Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Dålig/kärvande magnetventil NG9-3

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748

    Dålig/kärvande magnetventil NG9-3

    Jag har P0234 på min V6:a men när jag hade det sist så hämtade jag en annan magnetventil på skroten och den blev bra en stund men nu är det tillbaka.
    Googlar man så ser det ut som många med 2006 V6 har bekymmer så jag börjar undra om det kan vara mjukvaran som är lite mer kritisk till den ECU och inte tål så mycket avvikelse.
    Har ni med B207 också bekymmer eller är det helt enkelt dålig kvalite på dessa ventiler?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Inte ovanligt med läckande magnetventiler på B207, men det brukar inte ge någon felkod utan oftast bara sämre prestanda.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    i felsökningssyfte kan man väl byta plats på magnetventilerna för att se om det blir bättre då?

    Jag har B207 men jag upplever inte några direkta problem med laddtrycket. Ibland kan laddtrycket sjunka från ca 1.2 bar ner till 0,8 bar för att sedan gå upp igen om man ger full speta på 4:ans växel och uppåt. Antar att styrsystemet reglerar ner av någon anledning men kanske är det magnetventilen som kärvar - har inte undersökt det närmare.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Magnetventilen från skroten är från en B207 men den har samma artikelnummer.
    Ska kolla om wastegaten kärvar/ taskiga slangar och byta ventil en gång till.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Jag har nu gett mig på detta igen och det verkar vara wastegaten som kärvar, körde den fram och tillbaka med tryckluft ca 100ggr men tycker mig höra lite gnisslande från den så jag ska ta bort värmeskölden och titta efter lite bättre.
    Kopplade förbi magnetventilen för att köra med GLT och då slår den inte ifrån utan går fint.
    Testat att mäta med obd2 och där verkar den ligga på drygt 0,45 men ibland har jag sett ända upp till 1bar.
    Det värde jag får upp via obd2 drar jag bort 1 ifrån(-1).
    Med GLT så går turbonålen på instrumentet upp till sista vita strecket precis innan det röda.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Har nu samlat på mig en liten hög med begagnade ventiler och märkligt nog så verkar det vara som att dom måste vara nyare än -07 för att fungera bra.
    Tog dremeln och sågade isär en ventil men kunde hitta något märkligt i en som inte fungerade för mig.
    Givetvis inte statistiskt korrekt men med facit i hand så köp en ny eller så ny som möjligt.

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Dålig gång på låg last och dålig tomgång OG9-3
    Av Magnus84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-16, 22:09
  2. Dålig magnetventil + Check engine
    Av Skalman_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-17, 20:28
  3. [LÖST] Kärvande bromsok 9000
    Av Janneman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2004-11-07, 23:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •