Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Hur få loss bländarskivan i tändfördelaren. Og900s -93

  1. #1
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt

    Hur få loss bländarskivan i tändfördelaren. Og900s -93

    Og900s CV -93. Cirka 20000 mil. Tändfördelare Bosch 0237507010

    Vill plocka isär tändfördelaren i sina beståndsdelar, för att undersöka HAL-givaren och dess kablar, men har fastnat halvvägs. Efter att ha demonterat fördelarlock, rotorn och regulatorn (vakuumklockan) så tog jag bort C-ringen på axeln. Nu försöker jag få upp bländarskivan längs axeln utan framgång. Använt lite rostlösare, bänt och knackat lite lätt och lite hårdare under bländarskivan nära axeln utan att skivan rör sig. Någon som har en finurlig lösning på problemet?

    Fråga nummer två: Noterade en hård gulaktig beläggning på delar av axeln. Påminner lite om rostskydd pinnfräsar eller vissa borr kan ha som nya. Är det bara gammal olja som stelnat, eller ska det finnas något mellan axel och rotorn vid montering? Är kontaktfett en bra idé mellan rotorns inre bleck och axeln vid montering sedan?




    (Anledningen till att jag vill kolla skicket på HAL-givaren beror på att jag igår fick frågan av en STCS:are hur det gick med min cabriolet och dess misständningar. Misständningarna är dock inget jag riktigt tagit tag i sedan i höstas. Sitter fortfarande tändfördelare från annan bil monterad i cabben. Får se när jag tar upp den tråden igen. Blir väl till sommaren då det går att köra sommarbil igen. http://forum.saabturboclub.com/showt...dningar-og900s )
    Senast redigerat av mioh den 2019-03-15 klockan 13:03.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Om jag minns rätt är bländarskivan bara ditpressad på axeln och rotationslåst med den runda "kilen" som syns på din bild.
    Vill minnas att jag själv misslyckades med att få loss bländarskivan oskadad

    Kletet på axeln ser ut som lim. Kan rotorn ha varit limmad för att slippa glappet i den ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Normalt sett så börjar man i andra änden. Pressa ur sprint för drivningen och dra ur hela axeln. Skivan behöver man aldrig ta bort från axeln. Från början och original så limmades rotorn om jag inte mins fel. Var lika på en del andra märken också och man fick ibland klämma sönder rotorn för att få bort dem. Vet inte varför man gjorde det ens och har aldrig hört om nån som limmat dit dem igen.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Tack för era svar! Lyckades just få loss den hel.

    Efter att rostlösningspray fått verka under natten gjorde jag nu ett nytt försök. Med två lite större flatskruvmejslar mitt emot varandra i bländarskivans uttag så bröt jag försiktigt. Krävdes inte speciellt mycket kraft, men ändå såpass att bländarsvivan och den ”runda kilen” hoppade iväg. Bländarskivan kom inte långt, men kilen är för tillfället borta. Hittas förhoppningsvis snabbt efter lite letande. Mekar med tändfördelaren vid matsalsbordet, vilket förhoppningsvis gör letandet lättare än om jag tappat bort kilen i garaget.

    Att lossa allt från andra hållet hade jag inte en tanke på innan jag läste svaren nu efter jag fått loss bländarskivan (och tappat bort kilen). Kollade i EPC’n igår, men där var inte drivningen med på bild. När du säger det så verkar det dock logiskt. Bara att ta bort fjädern som sitter runt drivningen och peta ur sprinten.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Liknande ämnen

  1. vart går kabeln från tändfördelaren?
    Av EmilNilsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-12-22, 20:51
  2. Diametern på bländarskivan till Trionic 5?
    Av Ragnar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-04, 00:01
  3. Har någon ritning på DI bländarskivan
    Av xor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-17, 18:47

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •