Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Handbromsen vägrar att ta på ena sidan på min 9000 -97 hur jag än gör.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    12228

    Handbromsen vägrar att ta på ena sidan på min 9000 -97 hur jag än gör.

    Jag fick nedslag på besiktningen att handbromsen inte tog på höger sida.
    Jag hade inför besiktningen justerat justerskruvarna så att det precis började att "ta" och sen släppte efter lite grann och det fungerade ju på vänster sida men inte på höger.

    I gårkväll försökte jag mig på att justera vajern något men hur mycket jag än spännde denna så tog inte handbromsen i alla fall, dessutom verkar inte fjädern som drar tillbaka "örat" på oket dra tillbaka "örat" som den ska (även om vajern är bortkopplad från "örat" alltså).

    Tillslut så drog jag åt handbromsen (handbromsen tog inte speciellt bra) och sen skruvade jag in justerskruven tills den bottnade. Nu tog handbromsen men inte jättebra. Tillslut så spännde jag även vajern och när denna var fullt spännd så gick det inte att rubba hjulet för hand längre.

    Jag testade att släppa på handbromsen och då rullade det lätt så nu verkade det funka tyckte jag då och åkte hem för att försöka släcka tvåorna idag.

    Dock verkar det inte funka tillräckligt bra eftersom att det tar betydligt sämre på höger sida än vänster.

    Är det något fel på bromsoket eller vad är det frågan om?
    Varför fjädrar inte "örat" tillbaka som det ska?
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    545
    Medlem#
    11576
    Det du kallar ”örat” brukar jag kalla hävarm. När den inte går tillbaka brukar det vara dags för nytt ok. Armen måste kunna röra sig i hela sitt tänkta arbetsområde för att justeringen ska bli bra. Med ett kortare slag som du har så går det oftast inte att justera till god funktion.

    Kort sagt: byt ok. Slacka därefter vajern tills du har 1mm avstånd mellan hävarm och dess stoppstift. Spänn sedan spaken tre hack och justera med okets ställskruv tills hjulet går trögt. Dra spaken ett hack till och kolla så du inte kan snurra hjulet.
    Nu bör du ha fått till en bra handbroms.

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    12228
    Låter konstigt att oket skulle vara slut bara. Det brukar ju synas när oken börjar bli gamla och slitna och det är flera millimetrar mer rost kring allt.
    Alla mina bromsok är ju nymålade och fina.
    Men jag har två ganska fräscha bakre bromsok som ligger. Jag får väl rengöra och måla upp det ena av dessa då
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    wirarna skall bara grundjusteras så att de inte har nå glapp. I teorin är det ungefär som att armen precis är dragen från anslag och man brukar nämna nåt mått där. Man behöver inte mäta, bara se till att de är "spelfria"
    Det blir inte bättre att spänna wirarna sen efter det.
    Det ska även nämnas att det förekommer att det är gängpaj i justeringen på dylika ok. Har bytt flera såna själv. Man kan ha allt i ordning, justerat åt med skruven men så fort man dragit åt handbromsen en gång så rappar det över och blir ojusterat igen. Blir det värre så går det inte att justera dem med skruven ens. Då känner man verkligen att det är gängpaj där inne.
    Så här blir det vad jag förstår när man byter belägg och drar tillbaks kolven med justerskruven. Då belastas den fel och det slits. Man måste backa skruven och trycka på kolven samtidigt och hjälpa till.

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 148
    Medlem#
    7182
    Det ingår även de o-ringar etc som behövs för att renovera handbromsdelen på 9000 bromsoken. Ofta så rostar axeln där den går in i godset på oket så det börjar kärva.

    Håller på och renoverar två just nu och ska se om det går att få det bra, det är lite pill och lite låsringar och täckbrickor som behöver bort men egentligen inte svårt.

Liknande ämnen

  1. Drog handbromsen och det small (Saab 9000 CS -92)
    Av Griffonrider i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-25, 20:19
  2. Om inte handbromsen tar bak på 9000 - 96:a, åtgärd?
    Av -Rickard- i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-07, 22:50
  3. Justering av handbromsen 9000
    Av **Turbo** i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 22:26
  4. Handbromsen fungerar bara på ena sidan OG900-89. Vad göra?
    Av Tomtefar i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-08, 13:25
  5. Handbromsen tar bara på ena sidan (ng900)
    Av Krille-R i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-24, 17:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •