Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: 9000i CC 1988 - Dålig kupévärme efter älgkrock

Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Medlem#
    -

9000i CC 1988 - Dålig kupévärme efter älgkrock

Hej,

Jag hade oturen att krocka med en älg i fredagskväll men tack vare någon Guardian angel och låg hastighet så har de synbara skadorna inskränkt sig till en förstörd vindruta, intryckt motorhuv från mitten och vänstersida, trasiga extralysen plus de båda ordinarie strålkastarna, en trasig blinkers, små sprickor på stötfångare på höger sidan och avskavd färg på den och förstörd nummerplåt. Otroligt nog så klarade sig grillen helt från skador
    Framskärmarna är utan skador också och jag kan inte se några strukturella skador varken på tak/stolpar eller front(det borde ju grillen ha kunnat skvallra om).

Det som jag dock märkte när jag väntade på bärgaren var att värmen i bilen hade blivit klen. Motorn stod på tomgång och gick upp i värme så fläkten kylde med jämna mellanrum. Jag har inte klimatanläggning utan bara vred så det är ju enkel konstruktion.

Med vredet mot full värme så kom det varm luft först när jag vred på fläkten. Efter ca 10-15 s så hade luften blivit "fesljummen" bara. Vred av fläkten och väntade en stund innan jag vred på igen och samma sak upprepade sig. Märkte också att värmevredet gick att vrida så det stod rakt upp vilket det inte gjort tidigare utan kanske bara 85 grader.
    Vred jag helt mot Kallt så blev luften helt kall också.

Nu är ju funderingen om jag kanske hade sån otur iaf att värmeanläggningen knäcktes på något sätt så varmluften läcker ut nånstans.

När jag i sprängskiss ser hur konstruktionen är så är ju förhoppningen dock att det bara ska vara det ena spjället(antagligen för kall luft då) som står öppet hela tiden. Det andra spjället som då borde vara för varm luft verkar ju röra på sig eftersom temperaturen ändrar sig. Ser att det ska vara en länkarm mellan dessa spjäll. Den kanske har hoppat av som gör att kallspjället står öppet hela tiden. Det kan ju fortfarande vara så att anläggningen är knäckt någonstans som gjort att kanske spjället ramlat loss eller så.

Måste ju såklart öppna upp och undersöka men tänkte bara kolla om det är någon som vet om det har varit något mer eller mindre vanligt problem med den typen av värmestyrning?

Det kanske är vanligt att man får skador på värmepaket när man råkar ut för nåt sånt här....
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Mvh Kalle
    ===============================
    Not my first car - but my first SAAB(9000i CC 1988B)

Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Medlem#
    6973
    Det låter som att fläkthuset inte sitter fast riktigt i klimathuset. Du får kolla hur det ser ut i akvariet framför torkarna när du öppnat huven.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Det låter som att fläkthuset inte sitter fast riktigt i klimathuset. Du får kolla hur det ser ut i akvariet framför torkarna när du öppnat huven.

Ok tack, blir att kolla in där då. Med tanke på vecken på huven i området så kanske den där falska torpedväggen har tryckts in och förstört nåt Verkar inte vara så mycket utrymme att spela på bakom den när jag tittar på bilder.
    Mvh Kalle
    ===============================
    Not my first car - but my first SAAB(9000i CC 1988B)

Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Medlem#
    3421
    Kolla slangarna som går från motorrummet in i"akvariet" om dom blivit klämda,det är ganska trångt där.

Liknande ämnen

1. Saab 9000i 1988 Skillnad i ET-mått - betydelse?
    Av Powerponken i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-11-03, 17:57
  2. Tändningsproblem i vardande 9000i 1988?
    Av Powerponken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-09-11, 09:28
  3. 9000i 1988 - Byta bussningar i momentstag bakaxel
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-07-18, 23:57
  4. 9000i 1988, Knäppningar i framvagn efter panikbromsning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2018-02-28, 00:31
  5. Dålig kupévärme OG9-5