Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 96

Ämne: Sommardäck 2019

  1. #61
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 500
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Det jag fick fram engång, när jag pratade med Nokians kontor i Sverige om skillnaden mellan de "Nordiska" däcken & de övriga däcken, var att i de Nordiska ingick försäkringen HakkaSkydd. En vägassistans. Då var det samma däck med olika sidewall märkning, avsett för olika marknader, samt att Nokian som äger Vianor kedjan hade egna däck för sina verkstäder.
    https://www.nokiantyres.se/hakkaskydd/
    Hittade detta om gummiblandningen i Hakka Blue 2:
    https://www.nokiantyres.se/foretaget...or-vata-vagar/

    "Däckets gummiblandning är skräddarsydd för nordiska förhållanden, vilket är en förklaring till de goda köregenskaperna både i kyliga och varma förhållanden."
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #62
    Steg 3 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    3 617
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Det jag fick fram engång, när jag pratade med Nokians kontor i Sverige om skillnaden mellan de "Nordiska" däcken & de övriga däcken, var att i de Nordiska ingick försäkringen HakkaSkydd. En vägassistans. Då var det samma däck med olika sidewall märkning, avsett för olika marknader, samt att Nokian som äger Vianor kedjan hade egna däck för sina verkstäder.
    https://www.nokiantyres.se/hakkaskydd/
    Citerar info på länken
    Hakkaskydd är en unik tjänst som ges till nya Nokian Hakka och Nokian Hakkapeliitta däckset. Hakkaskyddet garanterar att om ett däck som har använts normalt går sönder, och däcket inte går att reparera, så får du ett nytt motsvarande produkt utan kostnad från en återförsäljare som säljer Nokian Tyres produkter i Sverige, Norge eller Finland.
    Alltså detta är ju ännu konstigare än testfusket och säljsnacket "nordiskt anpassade" som bara är ett annat namn på samma däck.
    "däck som har använts normalt går sönder, och däcket inte går att reparera"? Försäkringen måste vara ett unikt behov för Nokian.
    Kvalitetsdäck som används normalt går inte sönder.
    §99CC74900T81,§9000T86,§9-5 03,†9-5 02,§9-5 02, *9000Aero 95, *9-3 04, *9-5 09,*9-5 09
    White,Svart,Odoardogrå, Silver, CosmicBlue, CosmicBlue, LeMansBlå, LaserRed, Laserröd, CarbonGrey

  3. #63
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 500
    Medlem#
    8758
    Det kan närmast beskrivas som en allrisk-försäkring. Om man får punka på ett olyckligt sätt på sidoväggen kan det hända att däcket inte går att reparera (gäller alla normala däck). Hakkaskyddet betalar (betalade?) även vanliga, lagningsbara, punkteringar.

    Själv har jag ingen anledning att misstro Nokian när de i sitt officiella material säger att gummiblandningen är special för de nordiska däcken. Speciellt som det inte är någon märkbar prisskillnad mellan de nordiska däcken och line-däcken, ser inte vad Nokian skulle ha att vinna på att dubbla antalet sommardäcksvarianter (med extrakostnader som följd) och bluffa med orsakerna till att deras däck funkar så bra för svenska förhållanden? Kunderna köper ju rimligen däcken för att de är bra och inte pga. orsaken till att de är bra.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #64
    Steg 3 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    3 617
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Hittade detta om gummiblandningen i Hakka Blue 2:
    https://www.nokiantyres.se/foretaget...or-vata-vagar/

    "Däckets gummiblandning är skräddarsydd för nordiska förhållanden, vilket är en förklaring till de goda köregenskaperna både i kyliga och varma förhållanden."
    Hm... Det låter ju bra och förklarar den saken. Tack.

    I och med att Nokian inte vinner alla nordiska däcktest har uppenbarligen konkurrenterna så mycket bättre däck att de klarar "nordiska förhållanden" utan speciell gummiblandning.
    §99CC74900T81,§9000T86,§9-5 03,†9-5 02,§9-5 02, *9000Aero 95, *9-3 04, *9-5 09,*9-5 09
    White,Svart,Odoardogrå, Silver, CosmicBlue, CosmicBlue, LeMansBlå, LaserRed, Laserröd, CarbonGrey

  5. #65
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 514
    Däcktesterna görs dom i kyla någongång ?

  6. #66
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 500
    Medlem#
    8758
    Eller på svensk grov asfalt?

    För min del så är buller samt våtegenskaper det jag värdesätter mest, övriga parameterar brukar inte vara något problem på sommarvägar i de farter jag kör i.

    Just våtgrepp vid låga temperaturer är en knepig sak som sällan mäts - detta är en sak som det kan vara riktigt illa på billiga kinesdäck.

    Hakka Blue 2 och däcksmärket som sänkte Gislaved ligger omväxlande bäst till i de av årets däckstester båda var med i.

    Så Nokian Blue 2 står högt på min lista av däcksalternativ. Därmed inte sagt att det är enda alternativet.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #67
    Steg 3 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    3 617
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    ... däcksmärket som sänkte Gislaved ligger omväxlande bäst till...
    På min senaste 9-5 satt det Gislaved-märkta däck. Jag tycker de funkar skapligt och har egentligen inget att anmärka på. Fast så kan man ju inte testa däck iofs...!
    Men vad är det egentligen som säljs som Gislaved numera?
    §99CC74900T81,§9000T86,§9-5 03,†9-5 02,§9-5 02, *9000Aero 95, *9-3 04, *9-5 09,*9-5 09
    White,Svart,Odoardogrå, Silver, CosmicBlue, CosmicBlue, LeMansBlå, LaserRed, Laserröd, CarbonGrey

  8. #68
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 034
    Medlem#
    1941
    Använder inte Continental varumärket Gislaved numera för att sälja sina utgånga Conti produkter? Förra eller förr förra generationens Conti däck men som annat varumärke? Så som Nokian gör med Nordman. Ett sätt att återanvända sina produkter en gång till för att ta in mer pengar innan livscykeln för produkten är helt slut.

  9. #69
    Steg 3 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    3 617
    Medlem#
    ja
    Samma mönster, gummi mm, men annat märke på däcksidan?
    Lite sökning ger att Gislaved marknadsförs som "nordiskt anpassat". Har vi hör det förr. Så kanske annat gummi eller bara snack?
    §99CC74900T81,§9000T86,§9-5 03,†9-5 02,§9-5 02, *9000Aero 95, *9-3 04, *9-5 09,*9-5 09
    White,Svart,Odoardogrå, Silver, CosmicBlue, CosmicBlue, LeMansBlå, LaserRed, Laserröd, CarbonGrey

  10. #70
    Grundladd Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    437
    Medlem#
    11785
    Jag fick det förklarat en gång i tiden av en duktig däckverkstad. Olika regioner har olika typer av gummi för att olika regioner har olika asfalt och temperatur. Och därför man kan hitta billiga däck online pga att man har tagit dem från en större region eller något i den stilen (ta allt detta med en nypa salt. Men tror det ligger lite sanning i detta) (troligt vill han ha mer bussniess också men han är seriös och serviceinriktad)

    Men självklart kan man ju inte köra på ett däck som är gjorda för att köra i ett varmt klimat i "kalla Sverige" du vill ju att däcken inte ska bli tokvarma och slitas sönder i förtid

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 | Saab 9³ 2.0t Polar -02(Reservdelshögen) Nu med Tech2

  11. #71
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 500
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Namino Visa inlägg
    Jag fick det förklarat en gång i tiden av en duktig däckverkstad. Olika regioner har olika typer av gummi för att olika regioner har olika asfalt och temperatur. Och därför man kan hitta billiga däck online pga att man har tagit dem från en större region eller något i den stilen (ta allt detta med en nypa salt. Men tror det ligger lite sanning i detta) (troligt vill han ha mer bussniess också men han är seriös och serviceinriktad)
    Det var välkänt att t.ex. Goodyear tillverkade åtminstone tidigare däck i Asien med samma utseende som europeiska däck men med helt andra egenskaper, men orsaken var andra krav på pris/prestanda - kort sagt, i de fallen var de billigare för de var betydligt sämre.

    Rent allmänt så har större tillverkare flera olika fabriker och kvalitén från de olika fabrikerna skiljer oftast mer eller mindre - för mer än ett märke finns det fabriker som bör undvikas, andra (som Michelin) spelar det ingen större roll.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #72
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 161
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Namino Visa inlägg
    Jag fick det förklarat en gång i tiden av en duktig däckverkstad. Olika regioner har olika typer av gummi för att olika regioner har olika asfalt och temperatur. Och därför man kan hitta billiga däck online pga att man har tagit dem från en större region eller något i den stilen (ta allt detta med en nypa salt. Men tror det ligger lite sanning i detta) (troligt vill han ha mer bussniess också men han är seriös och serviceinriktad)

    Men självklart kan man ju inte köra på ett däck som är gjorda för att köra i ett varmt klimat i "kalla Sverige" du vill ju att däcken inte ska bli tokvarma och slitas sönder i förtid

    /Tapatalk
    Det där var det ”mkt” snack om på 90-talet. Spec Asien versioner (inte kopior) av märkesdäck typ Goodyear Eagle F1 mm som såldes på nätet/postorder. De var inte att lita på när det var kallt o blött.
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  13. #73
    På tala om Gislaved så har jag kört deras soft frost 3 225/50/17 på min 9-5a senaste 2 åren. De är väldigt spåriga och verkligen inget grepp

  14. #74
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 354
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Jag bytte från bridgestonedäck (RE072 ?) som var bra, till Goodyear Eagle F1 assymetric, och det blev som en annan bil, märkbart bättre grepp och mycket tystare.

    Nu är framdäcken så slitna att det lär bli nya till våren/sommaren, det blir helt klart Eagle F1 igen.
    Och så blev det, idag monterades två nya Eagle F1 asymmetric 5 fram, bak har jag kvar dom gamla asymmetric 2.

    Får väl se om dom är lika bra.

    Fick även på ett par kumho ecsta HS51 fram på silversaaben, den går mycket mindre så den fick billigare däck.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #75
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 034
    Medlem#
    1941
    Jag har Nokian zLine 225/40 ZR18 92Y XL på min og9-5 SC Aero. Däck som jag varit mycket nöjd med. Bra egenskaper i vått & torrt. Dessa är tillverkade i slutet på 2012 & monterades till våren 2013 (ja det är några år sedan, men bilen rullar mycket lite). Jag var inom & gjorde den årliga besiktning av bilen & fick mycket oväntat nerslag på däcken. Inte p.g.a. mönstedjupet, som har 4mm kvar. Utan p.g.a. att det är torrsprickor i slitbanan, in till korden. Så det blev ombesiktning... Torrsprickor på bildäck har jag aldrig tidigare varit med om. Men de sade att det var vanligt på nyare Nokian däck, framförallt vinterdäcken.

    Nya hållbara däck behövs således.

    Kollar på Michelin Primacy 4 eller Dunlop SportMaxx RT2, alternativt GoodYear Asymmetric 5 (Dunlop & GoodYear är ju samma koncern). Frågan är vilket som är det bättre valet av dessa tre?

  16. #76
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 354
    Medlem#
    12120
    Jag har varit med om torrsprickor, men aldrig i slitbanan, utan bara däckssidan.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #77
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 465
    Medlem#
    2555
    Där skulle jag valt Primacy 4.

    1 användare gillar detta inlägg


    Garaget>> http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Seat Cupra R -13.
    Nu oxå en svart 9-3 Aero SC V6 Automat -08. Alla bilar MapTunade. eSID2 finns oxå.

  18. #78
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 126
    Medlem#
    2226
    Bytte för ett par veckor sedan sommardäck - Ventus Prime2 inköpta våren 2015 satt på min 9-3a -99. De var ordentligt hårda och hade 1.6-2 mm kvar.

    Köpte Ventus Prime3 - de har silica i gummiblandningen och de har sedan 8-10 år fått bra resultat i tester och har ett flertal gången slagit Continental i näst intill alla grenar. Ventusdäcken har gått upp lite i pris men fortfarande ett bra köp. Körde förr enbart Continental på sommardäcken.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    /arne 2226
    95 2.3t bio -07|95 2.0t|9-3 2.0t|9000 CSE 2.3t|Säker H -72
    Tidigare: V40 T4 |9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  19. #79
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 465
    Medlem#
    2555
    Continental är väl fortfarande väldigt högljudda?
    Garaget>> http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Seat Cupra R -13.
    Nu oxå en svart 9-3 Aero SC V6 Automat -08. Alla bilar MapTunade. eSID2 finns oxå.

  20. #80
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 126
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Continental är väl fortfarande väldigt högljudda?
    Kan bara hålla med

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ

    /arne 2226
    95 2.3t bio -07|95 2.0t|9-3 2.0t|9000 CSE 2.3t|Säker H -72
    Tidigare: V40 T4 |9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

Liknande ämnen

  1. Banträff Sviestad 2019-05-25
    Av tornros i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2019-05-25, 06:16
  2. Vinterdäckstråden 2018-2019
    Av MuLLvaD3n i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2019-02-03, 12:58
  3. Medlemsuppföljning - Januari 2019
    Av tornros i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-02-02, 11:22
  4. Medlemskap 2019, check!
    Av Karlqvist i forum Klubbfrågor
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2018-12-30, 23:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •