Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Vibrationer på tomgång OG9-5

Hybridvisning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -

    Vibrationer på tomgång OG9-5

    Hej hej!

    Min bil skakar på tomgång. Bara på tomgång... Vibrerar inne i kupén och man ser även på ratten att det skakar...

    Ingenting när jag kör utan enbart på tomgång... Vi har bytt kedjor på den här bilen och var mycket noga när vi ställde in allt... Sträckaren till kamkedjan åkte inte ut fullt som den brukar göra, men min bror trodde att den skulle åka ut mer när vi körde igång motorn...

    Blir inte klok på detta problem... Vi ska lyfta ventilkåpan här i dagarna för att se om kedjan är slak... Däremot så ger inte motorn ifrån sig några missljud som tyder på att kamkedjan är slak exempelvis.... Funkar hur bra som helst att köra, men stör mig på denna tomgångsupplevelse...

    Kan även tillägga att den är lite trögstartad och har ibland väldigt låga varv precis vid startmomentet. Som att den nästan dör och hämtar sig igen...

    //Oliver

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Om det kom i samband med kedjebyten så är felmonterad balansaxelkedja en het kandidat. Om det har kommit smygande kan man titta på motorupphängningarna.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -
    Vi var väldigt noga när vi ställde motorn... Så balanskedjan ska det inte vara... Just att den är så seg i starten tycker jag också är konstigt... Känns som att det kan hänga ihop med dessa skakningar?...

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Går den på alla cylindrar? Gör den inte det borde du få felkoder på misständningar, men det är känt att en del piratkassetter döljer detta (och bör hanteras därefter).

    Det är mycket som inte ska... Slutsatserna beror på om det kom när du bytte balansaxelkedja eller inte.

    Seg i starten kan bero på många olika saker, t.ex. batteriet. Men först, har du några felkoder?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Sträckaren åker ut så mycket som den behöver en sliten kedja blir ju längre och längre. Därför sträckaren åker ut

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -
    Problemet är att tomgången är lite låg... Så fort jag gasar lite eller kör med bilen försvinner dessa skak/vibrationer...

    Vad kan orsaka denna låga tomgång??

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Norge
    Inlägg
    68
    Medlem#
    12862
    Vilket varvtal får du? Om en bil med elektronisk reglering av spjället inte når korrekt vartal, beror det på att motorn går så dåligt att du överskrider någon gräns. Fel på kamaxeldrivlinan kan vara en orsak.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-11-26 klockan 17:51. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det kan finnas många orsaker, så först och främst, rapporterar motorn några felkoder?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -
    Ursäkta sent svar...

    Problemet är att dessa vibrationer skak bara är på tomgång och aldrig när bilen är kall utan de kommer när bilen blivit lite varmare...

    Hade det varit balans eller kamkedjan så borde motorn skaka vid kallstart med...

    Upplever även att bilen kan vara svårstartad när den är varm... Nästan som att den knappt går igång. Låter jag gasen vara så dör den och går på låga varv... Startar igen och då funkar den, men vibrerar endel...

    Provade att byta bränslepump, men icke sa nicke... Felen kvarstår.

    Börjar tro att det är luftrelaterat. Ingen motorlampa som lyser och bilen går bra när jag kör den. Inga ryck misständningar osv. De flesta delar som tk,lmm,vakuumslangar är bytta...

    Men ska se över allt idag ordentligt...

    Noterade att bromsvakumet, som går in vid spjällhuset på tryckröret inte hade någon låsningsring (den röda). Så behöver trycka tillbaka den rätt ofta...

    Kanske det som är felet? Ska testa lite senare efter jobbet

Liknande ämnen

  1. Servicebullentin om vibrationer vid tomgång ?
    Av andm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-18, 00:40
  2. Vibrationer på tomgång 9-5 Aero Aut -06
    Av warf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-26, 17:40
  3. Vibrationer på tomgång 9k 2.0t
    Av Mussla i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-11-30, 09:17
  4. Saab 9000 CDE 2.3t -94! Vibrationer vid tomgång!
    Av Turbo_Danne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-20, 22:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •