Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Hur många mil vågar man plocka ur en kamrem på TTiD

  1. #1
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 946

    Hur många mil vågar man plocka ur en kamrem på TTiD

    Hur mycket mil vågar ni plocka ur era kamremmar på TTid?

    Min kamremssats inkl. vattenpump är bytt 2014-06-17 vid 14 556 mil.
    Idag 2019-03-17 har bilen gått 24 812 mil.

    Dvs. 10 256 mil. Bilen går enbart långa sträckor. 10 mil per dag.
    Det drar väl ihop sig till kamremsbyte. Men jag hinner inte just nu. Har mycket annat att stå i.
    Samtidigt måste bilen fungera och jag vill inte ha något ras. Men 6000 spänn på verkstad när delarna kostar ca 1000-1200kr känns inte aktuellt.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    963
    bytes intervallen är väl 150000 km eller tio år, så det borde inte vara något problem egentligen.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    12000 på TTiD, 15000 på TiD. Jag har alltid bytt I förtid. Däremot vet jag att på min ng9-5 så körde de väl på tok för långt över, var det 17, eller nått.
    Kör man lugnt så kan den säkert hålla 20000, men allt över 15 är nog att räkna som ren tur.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    963
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    12000 på TTiD, 15000 på TiD.
    ok i wis står det 10år/150000 km på DT,DTH och DTR
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Finns inga regler, man vet först efteråt hur länge de gick..........Finns många remmar som stuckit i förtid. Har man en bil man avser att behålla så är det bättre att byta i förebyggande.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536
    Det är samma i serviceprotokollet, TTID 15000 mil.
    Längre tillbaka hade även TID 12000 mils intervall.

  7. #7
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    På min TiD böts det kamrem(innan jag ägde den) vid 14xxx mil och vid 18xxxx gav spännaren upp och det var ca 2cm(!) slack. Den knackade och gick dåligt men som tur var for inga vipparmar. Felkod endast på kamaxelgivare. Värt att tillägga att kamremmen var bytt och inte bara bytt skriftligt men det var inte originalgrejer som använts(kunde dock inte fastställa vad för fabrikat) hur som så böt jag kamremssats och allt var ok.

    Kontentan är att byta som senast när det är rekommenderat och inte dra ut på det samt att helst använda originalgrejer eller prylar du vet håller likvärdig kvalitet.

  8. #8
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Ofta ändrar tillverkaren det där i efterhand om man märker att det blir problem.

    Min mamma hade en fiat där tillverkaren minskade ner på kamremsintervallen FYRA gånger, tillslut var den nere i 8000 mil tror jag. (den motorn gjorde dessutom ventilsallad när remmen gick av)

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Cyklisten Visa inlägg
    På min TiD böts det kamrem(innan jag ägde den) vid 14xxx mil och vid 18xxxx gav spännaren upp och det var ca 2cm(!) slack. Den knackade och gick dåligt men som tur var for inga vipparmar. Felkod endast på kamaxelgivare. Värt att tillägga att kamremmen var bytt och inte bara bytt skriftligt men det var inte originalgrejer som använts(kunde dock inte fastställa vad för fabrikat) hur som så böt jag kamremssats och allt var ok.
    ofta ingår INTE spännaren i kamremsbytet om inte kunden specifikt ber om det.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Hur mycket mer har du tänkt köra med bilen? Det är ju inte så att risken för haveri ökar dramatiskt efter den tid eller de mil som biltillverkaren anger.
    Så är det hundra mil det är frågan om så kan du vara lika orolig (eller bara litet mer orolig) för haveri under dessa mil som du har varit under de senaste hundra milen.

    Risken för haveri över tiden/milen är väl ungefär normalfördelad och eftersom jag inte vet vart på normalfördelningskurvan som biltillverkaren lagt bytesintervallen brukar jag byta (olja, multirem etc) vid halva eller två tredjedelar av avgivet intervall för att få en rejäl marginal mot haveri. Fast helt säker kan jag inte vara för enligt normalfördelningsteorin kan ett haveri inträffa 10 mil efter ett byte om man har en riktig otur
    Senast redigerat av Per L den 2019-03-20 klockan 09:40.

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    På en del bilar med kamremsmotorer så är det både intervall och inspektion. Med det sagt så kanske det kan vara en ökande tillförlitlighetsfaktor att kunna inspektera remmen emellanåt, framförallt i slutet av bytescykeln. Då ser man iallafall uppenbara skador. Förutsatt att det är möjligt utan alltför mycket jobb på motortypen ifråga.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    ofta ingår INTE spännaren i kamremsbytet om inte kunden specifikt ber om det.
    Spännaren ingår i satsen till Z19DTH och Z19DTR/A19DTR. Både original och eftermarknadskiten. Vattenpump är en option.

    Eller menar du att verkstäder struntar i att montera delar som ingår i materialsatsen?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    ....
    - - - Uppdaterad - - -
    ofta ingår INTE spännaren i kamremsbytet om inte kunden specifikt ber om det.
    Spännaren var bytt men antagligen av undermålig kvalitet. Låter urbota dumt att byta kamrem men inte spännare när man väl håller på och som Hyvens skrev så medföljer spännare i alla satser jag sett iaf.

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    köper man en sats så byter man såklart allting men det GlennB troligen menar är väl att det tidigare varit ganska normalt att enbart byta rem. Många och även original har ju dock gått över till satser just för att det blir så mycket krångel med att byta enstaka delar. Dessutom lade man över på kunden att avgöra och säga till att man ville ha allt bytt. Mycket korkat. Nu pratar jag dock ganska generellt och inte specifikt just den här motorn och saab.

  14. #14
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 946
    Citat Ursprungligen postat av Per L Visa inlägg
    Hur mycket mer har du tänkt köra med bilen? Det är ju inte så att risken för haveri ökar dramatiskt efter den tid eller de mil som biltillverkaren anger.
    Så är det hundra mil det är frågan om så kan du vara lika orolig (eller bara litet mer orolig) för haveri under dessa mil som du har varit under de senaste hundra milen.

    Risken för haveri över tiden/milen är väl ungefär normalfördelad och eftersom jag inte vet vart på normalfördelningskurvan som biltillverkaren lagt bytesintervallen brukar jag byta (olja, multirem etc) vid halva eller två tredjedelar av avgivet intervall för att få en rejäl marginal mot haveri. Fast helt säker kan jag inte vara för enligt normalfördelningsteorin kan ett haveri inträffa 10 mil efter ett byte om man har en riktig otur
    Börjar ju närma sig 25 000 mil.
    Jag kör ganska mycket. Ligger på 3500-4000 mil per år.

    35 000 mil hade jag tänkt inte borde vara några bekymmer. Och att den fortfarande ser skaplig ut. Dvs. inte helt upprostad.
    Sen vet man aldrig vad som händer heller.

  15. #15
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    På en del bilar med kamremsmotorer så är det både intervall och inspektion. Med det sagt så kanske det kan vara en ökande tillförlitlighetsfaktor att kunna inspektera remmen emellanåt, framförallt i slutet av bytescykeln. Då ser man iallafall uppenbara skador. Förutsatt att det är möjligt utan alltför mycket jobb på motortypen ifråga.
    Fast man ser normalt sett inga fel på remmen, jag har både sett remmar som bytts mycket långt efter intervall soms ett fina ut, och remmar som gått av men som sett fina ut utom vid brottsytan.

    Ser man på remmen att den är siten så är man vanligen mycket långt över intervall och hade en jäkla tur, fr då kunde den gått av precis när som helst.


    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Spännaren ingår i satsen till Z19DTH och Z19DTR/A19DTR. Både original och eftermarknadskiten. Vattenpump är en option.

    Eller menar du att verkstäder struntar i att montera delar som ingår i materialsatsen?
    Som StefanM också är inne på så är/var det ofta så att i tillverkarnas instruktioner så står det bara att remmen ska bytas, och spännaren ska inspekteras.

    Exempelvis toyota hade så, spännaren kostade typ 180:- extra så det var ju idiotiskt att inte byta den, men de flesta kunder förstår ju inte det, eller snarare, har ingen aning.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Plocka bort patrikelfilter ttid? Hur göra för mer effekt??
    Av turbo_joel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-22, 21:53
  2. Skillnad TTiD -08 och TTiD -11 119g
    Av gucpm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-21, 23:59
  3. Hur många häst är det möjligt att plocka ut ur min bil?
    Av Robin C i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-27, 19:08
  4. Hur mycket effekt kan/vågar man plocka ut?!?!
    Av Wheelieman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2004-12-01, 15:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •