Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Solitt svänghjul 9-3 1.9TiD 2007

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172

    Solitt svänghjul 9-3 1.9TiD 2007

    Hej! Går det att montera någon form av solitt svänghjul på 1.9TiD motorerna?

    Dubbelmassesvänghjulet i min 9-3 har börjat vibrera, och då jag är starkt emot dessa svänghjul skulle jag vilja montera ett solitt på en gång.

    Vill minnas att man kunde använda ett 9-5 svänghjul med dito koppling, eller är det något jag drömt ihop?

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    jag skulle då inte montera solitt. Det kan bli andra problem istället då. Byter man till nytt dubbelmasse går de ändå typ 30k mil till (kanske mer också) och hur många har bilar så länge?

  3. #3
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Det sägs att lådan inte blir särskilt långvarig med solitt svänghjul men huruvida det stämmer vet jag ej.
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    jag skulle då inte montera solitt. Det kan bli andra problem istället då. Byter man till nytt dubbelmasse går de ändå typ 30k mil till (kanske mer också) och hur många har bilar så länge?
    Allt över 20k verkar ju snarare vara bonus på dessa? Böt själv vid ca 19500 och då hade det småskorrat typ 1000mil. Man brukar ju se 1.9 dieslar på blocket långt under 30k med bytta svänghjul.

    Men som du säger, även om man byter vid 20k, så håller det antagligen bilens livslängd efter ett byte.

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Innan jag skulle göra det bytet skulle jag nog först vilja provköra en bil som redan är konverterad.... Risk för det kan bli väldigt mycket vibrationer i vissa fall och även om man själv kanske inte bryr sig så kan det ju ställa till det vid en ev försäljning. Inte alla som gillar upplevelsen av rejjsbil i bruksbilen

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    963
    hej
    jag bytte mitt vid 28 eller 29kmil.
    hade väl skramlat mer eller mindre i 4-5 kmil, tänkte se hur länge det gick innan/om det havererade.
    nu havererade hydrauliken innan så valet var inte svårt, köpte en sats från England och bytte på en helg.
    förstår egentligen inte motståndet mot dubbelmassehjulet för körningen blir väldigt mjuk o smidig framförallt i lägre hastighet på hög växel ( är väl det som dödar svänghjulet dock).
    går faktiskt o fisa runt på 6:an på 900-1000 rpm på tomgångsregleringen.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Okej, ni har övertygat mig. Det får bli ett nytt dubbelmassesvänghjul

    Bilen har i nuläget gått 26.000 mil och verkar vara första svänghjulsbytet sett till dokumentationen.

    Vet någon vars man kan få tag i åtdragningsmoment osv på svänghjul, koppling etc?

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-11-15, 09:08
  2. Montera ur och i dieselvärmare Saab 9-5 1.9TID 2007?
    Av MadMatz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-10-02, 21:32
  3. Svänghjul+kopplingsbyte Saab 9-5 1.9TID
    Av kabel i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-07-31, 18:33
  4. Ojämn tomgång 9-3 1.9TID 2007
    Av golfarn_nr1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-03-30, 00:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •