Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Rycker vid gaspådrag NG9-3 B284

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Rättvik
    Inlägg
    14

    Rycker vid gaspådrag NG9-3 B284

    Hallå

    Det gäller en Saab Turbo X -08 Sportcombi med 9900mil på mätaren. 2.8L V6 B284, ej trimmad. Jag kör på 98-oktan!

    Bilen rycker vid hög belastning, alltså dom högre växlarna vid fullt gaspådrag.

    Jag har läst flera trådar där flera har haft exakt samma problem som min bil. Då räcker för de allra flesta att byta tändspole, ev stift och bilen går som den ska igen. Men inte min...

    För några veckor sedan började problemet som jag har haft en gång tidigare, ryckningar vid gaspådrag. Då var det att jag fick byta tändspole på cylinder 4. När denna tändspole byttes vart det ett "nytt" artikelnr än mot dom gamla, den nya hete 112 dom tre sista siffrorna. Spolen bytes och problemet försvann. Jag vet inte riktigt hur långt bilen hade gått då, gissar ca 6000mil. När det nya problemet dök upp åkte jag till lokala Saab-verkstaden där dom tittade av vilken cylinder som misständer. Där fick jag svaret cylinder nr 1 samt nr 4 (igen). Jag beställde hem två nya tändspolar, även dessa heter 112, på dom tre sista sifforna. Dom bytes men utan något bättre resultat. Besökte samma verkstad igen där dom åter fick titta vilken vilken cylinder som misständer. Denna gång så provkörde dom bilen samtidigt dom tittade i datorn på vilken cylinder som nu misständer. Svaret var att den då och då misstände på alla cylindrar. Eftersom service intervallerna inte behöver byta tändstift förren efter 11tusen mil (enligt dom killarna på verkstaden) så ansåg vi båda att jag provar att byta stift.

    Här flikar jag in att det verkar vara delade meningar vad man ska ha för stift, några menar att man ska sänka gapet, en del inte. Rätt eller fel, jag är inte rätt man att avgöra det. Men det fick bli likadan tändstift som redan satt i, NGk PLFR6C-10G. Så efter att tändstiften bytes var man så klart förväntansfull att det nu skulle vara klart, men icke! Bilen ryckte som tidigare (kanske lite bättre, osäker på placeboeffekten). Ringde till verkstaden och talade om att det inte blivit någon skillnad. Dom sa då att den hade misstänt mest på cylinder 2. Beställde hem en till spole och den bytes, (samma artikelnr som på dom andra två nya spolarna) men utan resultat. Bilen rycker fortfarande vid belastning.

    Innan jag byte tändstiften så upplevde jag det som att när den väl hade blivit belastad och börjat misstända så lade en cylinder av helt, att jag helt enkelt fick starta om bilen så att den gick på alla cylindrar igen. Det problemet verkar ha försvunnit efter stiftbytet. Kan det stämma tror ni?

    Summa summarum, bilen rycker fortfarande trots tre nya tändspolar samt alla nya stift. Vad kan det vara? Bränsleproblem? Jag ska försöka åka ner till verkstaden på måndag igen så att dom får titta vilken cylinder det nu är misständning på. Någon där ute med svaret redan idag kanske?

    //Mvh Andreas


    Lösningen på problemet var att byta ut dom sista spolarna mot dom nya med det "uppdaterade" artikelnr.
    Senast redigerat av Injis den 2020-08-25 klockan 21:59.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Jag hade sett till så att resterande tändspolar också blivit bytta.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Rättvik
    Inlägg
    14
    Kan verkligen samtliga gått "sönder" i princip samtidigt? Visst, en olycka kommer sällan ensam. Det går ju att absolut att prova, grejen är den att det är ju rätt mycket pengar att byta ut 3-4 spolar om det ändå inte är det felet.

  4. #4
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Tips: De säljs till överkomliga pengar hos Neobrothers.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Vad hade du för felkoder?

    Man byter ju lätt tändspole 2, 4 och 6 själv.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    181
    Medlem#
    1
    Jag har fått tipset att minska gapet på tändstiften till typ 0.8 och det har funkat på min Aero V6.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Dom här stiften ska du ha NGK DILFR7B-10G.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Rättvik
    Inlägg
    14
    Hej

    Jag bytte ut dom sista gamla spolarna till det ny artnr och problemet försvann. Det är lite pilligt att byta dom bakre men det går ganska bra.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Rycker vid gaspådrag NG9-3 B207
    Av Makowski i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-03, 15:11
  2. 9-5 2.0t -98 rycker vid gaspådrag
    Av Isaksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-11-03, 00:07

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •