Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Hur får man en 9-5 Biopower att rulla så långt som möjligt?

  1. #21
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Jag stoppade i en ny plugg på insidan. Sen på utsidan tog jag den gamla med relativt mycket flytande packning. Nu fan ska det ju inte läcka mer!

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Knepet att få en bil att rulla långt är att i alla lägen utgå från att man aldrig skall göra sig av med den och sedan agera utifrån det.
    Det betyder bla att inga provisoriska "fusk"-reparationer accepteras och att allt som händer med bilen skall fixas till omgående på ett seriöst sätt.

    Ett sådant exempel på handlande var när jag köpte ett nytt rostfritt avgassystem med livstidsgaranti till min BMW 3.0S när den hade gått 50.000 mil. Ferrita som sålde systemet trodde nog att jag hade minst en "skruv lös" eftersom jag kostade på bilen ett sådant dyrt system. Men när jag sålde bilen efter 40 år och 75.000 mil hade jag kört den som förstabil varje dag och kunde jag konstatera att den aldrig svikit mig.

    Jag skulle inte tro att Irv Gordon i USA gjorde speciellt många halvdana reparationer på sin VOLVO P1800 under de 515.000 svenska mil (jodå, det står rätt miltal) han körde med sin bil. Han avled tyvärr hösten 2018 men bilen lever vidare och ser lika fin ut som när han hämtade ut den hos VOLVO 1966.

    8 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Per L den 2019-03-17 klockan 18:21.

  3. #23
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Håller med. Gör rätt eller vänta. "Fuskjobb" är helt OK om du mekar själv och vet varför och vad konsekvenserna blir. Men skall den rulla länge bör du göra det som går på rätt sätt med bra komponenter. Det finns diverse grejer som man måste "fuska" med tex pga komponentbrist. En bil blir inte sämre för att den blir gammal. Det som gör att många gamla bilar är dåliga är dåligt underhåll. Det billigaste sättet att äga bil är att sköta underhåll och reparationer direkt och korrekt.


    • Kolla hur långt kamkedjespännaren sticker ut är en bra idé om man vill sova lugnt och köra länge.
    • Styrservooljan. Visst kan man byta den. Men kolla först dess kylare. Risk att den behöver bytas. Då byter man vätska samtidigt.
    • Men jag skulle prioritera bromsvätska och sedan kylarvätska innan styrservooljan, speciellt om dess kylare ser ok ut
    • Vacuumslangar är bra att byta om de börjar bli hårda och spruckna. Gummi eller silikon är en smaksak så länge det är slang avsedd för vacuum!
    • Kvalitetsdäck gör upplevelsen bättre och säkrare, snåla inte där!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -

    Smile

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    [*]Styrservooljan. Visst kan man byta den. Men kolla först dess kylare. Risk att den behöver bytas. Då byter man vätska samtidigt.[/LIST]
    styrservopump samt vätska byttes vid 15 000 mil, så vätska kan det vara dags att byta.
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    [*]Men jag skulle prioritera bromsvätska och sedan kylarvätska innan styrservooljan, speciellt om dess kylare ser ok ut.[/LIST]
    Det sista resterna av kylarvätskan håller på att droppa ur i skrivande stund Bromsvätskan är jag inte orolig för just nu men ska absolut ta tag i det de närmaste månaderna.
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    [*]Vacuumslangar är bra att byta om de börjar bli hårda och spruckna. Gummi eller silikon är en smaksak så länge det är slang avsedd för vacuum![/LIST]
    Ja det är ju relativt lätt så det ska jag ta tag i snarast.
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    [*]Kvalitetsdäck gör upplevelsen bättre och säkrare, snåla inte där![/LIST]
    Michelin däck som kommer rulla fint i flera säsonger till. kontrollerat däckmönster.

    Jag behöver nog uppdatera min ursprungliga lista redan nu så ni kan hänga med.
    Angående fusk-reparationer är det inget jag strävar efter, handlar mer om att jag riskerar att göra misstag längs vägen och därför har jag skapat denna tråd.

  5. #25
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Du verkar ju ha koll!
    Hur man håller liv i sin 9-5 är många, även jag, intresserade av!

    Citat Ursprungligen postat av KryptoK Visa inlägg
    Det sista resterna av kylarvätskan håller på att droppa ur i skrivande stund
    Trots att det inte behövs enl Saab, är det säkert bra. Jämför bara färgen på gammal och ny vätska, så har man ett argument!
    Citat Ursprungligen postat av KryptoK Visa inlägg
    styrservopump samt vätska byttes vid 15 000 mil, så vätska kan det vara dags att byta.
    Detta behövs inte heller enl Saab utan vätskan håller bilen ut. Jag skulle vänta med detta. Speciellt som det redan är gjort en gång. Om/när servooljekylaren rostar sönder måste du ändå byta oljan. Vänta till dess tycker jag. Men, nej, jag ser ingen annan nackdel än att jag tror det är ett onödigt jobb.
    Citat Ursprungligen postat av KryptoK Visa inlägg
    Bromsvätskan är jag inte orolig för just nu men ska absolut ta tag i det de närmaste månaderna.
    Ja, har man bra däck, skall man ha bra bromsar!
    Citat Ursprungligen postat av KryptoK Visa inlägg
    Jag behöver nog uppdatera min ursprungliga lista redan nu så ni kan hänga med.
    JA! Uppdatera gärna ditt första inlägg så har både du och vi andra koll. Sen kan du ju länka till dina egna nya inlägg om du lägger in bilder mm.
    Citat Ursprungligen postat av KryptoK Visa inlägg
    Angående fusk-reparationer är det inget jag strävar efter, handlar mer om att jag riskerar att göra misstag längs vägen och därför har jag skapat denna tråd.
    Fusk är inget jag rekommenderar. Men ibland behövs det. Då är det bra att gjort det själv, så man vet. Att betala för korrekt jobb och få ett fuskjobb utan att veta är väldigt surt... Det gäller ju samma när man gör uppgraderingar och förbättringar. Det som avviker från original vill man ha koll på!

    Tack för att du delar med dig!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    ....."Fuskjobb" är helt OK om du mekar själv och vet varför och vad konsekvenserna blir.....

    Jodå, jag håller med men risken är att det "går utför" snabbt med bilen när man samlat på sig 48 gjorda "fuskjobb" och upptäcker att dom börjar krångla igen och man inte har tid, lust eller pengar att göra om och göra rätt.

    Och att använda begagnade delar behöver inte betyda att man gör ett fuskjobb. Så tex finns det inte nya drev att köpa till överväxeln på min 55 år gamla VOLVO P1800. Så det fick bli en bättre begagnad planetväxel från USA. Det känns inte alls som om jag gjort ett fuskjobb eftersom jag gjorde det bästa jag kunde av situationen

  7. #27
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Nej verkligen inte. Att välja begagnade originaldelar är många gånger bättre än att välja nytillverkade "kopior". Även om Orio, Maptun & Speedparts kallar dem originaldelar. De menar delar rekommenderade av Orio, vilket såklart är bra. Men det är ofta inte samma som monterades original i fabrik.

    Men kom ihåg att saker utvecklas och original är inte alltid bäst. Tänk på alla olika typer av förbättringar och uppgraderingar man kan göra på sin Saab. Tex anser nog de flesta att det är bättre att välja PowerFlex istf original, som TS oxo gjort.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Efter ett långt uppehåll och 700 mil med bilen är jag tillbaka!
    Vill du ha en snabb uppdatering se det första inlägget med åtgärdslistan.
    Har nyligen kollat kamkedjesträckaren och det verkar vara dags för ett byte snart. Min uppfattning är att den är på 14 mm (se bild) om jag har mätt rätt. Funderar på att göra bytet själv någon som har en bra guide? Går det att göra med motorn kvar i?

    20190912_185442.jpg

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Inget som jag skulle göra något åt. Saab anser att den ska bytas när den är ute 15mm, men det går att köra till 18-19mm. Det bör betyder att du kan köra minst 5000 mil till, troligen 10000 mil till utan åtgärd. Jag skulle mäta igen om 5000 mil.

    Det finns två tillfällen den ändå bör bytas, dels om man misstänker att balansaxelkedjan behöver bytas (man byter båda kedjorna samtidigt), dels om man hårdtrimmar och vill ha absolut bästa ventilstyrning.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #30
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Tänk på att serviceintervallerna är "valda" ur konkurrenssynpunkt. Ju längre mellan dom, destå billigare
    för försteägaren och destå sämre för bilen. Speciellt motoroljeintervallerna är väl tilltagna.
    Den OG 9-5'a jag hade fick ny motorolja var 1000:e mil eller så "vare sig det behövdes eller inte"
    men så höll den > 20.000 mil utan minsta rassel i kamkedjan (automatlåda till trots) innan
    den försvann ur sikte. Nu var den bilen från 2001 och sedan dess har branschen lärt sig att
    "kostnadsoptimera" (= avsiktligt försämra) kvaliteten på sina produkter. Det skulle förvåna
    mig om inte GM tvingat SAAB att gå samma väg.

    Jag är personligen övertgad om att ett "personligt" förhållande till sitt fordon med mycket TLC
    utöver vad verkstaden hävdar är bästa sättet att få ut så mycket av sin pärla innan
    den ger upp.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Inget som jag skulle göra något åt. Saab anser att den ska bytas när den är ute 15mm, men det går att köra till 18-19mm. Det bör betyder att du kan köra minst 5000 mil till, troligen 10000 mil till utan åtgärd. Jag skulle mäta igen om 5000 mil.
    Det låter ju bra. Med den takten jag samlar på mig milen är väl det om 3-5 år åtminstone. Tack så mycket för tipset.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Uky Visa inlägg
    Den OG 9-5'a jag hade fick ny motorolja var 1000:e mil eller så "vare sig det behövdes eller inte"
    men så höll den > 20.000 mil utan minsta rassel i kamkedjan
    Passade på att göra ett oljebyte nu i veckan (gm dexos 2 + filter long life) efter bara 700 mil. Var trevligare/snabbare att göra på sensommaren än mitt i vintern.

    Citat Ursprungligen postat av Uky Visa inlägg
    Jag är personligen övertgad om att ett "personligt" förhållande till sitt fordon med mycket TLC
    utöver vad verkstaden hävdar är bästa sättet att få ut så mycket av sin pärla innan
    den ger upp.
    TLC har jag nog gett en hel del vid det här laget och jag känner sakta men säkert att det börjar betala för sig självt.
    Det som irriterar mig mest just nu är att den fördömda oljepluggen fortfarande droppar.

  12. #32
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Uky Visa inlägg
    ... sedan dess har branschen lärt sig att
    "kostnadsoptimera" (= avsiktligt försämra) kvaliteten på sina produkter. Det skulle förvåna
    mig om inte GM tvingat SAAB att gå samma väg.
    Jodå, visst gjordes sådant även för SAAB. Jag känner till en som jobbade just med detta för SAAB. Lite tunnare my rostskydd på avgassystemet. Gjutjärn i.s.f. aluminium i hjulupphängning. Minska storlek på värmeskydd. m.m. Sådant som inte märktes för kunden under garantitiden.

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    20190831_171653.jpg
    Nästa mystiska oljeläckage. Någon som vet vad det kan vara för packning som läcker denna gång?

    20190903_150956.jpg
    Det var nog bra att byta bromsvätska.

    20190701_151706.jpg
    Rostbekämpningen gick helt ok. Kunde varit värre.

    20190912_171101.jpg
    Satan vad man fick slita för att få bort låsringen. Men fint var det på insidan i alla fall.

    20190912_170055.jpg
    Ytan hade en fin gyllene färg men var lite ivrig att göra den skinande ren igen.

    2 användare gillar detta inlägg



  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Hejsan nu har jag börjat komma igång igen med vårsolen. Har uppdaterat ursprungliga inlägget men skriver även här vad som ska göras härnäst. Har klarat besiktningen för i år, Sally passerat 25000 mil (vilken milstolpe ) och jag har blivit en betalande medlem . Tyvärr har lite andra problem börjat dyka upp:

    Har någon form av oljeläckage kvar runt turbon. Ännu inte identifierat var exakt. Efter att ha läst på misstänker jag vevaxelgivarenspackning. Går det att köpa endast packning någonstans eller borde jag köpa en givare att ha i reserv oavsett?

    Fortfarande mindre litet läckage från oljepluggen, någon som har en smart lösning? särskild packning? gänga om? byta oljetråg?

    Misstänker mindre kylarvätska-läckage eftersom nivån verkar ha sänkts. Tänker beställa Värmekran samt packning till motorvärmaren (någon som har en länk till den?) i förebyggande syfte. Värmekran: https://shop.speedparts.se/sv/prod/s..._90566947.html. (Kontrollerade avgasröken vid kallstart. den var vit men bara i några sekunder så förhoppningsvis ingen topplockpackning som brustit).

    Främre passagerardörrens fönster har slutat fungera. Fönstret slutade helt enkelt fungera när man trycker på knappen en dag (tur att det var uppe).
    Kan det vara en fönsterrulle eller är felet elektriskt eller i själva knappen?
    https://www.maptunparts.se/kaross-in...0-9-3-9-5.html

    Tacksam för tankar och idéer. Btw Glad påsk till er alla.

  15. #35
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    1. O-ring på vevaxelgivaren. Med 25000mil på originaldelen så börjar det närma sig bytesdags ändå.
    2. Bytt kopparbrickan vid pluggen? Inget läckage uppifrån?
    3. Kan vara en topplockspackning på g. Syna tändstiften och kolvtopparna efter någon som avviker. Kolla så att din bil verkligen har värmekranen, alla har inte det.
    4. Går hissen inne i dörren? Om ja, så är det löprullarna. Annars elektriskt.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  16. #36
    Efterdra topplocksbultarna kan nog göra susen för det mystiska oljeläcket

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-07-03, 00:56
  2. vem kan mappa så långt norrut som möjligt??
    Av sjobas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-07, 14:05
  3. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-28, 00:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •