Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Problem med verkstad vid hjulinställning

  1. #1
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Problem med verkstad vid hjulinställning

    Jag har hållt på och renovera min OG900 i ca 4 år. Med total genomgång. Var enbart en tom kaross som sedan renoverats, lackats och satt ihop. Nylackat chassi och nya skruvar överallt.
    Behövde göra en hjulinställning efter den satts ihop. Jag schimsade övre bärarmar ganska mycket. 8mm då jag ville ha -1 till -1,5 negativ camber fram.

    Kollade runt lite för att få tag på en bra firma som kunde utföra detta. Ville inte ha nån klåpare. Hittade en verkstad jag fick rekommendationer om.
    Pratade med dem i telefon och sa:
    "Bakaxeln är stel. Finns ingen justering. Fram har jag schimsat övre bärarmar. Så räcker om ni justerar toe fram".
    Lämnade bilen idag kl 7. Kl 12 ringde firman och sa:

    "Jag får inte riktigt till framvagnen. Det var minus -1,5 grad i camber. Nu är jag nere på -0.30 vänster fram efter ha rivit bort alla schimsen.
    Högersidan är värre. Det går inte komma åt. Har försökt bända och få tag på skiten med en rörtång. Men måste plocka bort oljefiltret för att komma åt."

    Jag blev vansinnig såklart. Har inte bett om att få schimsa framvagnen. Och dessutom varit på med rörtång på nylackat motorrum, nylackade övre bärarmar och nya eloxerade skruvar.

    Han på företaget som gjorde hjulinställningen blev sur då och sa:

    "Nu har jag lagt hela förmiddagen på detta och det är inte klart. Du kunde ju kommunicerat tydligare att framvagnen inte skulle schimsas om."

    Jag återupprepade det jag sa i telefonen när jag beställde hjulinställningen. Det blev lite tjafs imellan och jag påtalade jag vill ha -1,5 grad i camber fram. Inte -0.30 som det säger i ditt program.
    Bilen blev inte färdig idag. Utan Måndag sa han då.

    Jag är dels dönervös över att företaget orsakat lackskador i motorrummet och på de detaljer som är relaterade till arbetet.
    Samt att de påstår de lagt massor av tid på detta. Prislistan de har säger 965kr för hjulinställning. Enligt lag får de bara överstiga detta med 15%.
    Hur skulle ni hanterat detta? Samt om situationen uppstår på Måndag med lackskador på bilen samt att de vill ha mer betalt för nedlagd tid?
    Och där man hamnar i ett scenario då de vägrar släppa bilen om de inte får betalt?

  2. #2
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 264
    Medlem#
    6770
    Om det vore jag så skulle jag redan nu förbereda mig för en tvist med den där verkstaden och därför skriftligen ge dem bakgrunden som du beskriver den och mejla det nu under helgen.

    Skriv ner vad du beställde skulle göras i detalj och skriv ner vad verkstaden accepterade inklusive vilket pris ni kom överens om, det är den överenskommelse som jobbet baseras på. Och beskriv bilen vad som gjorts med den och att din beställning av hjulinställning varken fick eller behövde förstöra det jobb du lagt ner på bilen.
    Och så skriver du ner en sammanfattning av diskussionen du hade med reparatören.

    Det är inte så mycket du kan göra just nu men förbered dig på det värsta och tydliggör vad ni faktiskt kom överens om. Vill verkstaden tjafsa om pris och om de förstört nåt på bilen så måste de också erkänna de bryter den överenskommelse ni hade. Då är inte heller du längre bunden till den och därmed inte heller bunden att betala nåt alls.

    Jag är nog arbetsskadad från mitt yrkesliv så det här kanske är overkill för ett verkstadsjobb under 1000 lappen men jag är mest orolig över att verkstan förstört din bil och det måste de ersätta dig.

    4 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Blir ledsen när jag läser om skadorna och problemen.

    Jag hittar ingen kommunal konsumentrådgivning i Vadstena så jag kan bara tipsa om Konsumentverkets Hallå konsument.
    https://www.hallakonsument.se/varor-...har-gjort-fel/
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 998
    Medlem#
    5849
    Hur har det gått...?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Liknande ämnen

  1. ABS-problem 9000 -95, verkstad får inte kontakt via Tech2
    Av JB9 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2019-06-06, 18:07
  2. Tips på bra verkstad för hjulinställning i Karlskrona?
    Av Mr.Maniac i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-04, 15:33
  3. Hjulinställning?
    Av 9-3Newman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-24, 17:40
  4. Problem med hjulinställning
    Av NocaL i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-19, 23:56
  5. Hjulinställning.....??
    Av Sundance Kid i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-03-02, 19:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •