Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Motronic till T5

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    OG9-3 T5 scheman finns väl där också. Däremot tror jag inte ng900 scheman finns med.

    Tankurluftning/purge spelar ingen roll för att bilen ska starta och gå. Däremot är det ingen nackdel, och jag hade velat ha det i en ”vanlig” bil, dvs så länge det inte handlar om motorsport. Själva ventilen är samma på Motronic 4cyl och T5.5.

    Jag hade gissat att den låg på samma ställe i H33 också. Jag undrar om du har rätt underlag. Det är möjligt att motorvarvtal krävs för att hålla igång pumpen.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    444
    Medlem#
    12228
    Fast då hade ju inte bilen vägrat starta när jag ersätter bränslerelät med en bygel.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Timpa Visa inlägg
    Har du kollat på
    https://saabwisonline.com/
    där finns nog T7 scheman.
    Jo det finns men jag tycker inte att man får så bra överblick med de som finns där.

  3. #23
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 009
    Medlem#
    5849
    Vad är det för överblick du behöver för att komma vidare?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    444
    Medlem#
    12228
    Jag har fått igång bilen nu.
    Jag märkte att jag hade 12 istället för 5 volt på matningen till mapsensor respektive spjällägesgivaren, alltså pin 42 och 43 i ECUn. Efter lite detektivarbete så upptäckte jag att om bilen har en tryckgivare i bränsletanken (alltså det som kallas purge control på engelska) så matas även denna från stift 42 (samma som spjällägesgivaren) i ECUn.
    Någon sådan funktion finns inte i min bil, däremot så har min kabelstam (som kommer från en my1999 og9-3) parterna för den funktionen fördragen till H33-kontakten.
    Just matningen till tankens tryckgivare går till pin #24 i H33-kontakten fast i kabelstammen från själva bilen så används troligtvis detta stift i H33-kontakten till någonting helt annat, där satt någon brun kabeltamp med vit markering på. En lite halvgrov kabel sådär.
    Så jag stiftade ur denna och la på lite krympslang och sen hade jag 5 volt som det ska vara och bilen gick äntligen igång som den skulle. Dessutom upptäckte jag att det även satt en kabel på stift #23 som inte behövs så jag tog ur även denna för att slippa eventuella spökfel.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Vad är det för överblick du behöver för att komma vidare?
    Jag vill kunna se allt som har med motorn att göra på ett och samma schema så man slipper hålla på att bläddra så dant mellan en massa olika papper.
    Senast redigerat av EPG den 2024-12-13 klockan 17:08. Anledning: #23

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Kan ni vara läge att ta reda på vad det är du har kopplat bort. De flesta 9-3 154hk har tanktrycksdiagnos. Din härva har antagligen kontakt för bakre sond också, och det kan finans mer skillnader. OG9-3 har ju annan elarkitektur än ng900.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    444
    Medlem#
    12228
    Kontakten till den bakre lambdasonden sitter i samma kabelstam som resten av motorn så även att den inte är inkopplad så ska den inte vara nåt problem om den är inaktiverad i mjukvaran.
    Kabeltampen som jag kopplade ur sitter i det som har med bilens el att göra.
    Men visst jag ska göra lite detektivarbete med det där senare
    Senast redigerat av EPG den 2024-12-03 klockan 12:16.

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Uppenbarligen förväntar sig ng900 12V matning där åt något håll. Hade du använt ett ng900 T5 motornät från samma årsmodell som bilen hade troligen allt stämt (som för Echonators konvertering ovan), men nu kan det ju vara lite hursomhelst.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    444
    Medlem#
    12228
    Inte helt säkert eftersom att tampar för signalen till exempelvis varvräknaren och laddtrycksinstrumentet saknas mellan H33-kontakten och instrumenthuset.
    Men jag vet om en ng900 (som har haft turbo) som står som demonteringsobjekt någonstans i Småland som jag planerar ska få donera kabelstammen till min bil. Ng900 har dessutom svart inredning till skillnad mot og9-3:s gråa så då kan jag förhoppningsvis även plocka över det till min og9-3 som står och väntar på lite kärlek.

Liknande ämnen

  1. identifiera motronic/trionic
    Av Jonas k i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-02-06, 11:17
  2. databox motronic
    Av jetor_88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-01, 16:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •