Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Privatleasing

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638

    Privatleasing

    Brutalt ärligt från Bilias VD angående privatleasing.
    Är det möjligt att göra en sämre bilaffär än att leasa något nytt, köra mer än vad som stipuleras i avtalet och sedan ha lite bucklor som måste lagas vid återlämnande.
    I Tyskland så används lackmätare när bilarna lämnas tillbaka för att se om bilen är lagad innan leverans, är den det så debiteras det en ny (läs dyr) lagning.


  2. #2
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Konsumtionssamhälle.
    Och ett perfekt sätt att visa upp sig utåt. Som idag är så oerhört viktigt. Ny bil. Nytt hus. Ny mobil.
    Alltid det senaste. Att då byta bil var 3e år är ett perfekt levnadssätt och enkelt att visa utåt hur bra det går.
    Sen att plånboken är helt tom veckan innan lön räknas inte.

    2 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    En gammal kollega till mig hoppade på privatleasing när det var ganska nytt för några år sedan. När det för ett tag sedan var dags att lämna igen bilen så var han hyfsat uppskrämd över historier om hur många tusenlappar det kunde bli i böter för diverse slitage. För att förebygga detta så lämnade han bilen hos mig en helg och jag utförde en rekond invändigt och utvändigt enligt konstens alla regler. Jag la även igen alla större stenskott och märken jag kunde hitta med bättringsfärg och en konstnärspensel. Om jag förstod det rätt så besiktades bilen både av leasingbolaget och bilfirman vid återlämnandet. Till det roliga, bilfirman sa åt min gamla kollega att det här var den första bilen någonsin som de tagit igen från privatleasing där kunden inte fått någon straffavgift. Min rekond lyckades ganska bra med andra ord och med tanke på det så kan man också dra slutsatsen att alla normalt åker på straffavgifter vid återlämnandet. Något som många säkerligen inte tänkt på när de "köpte" sin bil på leasing.

    5 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Jo, det är yta som driver.
    Men kan inte folk räkna?
    Kamrat var på en middag, diskuterade bla "privatleasing" och min kamrat sågade det längs fotknölarna, personen han pratade med höll med. Personens fru var lite försenad men var jätteglad när hon kom, ny bil, hon betonade att det var "jättebilligt" för den var leasad.
    Pinsam tystnad.
    Jag är så nöjd med min 9-5, ingen status men ger mig en väldigt bra ekonomi.

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ


  5. #5
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Det är som Jörgen G skriver; Att leasingfirmorna med alla medel försöker skinna leasingbilsföraren (ytterligare) när det är dags att lämna igen objektet.
    Man är i princip rättslös och utelämnad till ett godtycke vilket det inte finns några juridiska regler för. Ett flertal tidningsartiklar har beskrivit detta.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  6. #6
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Har aldrig förstått det här med leasing, människor som i övrigt har god koll på sin ekonomi och tänker till allt som oftast verkar vara helt immuna mot ett sunt bilägande..

    Det kanske är lätt att stå och dumförklara den stora massan när man kör och har bra koll på begagnat marknadens mest prisvärda bil. Men man kan ju räkna hem kostnaden flera gånger om..

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Har aldrig förstått det här med leasing, människor som i övrigt har god koll på sin ekonomi och tänker till allt som oftast verkar vara helt immuna mot ett sunt bilägande..

    Det kanske är lätt att stå och dumförklara den stora massan när man kör och har bra koll på begagnat marknadens mest prisvärda bil. Men man kan ju räkna hem kostnaden flera gånger om..
    För vissa är det mer ekonomiskt att köra en leasingbil än att köpa den ny eller en äldre bil. Tex så är försäkringkostnaden oftast inbakat i leasing avtalet, något som kan kosta flera tusen i månaden om man köper bilen speciellt som ungdom men även bränslekostnaden genemot en gammal bil. m.m

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Privatleasing kan i vissa (ganska få fall) vara fördelaktigt om alternativet är att köpa fabriksny bil som man sedan byter in efter 3 år för nästa fabriksnya bil. Det kan handla om grupprabatter på försäkring, priset hos generalagenten m.m. (som göms i månadkostnaden) men som en enskild privatperson inte kommer åt.

    Men precis som sägs måste man ju räkna på saken, det är ju ganska enkel matte...

    För egen del kommer privatleasing aldrig bli aktuellt för att jag ogillar att binda upp mig. Det kan hända mycket i ens liv på 3 år, om jag helt plötsligt inte vill ha just den bilen kvar kan jag inte bli av med den... Kolla antalet blocketannonser om leasingöverlåtelse!


    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Jag är så nöjd med min 9-5, ingen status men ger mig en väldigt bra ekonomi.
    Status är ju inte bara bil idag, det är så mycket mer. En fabriksny svenssonbil kan i princip vemsomhelst köpa idag på en vanlig lön. Att ha en ny bil om man lever ett för övrigt ganska snålt liv, det visar bara att man är gammaldags och mossig i sina prioriteringar. Då är det nog mer status att köra en väldigt alldaglig bil och istället smälla pengar på t.ex. exklusiva träningsresor eller någon annan livsstilsgrej...

    Högst status uppnås (idag) om du gör allt samtidigt, d.v.s. du kör dyr och ny bruksbil samtidigt som du meckar en hobbybil, samtidig som du chefar på jobbet över 100-tals personer, samtidigt som du tränar 6 pass i veckan och åker vasaloppet på 5 timmar samtidigt som du är tränare i dotterns fotbollslag, samtidigt som du är ordförande för den lokala samfällighetsföreningen och samtidigt som du bygger om hela övervåningen i huset hemma själv.

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av jellybear den 2019-03-27 klockan 23:06.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Jo, man kan ju förstås leva på hoppet att Ärlige Bengt & Hederliga Harry har gått och blitt jultomtar på äldre dar som subventionerar privatleasingkunderna och inte har någon som helst tanke på att skinna kunderna.

    Eller så tror man att kunderna i slutänden alltid får stå för fiolerna och köper något där de verkliga kostnaderna är låga.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    För vissa är det mer ekonomiskt att köra en leasingbil än att köpa den ny eller en äldre bil. Tex så är försäkringkostnaden oftast inbakat i leasing avtalet, något som kan kosta flera tusen i månaden om man köper bilen speciellt som ungdom men även bränslekostnaden genemot en gammal bil. m.m
    Måste vara extremt få fall där det lönar sig att leasa en ny bil, bortsett från att köpa en ny och byta in efter tre år för att sedan köpa en ny bil igen (som jellybear nämnde).

    Om du väljer att leasa en bil istället för att köpa en begagnad för att slippa undan försäkringskostnaden så köper du fel bil. Nu har jag inte ägt eller äger några bilar som är nyare än 10år~ men som 18-24åring har jag legat kring 180-270:-~/mån för halvförsäkring i en av Sveriges större städer. Det innefattar ett gäng BMW 3-serie, 9-5or och nu senast en OG9-3.

    Bränslekostnaden är en försvinnande liten kostnad som många överskattar. Du kan med all säkerhet köra en 3ton tung Jeep med stötstångs V8 på 5-6Liter från sent 90-tal billigare än en sprillans ny kombi.

    Inväntar Bollmans kalkyler så vi kan stänga tråden..

  11. #11
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Brutalt ärligt från Bilias VD angående privatleasing.
    Är det möjligt att göra en sämre bilaffär än att leasa något nytt, köra mer än vad som stipuleras i avtalet och sedan ha lite bucklor som måste lagas vid återlämnande.
    I Tyskland så används lackmätare när bilarna lämnas tillbaka för att se om bilen är lagad innan leverans, är den det så debiteras det en ny (läs dyr) lagning.

    Lysande sammanfattning för den tänkande konsumenten. Och än mer för aktieköparen. Var kommer klippet från?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  12. #12
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Hur kommer det sig att Las Vegas finns? Att det finns enorma lyxhotell? Att världsstjärnor som Elton John (som slutat uppträda), Celine Dion, Elvis (som antagligen är död) har gratis shower? Att det serveras gratis snacks och drinkar i spelhallarna? Var kommer pengarna från?

    Bilias resultat i senaste bokslutet var 691Mkr. Direktavkastning på aktien i form av utdelning är 5,88%.

    Låna 1Mkr på huset till 1,88% ränta. Köp Bilia aktier för pengarna. Ränteskillnad 4% dvs 40000kr/år. Aktierna har man i ett ISK, så (nästan)slipper man skatten. Sedan ger skatteavdrag på låneräntan att skatten på lönen minskar några lusentappar till.

    Alltså ett lån på 1Mkr investerat i Bilia ger >3300kr/mån skattefritt i fickan!

    Vad har Bilia med Las Vegas att göra? Jo, kunden är den som tillför pengarna. Ägaren är den som plockar ut pengarna! Ju bättre företaget har gått, ju högre överpris har kunden betalat

    Det viktiga är principen inte de exakta beloppen, som är skapligt korrekta
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #13

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Lysande sammanfattning för den tänkande konsumenten. Och än mer för aktieköparen. Var kommer klippet från?
    Kommer från DI, det är en intervju med Bilias VD som deltager i Öresunds bolagsstämma.
    Vi som inte leasar läser artiken och får en bekräftelse på att våra egna beslut vad gäller bilinnehav är helt rätt.
    Mellanskillnaden mellan månadskostnaden för en SAAB och den diskonterade månadskostnaden (lägg till första hyra, överprisat fix, övermil) kan köpa många aktier i Bilia :-)

    - - - Uppdaterad - - -

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Intressant, sen har Audi en prissättning på fixet som är helt galen.
    Svårt att göra en sämre affär.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    "Vi tecknar serviceavtal och då tar vi bort konkurrensen."

    Dvs vi kan sätta det pris vi vill ha, behöver inte ta hänsyn till konkurrenterna.

  16. #16
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    De har väl lärt sig av mjukvarubranschen. Här är ett inlägg i debatten...
    Licensvillkor.jpg
    Ursäkta den oläsbara kopian, men det illustrerar ju hur svåra sådana här villkor är att fatta!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  17. #17
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Det var ju som sagt en rak och ärlig inställning i artikeln, undrar hur mycket kritik ha fick för den sen

    Man hör jämt folk som berättar om hur otroligt bra det är med privatleasing, men när man räknar på det är det ju alltid en ekonomisk katastrof, ofta kostar et ju sm att köpa bilen med lån, med skillnaden att du måste lämna tillbaka den efter leasingtiden, medans du behåller den vid kreditköpet..

    ..fast jag är väl inte direkt målgruppen heller, jag skulle ALDRIG köpa en fabriksny bil.. ..elelr ja, den dagen jag (mot förmodan) har så mycket pengar att jag inte behöver bry mej så skulle jag ju det, men det kommer nog alrig att hända.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #18
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Det var ju som sagt en rak och ärlig inställning i artikeln, undrar hur mycket kritik ha fick för den sen
    Ingen alls bara beröm, det är en mycket bra affärsidé!

    Jo, som vd för ett börsföretag måste man vara ärlig med sådant. Han talar till sina chefer, dvs ägarna, dvs alla som äger aktier i företaget. De vill tjäna pengar. Då är det naturligt att någon måste betala.

    Vänd på det hela och tänk att du ärvt 10Mkr som skall investeras på börsen. Då vill du veta sådant här. Kan du få en direktavkastning på 5,88%, som i Bilia innebär det ca 600000kr/år eller 50000kr/mån efter skatt i inkomst av investeringen. Det kanske är en bra ide att bli bilhandlare.

    VD måste hålla uppe lönsamheten i Bilia, annars säljer folk sina aktier och köper t.ex Swedbank istället (ca 90000kr/mån efter skatt) med resultat att priset på Biliaaktier går ned och det gillar inte ägarna.

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Man hör jämt folk som berättar om hur otroligt bra det är med privatleasing, men när man räknar på det är det ju alltid en ekonomisk katastrof, ofta kostar et ju sm att köpa bilen med lån, med skillnaden att du måste lämna tillbaka den efter leasingtiden, medans du behåller den vid kreditköpet..
    Jo, så är det! För en (liten?) grupp är det en fördel att inte äga en bil man inte begriper sig på och saknar intresse för. Då behöver man inte skruva på bilen, Ja man får det inte ens! Då är det skönt att slippa få olja på fingrarna och veta att det hanteras av experter.

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    ..fast jag är väl inte direkt målgruppen heller, jag skulle ALDRIG köpa en fabriksny bil.. ..elelr ja, den dagen jag (mot förmodan) har så mycket pengar att jag inte behöver bry mej så skulle jag ju det, men det kommer nog alrig att hända.
    Nej är du spekulant på en bil ingår du inte i målgruppen för uttalandet, men skall du köpa en aktie är du det. I detta forum hänger knappast de som i första hand privatleasar.

    Jag är helt enig med er andra. Det kräver stor självbehärskning att hålla tyst när någon i närheten berättar hur bra det är att leasa bilen...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •