Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Bromsnippel M9 x 1,0 mm

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -

    Bromsnippel M9 x 1,0 mm

    Hej!

    Renoverar en gammal Velosolex moppe som har bränslerör i koppar som jag vill byta ut då denna konstruktion är skit.
    Kopparrören ansluts i ändarna med skruvhylsa (korrekt benämning?) med gängen M9 x 1,0 mm. (bild)
    Istället skulle jag vilja skruva i en vanlig bromsoksnippel som jag sedan trär på ett transparent plastslang på, men problemet är att jag inte
    kan hitta nån nippel med M9. Men, många reservdelshandlare specar inte heller dimensionen på nippeln utan berättar endast vilka bilar de passar till.
    Nu är min fråga alltså om någon vet någon bilmodell som har bromsoknipplar med gängning M9 x 1,0 mm.

    En annan tanke jag hade var att gänga upp anslutningarna där bränsleslangen ska sitta till M10. Men då uppstår istället problemet att de nipplar jag hittar är M10 x 1,0 mm, medan alla gängtappar jag hittar är antingen M10 x 1,25 mm eller M10 x 1,5 mm..

    bränslerör.jpg

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Kolla med typ autoexperten ? jag köpte nån udda nippel och dom hade ett stort sortiment där allt var angivet med gänga/stigning osv, antar att mekonomen osv har liknande.

    M10x1.0 är kanske inte vanligaste gängan, men det finns ju.. antingen typ ebay eller här i sverige:

    https://www.woody.se/utrustning/elve...407-m10x10-nr2
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Storlek på bromsnippel bak 9000
    Av Lerne i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-01, 11:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •