera netallrör som kan rosta, i st f rostfritt stål, koppar - eller armerad hydraulslang??

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Därför att lackade stålrör är billiga, och inte lika vibrationskänsliga.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Ort
    Skokloster (4 mil söder Uppsala)
    Inlägg
    62
    Medlem#
    -
    Kostnaden - självklart. Kan man spara två spänn så gör man väl det. Biltillverkans alla "partner" vill ju sälja maximalt med reservdelar också.
    Men bortsett från det - skulle armerad hydraulslang vara dyrare? Det används ju på hur många stora arbetsfordon som helst. Borde ju också vara *betydligt* enklare att dra, och montera.

  13. #13
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av cosmicp Visa inlägg
    Kostnaden - självklart. Kan man spara två spänn så gör man väl det. Biltillverkans alla "partner" vill ju sälja maximalt med reservdelar också.
    Ja det är en avvägning. Allt skall vara slut samtidigt, när det är dags för skrotning. En fin komponent som håller 100år passar inte in i den ekvationen.
    Citat Ursprungligen postat av cosmicp Visa inlägg
    Men bortsett från det - skulle armerad hydraulslang vara dyrare? Det används ju på hur många stora arbetsfordon som helst. Borde ju också vara *betydligt* enklare att dra, och montera.
    Det finns de som bytt till det. Frågan är väl om "kylslingan" har någon praktisk funktion. Vad svaret är vet jag inte. Teorier finns. Men det funkar bevisligen utan. Ett tag ialla fall...

    Man kan ju dra hydraulslang utan skarv.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  14. #14
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Jag har ju kopplat förbi slingan på en annan bil (ickesaab) och det blev i princip ingen skillnad i temperatur, enligt andra så är den där slingan i princip till för hårdkörning i tropiskt klimat.

    På den bilen sitter dock kylslingan på returen så det var väldigt enkelt att bara koppla om via en armerad bränsleslang, jobbigare om den sitter på trycksidan som på saabarna.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 496

    Servooljeläckage OG9-5

    Min aero läcker servoolja. Har sökt runt lite här. Det försvinner inga mängder någon dl i veckan försvinner mer tycker jag när man kör och det blir tryck i systemet. Kollat slangar från behållaren och bakom motorn mot kupen men är torrt. Körde in en kartong och det blir fett innanför höger framdäck undertill. Har kört bilen till min mekaniker som får kolla men är det något speciellt som kan läcka? Har läst om sönderrostade rör men då borde det ju läcka mer. Servopumpen fungerar.
    Senast redigerat av aeromagnus den 2019-10-29 klockan 10:03. Anledning: Uppdaterad info
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  16. #16
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Skav på slang! Eller liknande. Byt nu innan det går sönder och tömmer systemet på minut. Provat det...

    Bara att byta!

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 496
    Som jag skrev står bilen hos min mekaniker.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Gissar att det är pressningen nära generatorn som gett upp. Då verkar systemet tätt men när man vrider på ratten i ändläge så läcker den. Borde bli en del olja att se.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Ett rostigt rör kan såklart läcka jättelite också. Det brukar blir mer på sikt...........

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 496

    Läckage styrservoslang OG9-5

    Min og 9-5 Aero 06 läcker servoolja. Det är slangen som löper längs kuggstången. Hittar inte denna att beställa. Kan någon hjälpa mig? Är den jävlig att byta? Några tips?
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •