Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Hur får man en 9-5 Biopower att rulla så långt som möjligt?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -

    Hur får man en 9-5 Biopower att rulla så långt som möjligt?

    Nu har jag haft (ytterligare )ett långt uppehåll sen jag senast skrev något här och har uppdaterat den ursprungliga listan för att ge en enklare översikt på Saabens åkommor och redan vidtagna åtgärder.


    Jag har "ärvt" en Saab 9-5 linear 2.0t -07 Biopower p.g.a. nybilsköp numera döpt till Sally "Sabina".
    Sally har nu gått över 25000 mil och förra ägaren hade henne sedan 2010 då den gått ca 6500 mil och Sally lämnades regelbundet in på service.
    Jag själv är tidigare sedan Saab-ägare till en 9-3 -05 1.9 tid som jag skruvade lite på, tyvärr behövde den säljas för ett par år sen.
    Nu är det primära målet med Sally att få så många mil som möjligt ur henne som möjligt och göra några mindre uppgraderingar. Sekundära mål är att skruva så mycket som möjligt själv (vilket jag tycker är väldigt kul) och att helst inte behöva råna en bank för att ha råd med det. Jag kan ha en tendens att vara lite snål men försöker undvika att bli dumsnål genom förebyggande vård och filosofin att tar jag hand om bilen kommer bilen ta hand om mig.
    Efter att ha läst en hel del på detta forum och andra, tänkte jag att det skulle vara kul att dokumentera, dela med mig av processen samt sammanfatta/länka till lösningar för andra som också vill mecka på sina 9-5or. Samtidigt hoppas jag såklart att få ta del av denna fantastiska gemenskaps samlade kunskap och tips

    Åtgärdade punkter
    Mekaniskt:

    Växellänkaget med Maptuns repair kit. länk till "instruktion" https://www.youtube.com/watch?v=QT38d7m2H2M
    Service: Motorolja/oljefilter, tändstift, luftfilter, kupéfilter.
    Klonkande/klickande i ratten vid de/acceleration. Länk till T7
    (STORT TACK till Youtubers Trionic Seven och Jonas Kakarikas för reparationsvideos!)
    Säkerhetsbälte för hårt spänd mitten bak. Löstes genom att ta upp sittkudden och skruva lös muttern undertill. Har numera bältet spänt då ingen använder det för att undvika att samma sak händer igen. lösning: http://forum.saabturboclub.com/showt...3%A4lte+mitten
    Vakuumslangar bytt till silikon. Lösning: https://www.youtube.com/watch?v=g6kWoCzDBdg&t=67s
    Justerat handbroms.
    Ny termostat (OEM från maptun).
    Bekämpat rost vid skruvarna för sidokjolarna. Använt rostomvandlare samt rostskyddsfärg.
    Bekämpat rost på "subframen".

    Oljeläckage:
    Ventilkåpspackningen samt tätningspluggen topplock bytt. Ventilkåpspackningen blev eftermarknads variant och än så länge håller den. Med im på "lockets" spår så blev det hur lätt som helst samt .
    Bytt oljetrycksgivare som sölade ut en massa olja. Fick ta ut den underifrån, lite småknepigt Länk: https://www.youtube.com/watch?v=O28A...&index=13&t=0s
    Bytt packbox främre samt o-ring (speedparts packningar är betydligt billigare än maptuns). Länk https://www.youtube.com/watch?v=5T-U4ATPcTk&t=1s

    Vätskor:
    Kylvätskabyte. Kylarvätska motsvarande GM 62777M. Körde ALDRIG kranvatten för säkerhets skull Länk till instuktion. https://www.youtube.com/watch?v=fGzskyLOK2M&t=802s
    Bromsvätska. dot 4 sl 6. Tog även ledningen till kopplingen så allt är ute.
    Styrservovätskabyte Saab original från Maptuns. Har bara upprepade gånger tömt och fyllt på behållaren blev lättast så. Verkar har minskat tagit "gnyandet" vid fullt rattutslag.
    Växellådsolja. Stor skillnad i körkänsla!
    (Jag vet att det inte finns något servicepunkt för vissa av dessa vätskor men många såg väldigt äckliga ut på väg ut och det känns som en bra förebyggande åtgärd.)

    Har köpt powerflexs A-bussningen som monterats (av verkstad) i länkarmarna där bak.

    :Hjulinställning gjordes på Vianorverkstad nyligen (Bara Toe in/out). Hittills inte särskilt nöjd eftersom de bara gjorde en framhjulsinställning då de påstod att de inte gick att göra något åt bakhjulen. Trots det är det vibrationer kvar i ratten och ratten lutar nu snett till höger om jag kör rakt fram.

    Det roliga. Att göra:

    Har någon form av oljeläckage kvar runt turbon. Ännu inte identifierat var exakt. Förslag? Efter att ha läst på misstänker jag vevaxelgivarenspackning. Går det att köpa endast packning någonstans?

    Fortfarande mindre litet läckage från oljepluggen, någon som har en smart lösning? särskild packning? gänga om? byta oljetråg?

    Misstänker kylarvätska-läckage eftersom nivån verkar ha sänkts. Tänker beställa Värmekran samt packning till motorvärmaren (någon som har en länk till den) i förebyggande syfte. https://shop.speedparts.se/sv/prod/s..._90566947.html

    Främre passagerardörrens fönster har slutat fungera. Fönstret slutade helt enkelt fungera när man trycker på knappen en dag (tur att det var uppe).
    Kan det vara en fönsterrulle eller är felet elektriskt eller i själva knappen?
    https://www.maptunparts.se/kaross-in...0-9-3-9-5.html

    På hyllan:
    Kamkedjesträckaren var på 14 mm men vad jag förstått är det inte akut än.



    Lyxa till det.

    Backkamera samt ny stereo med touchskärm
    Funderar fortfarande på Ledljus till helljuset (ska inte vara något besvär vid besiktningen har jag förstått)? Halogen känns fortfarande något svaga. Alternativt led ljusramp
    Lägga till dimljus.
    Kommer säkert behöva byta koppling/slavcylinder samt topplockspackning någon gång framöver.
    ytterligare bussningar stötdämpare/fjädring, framförallt bak behöver bytas har jag förstått. Funderar på motorstagsbussningen för den verkar relativt lätt att göra. Något som rekommenderas först för bättre körkänsla?

    Återkommer med bilder samt fler åtgärdspunkter.
    Har jag glömt något? Frågor/tillägg är välkomna

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av KryptoK den 2020-04-09 klockan 10:47.

  2. #2
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Hej, trevligt med en entusiast och du har fått en trevlig bil som du kan få mycket körglädje med :-D

    När du byter ventilkåpspackning passa då på att kolla J-rören i ventilkåpan.
    Oljepluggen behöver nog bara en ny kopparpackning.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    När det gäller mittbältet bak så är det sällan fel på själva bältet, det är plasthylsan 12758878 som spricker som är problemet i 99% av fallen:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1464829

    Det är denna hylsa som hindrar bältet att spännas när det är oanvänt.

    Termostat, stoppa bara i original eller motsvarande kvalité, det är snarare regel än undantag att de billiga (och vissa dyra) läcker, vissa kan också sakna plåtskivan som funkar som ventil i mot värmepaketet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Byter du ventilkåpspackning antar jag att du även byter pluggen som alltid läcker samtidigt ? ..alltså den på vänster sida av toppen där det ursprungligen satt en fördelare.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Och byt olja vart 1000-1500 mil och kontrollera nivån emellanåt.
    Vissa dricker olja utan att ryka.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Roligt med fler som uppskattar och värderar kvaliteterna i SAAB.
    Du har säkert redan gjort det, men rostskydda,
    Borra enligt regelboken och tryck in medel (ex Dinitrols produkter) i hålrum, plocka bort innerskärmar och rostskydda.
    Det finns väldigt mycket info här på forumet om rostskydd.

  7. #7
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Kul att du vill få bilen att hålla länge

    9-5 efter 2006 med över 20k på mätaren, har den gått vintertid i salt så kan du nog tyvärr förvänta dig att hitta detta i bakre hjulhusen:


    Vill du ha en första indikation på detta så lyft på bagagegolvet, och titta in under bagagegolvet mot hjulhusen, ser du någon rost så kommer det se liknande ut som ovan efter man börjat skrapa lite.


    Motormässigt så hade jag monterat t5-kolvar. Är tyvärr svårt att lita på orginalkolvarna. och skall du endå göra jobbet du listar ovan, sotningssats osv, så byt kolvar och stakar, det går att göra med motorn på plats i bilen räcker att lyfta topp och ta ner tråg.

    för inspiration så finns det många bra projekttrådar här på forumet. t.e.x min:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...ransplantation!

    eller denna av ztam där det finns supermycket matnyttigt för den som inte renoverat motor innan:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...AB-9-5-SC-2005

    2 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Inga led i dessa. Xenon plus något. Bäst och rätt är att byta till bra halogen och polera upp glasen

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  9. #9
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Nog för att T7-kolvarna är lite klena, men det finns trots allt många bilar som gått såväl 20 som 30 som 40000mil med origialkolvar trots ganska hög effekt.


    En sak jag skulle kollat är f.ö slangarna, elelr snarare rören som sitter ihop med slangarna till oljekylaren, jag har fått byta på min Aero, och jag har sett riktigt risiga rör på andra 9-5 jag tittat på.

    ..Man vill inte råka ut för att det går tvärsönder där..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Hej, trevligt med en entusiast och du har fått en trevlig bil som du kan få mycket körglädje med :-D
    Tack! Det hoppas jag med!
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    När du byter ventilkåpspackning passa då på att kolla J-rören i ventilkåpan.
    Oljepluggen behöver nog bara en ny kopparpackning.
    Något särskilt jag ska leta efter på rören? Ang oljepluggen så tyvärr inte. Har redan prövat ny plugg och packning och det har inte gått. Kan tillägga att jag använde momentnyckel inställd på 25 nm.
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    När det gäller mittbältet bak så är det sällan fel på själva bältet, det är plasthylsan 12758878 som spricker som är problemet i 99% av fallen:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1464829

    Det är denna hylsa som hindrar bältet att spännas när det är oanvänt.
    Tack för tipset!

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Termostat, stoppa bara i original eller motsvarande kvalité, det är snarare regel än undantag att de billiga (och vissa dyra) läcker, vissa kan också sakna plåtskivan som funkar som ventil i mot värmepaketet.
    Räknas Maptuns eftermarknad som motsvarande? https://www.maptunparts.se/motordela...-89c-saab.html

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Byter du ventilkåpspackning antar jag att du även byter pluggen som alltid läcker samtidigt ? ..alltså den på vänster sida av toppen där det ursprungligen satt en fördelare.
    Antar du menar tätningspluggen? Den ligger i varukorgen yhttps://www.maptunparts.se/motordelar/packningar-tatningar-mm/51467/tatningsplugg-topplock.html

  11. #11
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    En original termostat kostar 74:- extra, vill du chansa ? ..det ville inte jag

    https://www.maptunparts.se/motordela...-89c-saab.html

    Och ja exakt den tätningspluggen

    Dessa oljekylrör menar jag f.ö:

    https://www.maptunparts.se/motordela...9-5-98-10.html
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    85
    Medlem#
    -
    @KryptoK: Jag har också nyligen skaffat en 9-5 2.0t Biopower -06 och har också som ambition att håll den i liv länge och bor i Stockholmstrakten, Nacka för att vara exakt. Vi skulle ju faktiskt kunna hjälpa varandra med meckandet samt verktyg om du är intresserad. Jag bor i villa med tomt och parkeringsplats, kanske inte optimal då det är grus och den lutar. Kanske du har bättre förutsättningar?

    Jag gjort följande:
    - Bytt växellänkage bussningar (verkstad)
    - Bytt yttre under och övre bakvagnsbussningar (verkstad)
    - Styrstag bägge sidorna
    - Byte Oljetrycksgivare

    Ska göra:
    - Fixa rost vid hundben, bakre skärmkanter samt lite på bakluckan. Har köpt lack för detta.
    - Byta kupéfilter och luftfilter (köpt)
    - Byta växellådsolja (köpt)
    - Byta ventilkåpspackning samt pluggen och en ny styrskena som sitter i ventilkåpan (köpt).
    - Byta en vakuumslang (ska köpa)
    - Byta A-bussningar, har köpt PowerFlex, väntar bara på att vädret ska bli meckarvänligt.
    - Etc.

    Mvh,
    Joakim
    Senast redigerat av Joabor den 2019-03-13 klockan 17:17.
    Saab 9-5 2.0t Svart Sportcombi Biopower Vector -06, manuell, 26 000 mil. Att göra: laga rost, ventilkåpspackning, A-bussningar
    BMW 220d X-drive Gran Tourer -18

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Joabor Visa inlägg
    @KryptoK: Jag har också nyligen skaffat en 9-5 2.0t Biopower -06 och har också som ambition att håll den i liv länge och bor i Stockholmstrakten, Nacka för att vara exakt. Vi skulle ju faktiskt kunna hjälpa varandra med meckandet samt verktyg om du är intresserad. Jag bor i villa med tomt och parkeringsplats, kanske inte optimal då det är grus och den lutar. Kanske du har bättre förutsättningar?
    Har skickat Pm!

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    En original termostat kostar 74:- extra, vill du chansa ? ..det ville inte jag

    https://www.maptunparts.se/motordela...-89c-saab.html

    Och ja exakt den tätningspluggen

    Dessa oljekylrör menar jag f.ö:

    https://www.maptunparts.se/motordela...9-5-98-10.html
    Det blev original.
    Tittade en snabbis på oljerören och det såg ok ut men det var mörkt så ska dubbeelkolla.

    Citat Ursprungligen postat av zimm Visa inlägg
    Kul att du vill få bilen att hålla länge

    9-5 efter 2006 med över 20k på mätaren, har den gått vintertid i salt så kan du nog tyvärr förvänta dig att hitta detta i bakre hjulhusen:

    Vill du ha en första indikation på detta så lyft på bagagegolvet, och titta in under bagagegolvet mot hjulhusen, ser du någon rost så kommer det se liknande ut som ovan efter man börjat skrapa lite.

    Motormässigt så hade jag monterat t5-kolvar. Är tyvärr svårt att lita på orginalkolvarna. och skall du endå göra jobbet du listar ovan, sotningssats osv, så byt kolvar och stakar, det går att göra med motorn på plats i bilen räcker att lyfta topp och ta ner tråg.

    för inspiration så finns det många bra projekttrådar här på forumet. t.e.x min:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...ransplantation!

    eller denna av ztam där det finns supermycket matnyttigt för den som inte renoverat motor innan:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...AB-9-5-SC-2005
    Usch den där rosten såg otäck ut, hoppas det inte är lika illa på min. Ska ta en titt i helgen. Nya kolvar känns lockande men än så länge är det skadekontroll och preventiv vård som gäller. Kommer definitivt ta en titt på trådarna du länkade dock.

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Nog för att T7-kolvarna är lite klena, men det finns trots allt många bilar som gått såväl 20 som 30 som 40000mil med origialkolvar trots ganska hög effekt.
    Kan kan bli en 30k milspresent med nya T5-kolvar


    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Roligt med fler som uppskattar och värderar kvaliteterna i SAAB.
    Du har säkert redan gjort det, men rostskydda,
    Borra enligt regelboken och tryck in medel (ex Dinitrols produkter) i hålrum, plocka bort innerskärmar och rostskydda.
    Det finns väldigt mycket info här på forumet om rostskydd.
    Det har jag inte hunnit med ännu. har du någon bra instruktion att länka till?

    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Och byt olja vart 1000-1500 mil och kontrollera nivån emellanåt.
    Vissa dricker olja utan att ryka.
    Om den ändå bara drack. Just nu droppar/svettas den mer än dricker tror jag.

  14. #14
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Ett annat vanligt ställe där dom läcker olja är väl oljetrycksgivaren, tyvärr lite småbökig att byta.

    Om rören till din oljekyl ser ok ut är det ju ingen ide att byta, men det kan vara bra att hålla koll på, på min Aero var dom så rostiga att det sipprade olja genom rosten, då byter man DIREKT.. på andra bilar jag tittat på har det inte läckt men dom har varit riktigt rostiga. (på min 2.0t däremot är dom hyfsade, oklart varför, kanske förra ägaren bytt ?)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Om rören är orostiga så är det väl bra om man kan rostskydda dom, snabbt som ögat.
    Får försöka kolla mina egna hur dom ser ut...

  16. #16
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Frågan är ju vad man rostskyddar bäst med, dom lär ju bli rätt varma.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Lägga på motorlack/bromsoks färg ?

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    20190313_203056.jpg
    Fick bli fattigmanslösning med säkerhetsbältet.

    Ventilkåpspackning plus tätningsplugg är nu bytt! Kedjan samt J rören såg fina ut (se bild). Plastclipsen till vevhusventilationsslangen gick tyvärr sönder men lite röd eltejp som nödlösning funkar tills jag kan beställa reservdel.

    Kommentar: Fick dra med 20 nm på skruvarna till ventilkåpan eftersom det vara minimum på min momentnyckel. Gamla packningen föll isär när jag böjde den så behövde definitivt bytas.
    Skruvarna som höll i hållaren till tätningspluggen satt väldigt hårt (p.g.a loctite?) och gjorde ganska otäcka ljud när de lossnade. Drog med 30 nm tillbaka (för mycket?)

    Uppdatering följer.
    Mvh KryptoK
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #19
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Det sägs att man kan knacka ur och knacka i en ny plugg utan att lossa där, jag har köpt plugg men inte bytt så jag vet inte..

    använde du nån slags tätningsgucka till ventilkåpspackningen eller körde du den som den var ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Kanske går det att knacka ur men om jag skulle göra om det skulle jag göra som jag gjort.

    Det går ju at rengöra bättre om du tar av toppen. Kan också tänka mig att du skadar den nya packning när knackar i den. Använde ett tunnt tunnt tunnt lager flytande packning runt pluggen just in case.

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-07-03, 00:56
  2. vem kan mappa så långt norrut som möjligt??
    Av sjobas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-07, 14:05
  3. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-28, 00:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •