Hejsan!
Har ärvt en Saab 9-5 linear 2.0t -07 Biopower p.g.a. nybilsköp numera döpt till Sally.
Sally har gått nästan 24000 mil och förra ägaren hade henne sedan 2010 då den gått ca 6500 mil och Sally lämnade regelbundet in på service.
Jag själv är tidigare sedan Saab-ägare till en 9-3 -05 1.9 tid som jag skruvade lite på, tyvärr behövde den säljas för ett par år sen.
Nu är det primära målet med Sally att få så många mil som möjligt ur henne som möjligt och göra några mindre uppgraderingar. Sekundära mål är att skruva så mycket som möjligt själv (vilket jag tycker är väldigt kul) och att helst inte behöva råna en bank för att ha råd med det. Jag kan ha en tendens att vara lite snål men försöker undvika att bli dumsnål genom förebyggande vård och filosofin att tar jag hand om bilen kommer bilen ta hand om mig.
Efter att ha läst en hel del på detta forum och andra, tänkte jag att det skulle vara kul att dokumentera, dela med mig av processen samt sammanfatta/länka till lösningar för andra som också vill mecka på sina 9-5or. Samtidigt hoppas jag såklart att få ta del av denna fantastiska gemenskaps samlade kunskap och tips

Jag har åtgärdat ett antal vanliga punkter som andra redan har dokumenterat i detalj:
Växellänkaget med Maptuns repair kit.
Service: Motorolja/oljefilter, tändstift, luftfilter, kupéfilter.
Klonkande/klickande i ratten vid de/acceleration
(STORT TACK till Youtubers Trionic Seven och Jonas Kakarikas för reparationsvideos!)

Nu kommer det roliga. Att göra:
Div mindre oljeläckage behöver åtgärdas:
Ventilkåpspackningen behöver bytas. (lite småsugen på att köpa en hel sotningssats i förebyggande syfte) Tänkte köra på Maptuns eftermarknads variant. Erfarenheter?
mindre läckage från oljepluggen, någon som har en smart lösning? särskild packning? gänga om? byta oljetråg?
A-bussningen i länkarmarna där bak behöver bytas. Tänkte köra powerflex p.g.a. lättare installation och förhoppningsvis längre hållbarhet. Erfarenheter?
Kylvätskabyte. Kylarvätska motsvarande GM 62777M (slänger nog in en termostat när jag ändå byter).
Styrservovätskabyte Saab original från Maptuns.
Säkerhetsbälte för hårt spänd mitten bak
lösning: http://forum.saabturboclub.com/showt...3%A4lte+mitten
Vakuumslangar byta till silikon
Mindre rostfläckar här och var samt små repor i lacken som ska åtgärdas

Uppgraderingar/åtgärder framöver.
ytterligare bussningar stötdämpare/fjädring, framförallt bak behöver bytas har jag förstått.
Bromsvätska
Backkamera samt ny stereo med touchskärm
Ledljus till heljuset? Halogen känns något svaga, hade xenon på 9-3an.

Kommer säkert behöva koppling/slavcylinder samt topplockspackning någon gång framöver.

Återkommer med bilder samt fler åtgärdspunkter.
Har jag glömt något? Frågor/tillägg är välkomna.