Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Osäker på vad säljaren menar, Nivågivare Xenon OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Osäker på vad säljaren menar, Nivågivare Xenon OG9-5

    Tja! Jag är helt ny på forumet så lite osäker på vart jag ska posta detta, så det fick bli allmänt.

    Jag ska iväg om 2 dagar & köpa mig en (förhoppningsvis) bättre begagnad 9-5 linearsport 2.3T 2004. Men vart lite fundersam på vad säljaren menar när jag fick detta till svar då jag sa att jag helt klart är intresseras av att köpa bilen om det inte uppdagas några större fel då jag ska kolla på bilen:


    ”Inga större fel på den.
    Nivåläget på xenonet har börjat glappa lite men tror det är givaren på bakaxeln jag ska smörja upp”


    Jag är långt ifrån duktig på det tekniska så jag hängde inte med där alls. Någon här som kanske kan förklara bättre vad han försöker säga? Vad har bakaxeln med glappande xenonlampor att göra? Eller är det jag som är helt ute & cyklar?
    Det sitter 3 extra strålkastare i fronten om det har något med det & göra?

    Hoppas någon kan komma med någon typ av förklaring. Tack på förhand!

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247
    Hej och välkommen

    Det sitter nivågivare fram och bak för att justera höjden på xenoljusen. Det är en givare som har en arm som känner av bakaxelns läge.

    Givarefel är ett vanligt fel på OG9-5. Smörja upp brukar inte var snabbfixen. Fungerar inte givaren så ställer sig ljuset i nedersta läget för att inte blända när du startar (ca 20-30 sekunder efter) Köp inte bilen med lysande varning och ljus som pekar ner

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Hej pch välkommen!

    Bilar med xenonljus (i orginalstrålkastarna, det har inget med extraljusen att göra), har automatisk nivåreglering som justeras efter t.ex. last så att andra trafikanter inte bländas. Det finns givare under bilen, en på varje axel, som mäter hur nedtyngd bilen är och därefter justeras ljudnivån.

    "Smörja upp" låter konstigt. Om nivåregleringen strular (vilket ger en varningslampa) kan de bero på flera saker - utläsning av felkod med tech 2 underlättar då. Ett vanligt skäl är att nivågivarna strular eller att deras kablage är skadat, men då byter man dessa.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Bilar med xenon har automatisk nivåreglering av halvljuset för att inte blända mötande trafik. Det är ett lagkrav och systemet behöver fungera för att bilen ska gå igenom besiktningen.
    Jag är skeptisk till att man kan laga trasiga nivågivare genom att smörja, om det nu är det som är fel. Det är vanligt med trasiga nivågivare.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Bilar med xenon har automatisk nivåreglering av halvljuset för att inte blända mötande trafik. Det är ett lagkrav och systemet behöver fungera för att bilen ska gå igenom besiktningen.
    Jag är skeptisk till att man kan laga trasiga nivågivare genom att smörja, om det nu är det som är fel. Det är vanligt med trasiga nivågivare.
    Lite OT men, är du säker på det där med lagkrav på automatik? Har sett det nämnas ofta men är lite tveksam eftersom jag har kört en Mitsu L200 av senare modell rätt mycket, med xenon. Är 90% säker på att den saknade automatisk reglering från fabrik. Gick att ställa ”som vanligt” via ett vred, upp och ner.
    Men om det är automatiskt måste det ju fungera så klart.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Tack för alla svar!

    Jag kollar med säljaren hurvida det är någon varning som lyser & hur ljusen står som Fred sa. Men om det skulle vara så, är det något som är enkelt/billigt åtgärdat? Eller är det ett big NO NO att köpa bilen då?

    Den har förövrigt gått straxt under 18.000 mil & ser riktigt fin ut överlag. Lite rost på hundbenen men inte mycket alls. Annars ska det inte vara några problem med den.

    Dock förutom det här med xenonljusen så var jag lite fundersam över turbon bara.
    Bilen har som sagt gått snart 18.000 mil & turbon är aldrig bytt. Jag har en 9-5:a från 98 sedan tidigare & där var jag tvungen att byta turbon efter ca: 12-14.000 mil (kommer inte ihåg exakt) men fick höra då att det var normalt att turbon gav sig vid olika mil beroende på körning osv.

    T:ex så fick jag höra att en turbo till en 9-5:a (oklart årsmodell) håller i dryga 7000 mil sedan behövs den i regel bytas.
    Osäker på om jag vart tokblåst eller inte men ja denna bil har då gått 18k & aldrig bytt turbo. Är det något jag behöver oroa mig för?

  7. #7
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Pruta, det är inte rocket sience att fixa, men har du otur har förra ägaren redan försökt och gett upp pga att det är nåt mystiskt kabelfel eller nåt som är svårhittat.

    Är bilen rätt i övrigt skulle jag inte blivit skrämd av det iaf, bara sett till att pruta lämplig summa för det.

    2.3T, är det 220hk ? ..dom har ju mitsubishiturbon från aeron och den är det ju inga direkta problem med, har du garretturbon däremot är det ju en känd problemkälla.

    Min 2.0t hade gått 15k när turbon byttes (av förra ägaren), nu har den gått 26k och turbon funkar fint.. jag gissar att det beror på flera faktorer varav en är hur ofta man byter olja, jag brukar själv byta vid 1200mil.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Säljarens prisidé är 18.000kr men på det lär det finnas prutmån. Frågan är hur mycket bara.

    Du det var en bra fråga. Tyckte det stod 185hk i annonsen men det står inget alls om hur många hästar det är. Det måste jag kolla med säljaren imorgon.

    På transportstyrelsen står det:
    ”Motoreffekt: 136 kW”
    ”Max hastighet 225km/h”

    Det säger dock inte mig så mycket.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    1hk = 735W
    136kW = 136/0,735 hk = 185hk

    Annars kan du nog hitta både uppgifterna här: https://biluppgifter.se om du knappar in registreringsnumret.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Många blandar ihop 2.3t och 2.3T.

    Den första är en lättrycksturbo om 185hk med en GT17-snurra, den andra är en fulltryckare om 220hk med en TD04-snurra.

    GT17 brukar ha kortare livlängd ån TD04, men att den skulle behöva bytas så ofta som var 7000mil är nonsens.

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Tack TCarlsson, jag kollade på biluppgifter.se & där stod det att det var 185hk med.
    Vilket innebär då att det är garretturbon(?) & då har den gått 17.500 mil mer exakt & aldrig blivit bytt. Efter vad GlennB sa så ringer ju det lite varningsklockor hos mig. Då kommer jag antagligen behöva lägga X antal tusen kronor på en ny turbo, eller har jag fel?

    Det stod även att priset borde vara vid försäljning av privatperson mellan 15.200-16.200kr. Det är 2-3.000kr mindre än säljarens prisidé. Då han som sagt sa 18.000kr som prisidé.

    Jag fick svar från säljaren idag med angående ljusen & det gjorde mig dock mer osäker. Så här skriver han:


    ”Lamporna pekar då och då i det som kallas bländfrittläge. De pekar inte nedåt utan i kortare vy. I helgen när jag åkte till okq8 så funkade dem. Givaren fram och bak har intakta vingar så troligtvis är det glapp vilket till 97% orsakas av allt jävl*a vägsalt vi har på våra vägar. Tyvärr når jag inte in till givaren då man behöver bra domkraft eller billyft och eftersom jag jobbar stup i ett har jag inte känt mig för att smörja kabelskon när det varit snö och mörkt och legat och kravlat på marken.

    Givarna finns för någon hundralapp på skroten om man vill byta den men eftersom det går ibland som i helgen lördag-söndag bör det vara glapp.”


    Det är ytterliggare utgifter att lägga på bilen direkt efter köp typ.(?)

    Borde jag strunta i & köpa denna & leta vidare?
    Jag har letat i flera månader nu efter en bra 9-5:a & bara hittat denna & en till som var av intresse. Den andra vart dock såld direkt. Denna har legat ute i snart 3 veckor utan att ha blivit såld. (Mer varningsklockor?)

    Om man bortser från xenon & turbon så verkar bilen vara hur fin som helst. Allt handlar väl om hur lågt jag kan pruta. Men vad tror ni? Hur pass mycket bör jag lägga på bilen om det nu väldigt snart kan vara dags för byte av turbo & med det fel/glapp det är på givaren?
    Senast redigerat av Kumayama den 2019-03-13 klockan 11:11.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Lite OT men, är du säker på det där med lagkrav på automatik? Har sett det nämnas ofta men är lite tveksam eftersom jag har kört en Mitsu L200 av senare modell rätt mycket, med xenon. Är 90% säker på att den saknade automatisk reglering från fabrik. Gick att ställa ”som vanligt” via ett vred, upp och ner.
    Men om det är automatiskt måste det ju fungera så klart.
    Googlade snabbt och hittade detta:

    "Om ljusstyrkan från halvljuset överstiger gränsvärdet 2000 lumen måste nivåreglering ske automatiskt. Xenon och LED är vanliga lamptyper som överstiger gränsvärdet. Om ljusstyrkan inte överstiger 2000 lumen är det tillåtet att föraren reglerar halvljusets nivå manuellt för att uppfylla ställda krav. (United Nations, Regulation 48, rev.6, 2010)"

    källa: https://www.utn.uu.se/sts/cms/filare...el_Elmelid.pdf

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Kumayama Visa inlägg
    Borde jag strunta i & köpa denna & leta vidare?
    I den prisklass du kollar kommer du aldrig att hitta en en felfri bil. Dessutom måste du räkna med att saker går sönder under tiden du äger den.

    Så för dig gäller det att hitta så många av bilens brister som möjligt innan köp och planera för att fixa dem eller leva med dem.

    När det gäller bilen du spekulerar på skulle jag resonera såhär:
    - Strulande nivåreglering på xenonljusen är ett vanligt fel, det är inget som skulle få mig att backa ur så länge det återspeglas i inköpspriset. Ring en verkstad och fråga vad det kostar att få åtgärdat (utan åtgärd kommer du inte igenom besiktningen).
    - Turbon: Den kan paja i morgon, den kan paja om 20k mil. Det gäller vilken GT17-snurra som helst. Dessutom är det vanligt att folk som byter turbo monterar piratturbo där kvaliteten är högst varierande - så nybytt turbo är ingen garanti för problemfritt ägande. Det du kan göra är att inspektera impellern - ser/känns den bra kommer turbon inte att rasa i morgon. Och då är det bara att köra på så länge den håller.
    - Eftersom ägaren inte orkat åtgärda ett så uppenbart fel som xenonregleringen undrar man om det finns fler fel som han inte nämner?
    - Allt är en prisfråga. Verkar bilen överlag välmående och du får den till ett bra pris har du ju utrymme att åtgärda de fel du känner till.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av jellybear den 2019-03-13 klockan 12:03.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Kolla på en annan bil att börja med att fixa xenon när du inte vet exakt vad som är fel och vad kostnaden blir är enligt mig dumt, är turbon inte bytt så kan det snart vara dags då dessa är erkänt kass.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    85
    Medlem#
    -
    Jag har självt nyligen köpt en 9-5. Min utgångstanke var en slit och släng bil som barnen dels kunde övningsköra och använda när dom har körkort. Hittade en bil neråt i landet med lite småfel på och inte helt ifylld servicebok de senaste åren (som många anser är ett stort no-no), men däremot så fixade han alla fel som dök upp efterhand (och i samband med det gjordes en del service vid behov) vilket jag baserade hela köpet på. Man kan lugnt säga att han hade tummen mitt i handen och lämnade in den för allt som verkstaden eller bilprovningen påpekade. Bilen har gått 26 000 mil, ej bytt kamkedja eller turbo men jag haft den inne på service och genomgång hos Mats Riesel som inte har dömt ut den.

    Så jag håller med föregående talare att det ringer en lite varningsklocka när ägaren inte fixar problem när dom dyker upp.

    Jag gillar verkligen denna bil och har lagt ner en del pengar sedan jag köpte den och kommer att fortsätta att hålla den i gott skick (om jag kan). Hoppas jag inte har sagt för mycket och att ovan nämnda delar pajar nu.
    Saab 9-5 2.0t Svart Sportcombi Biopower Vector -06, manuell, 26 000 mil. Att göra: laga rost, ventilkåpspackning, A-bussningar
    BMW 220d X-drive Gran Tourer -18

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Tack för all feedback! Det uppskattas verkligen!
    Skulle behöva lite feedback till en sista gång.

    Jag har inte helt hundra bestämt mig än för om jag ska chansa eller inte med denna bil.
    Om jag kan få ner priset till snudd på ”skambud” så kan man nog överväga ett köp. Typ halva priset eller så. Dem senaste meddelanden från säljaren jag fick här gjorde mig mer emot än för dock.

    Han ändrar sig i att han nu ”tror” att turbon kan vara bytt eller ”renoverad” av förra ägaren men han är inte säker. Han har papper på all service som är gjord men inget alls om turbon är bytt eller ”servad”.

    & nu börjar han även säga att han har en lång kö med spekulanter & att en bilfirma även erbjudigt honom mer än dem 18.000kr han satte som prisidé i annonsen. Men han är fortfarande villig att sälja den något billigare än 18k till mig. Det för mig låter riktigt dumt. Varför ”förlora” X antal tusen om man kan få dem på annat håll?

    Sist men inte minst så har bilen legat ute för försäljning i 3 veckor nu & jag betvivlar att han skulle hållit fast vid & sälja den bara för min skull.

    Här är i alla fall det senaste han skrivit.
    Ska jag backa ur helt & hållet eller ska jag erbjuda drygt hälften av dem 18k han vill ha & se om han går med på det? Då har jag så det räcker till en ny turbo i alla fall..


    ”Nej som sagt jag har inte haft tillfälle att skruva med givaren.
    Inte ens jag som haft massvis med saabar visste att det var skillnad på t och T.


    (Kan inte skriva mer i samma ruta. Antar att jag nått en gräns. Får vänta lite & posta resten sen)

  17. #17
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247
    Nivågivare på skroten är ingen kanonidé. Inte ens värt att skruva dit. De är lika illa anfrätta av salt och grus.

    "Kortare vy" är säkerligen i botten. Bilen blir okörbar när det är mörkt. Dessutom kommer du inte igenom besiktningen.

    När jag släppte min 9-5 2006 efter leasing var givarna restnoterade. Då skruvade jag upp ljusen med den manuella justeringen. Varje gång man startade stod de som luftvärnskanoner upp i skyn. Efter 30 sekunder kunde man åka iväg. Då hade de justerat ner till det som då var botten/fuskjusterat för att fungera så man kunde använda bilen.

    Vill minnas det började med sporadiska fel för att sedan ge upp helt.

    /F
    Senast redigerat av Fral den 2019-03-13 klockan 22:55.
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Såklart han säger att det är många som är intresserade samt att bilfirman erbjudit mer än 18tkr men detta är nog som du skriver bara skitsnack annars hade han såklart sålt iväg den. enligt mig så får du gå på din magkänsla om du brukar kunna lita på den. om du mot förmodan vill köpa den då är det skambud som gäller. mitt råd är återigen hoppa denna Saab och vänta på nåt bättre

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Klart det är nonsens att han får mer om han lämnar in den hos en handlare för då hade han redan gjort det... Jag tycker snarare att det och "spekulantkön" signalerar viss desperation hos honom, att han försöker med alla sätt han kan hitta på att håva in dig...

    I köp- och säljsituationer är det bara prislappen som är det gemensamma argumentet för båda parter - du har dina skäl varför du är sugen på att köpa bilen och säljaren har sina skäl till att han vill sälja. Det brukar inte bli bra om man tar hänsyn till motpartens argument...

    Det du skall göra är att förhandla med dig själv och se huruvida den slutgiltiga prislappen är tillräckligt låg för övertrumfa dina argument att inte köpa, och säljaren får göra motsvarade i sin ända. Möts ni blir det affär, annars inte.

    - - - Uppdaterad - - -

    Så himla dyr är inte givaren:
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s.../10-83354.html

    Men som sagt, ta reda på att det verkligen är den.
    Senast redigerat av jellybear den 2019-03-14 klockan 00:54.

  20. #20
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Det hör ju liksom till att man är strategisk både som säljare och köpare, det klarft säljaren hävdar att det är många som är intresserade, att bilen egentligen är värd mer, och att felen är lättfixade, och det klart att du som köpare försöker hävda att felen är dyra att fixa och att du egentligen inte är så intresserad till det priset.. ..sen är det bara en förhandlingsfråga vem som är mest intresserad.. att köpa eller sälja

    En ide kan ju vara att ta med nån som kan 9-5, gärna nån som har en tech2 att koppla in när du ska titta på bilen..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Anslutnings kabel bakre nivågivare Xenon OG9-5
    Av terner i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-06-30, 19:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •