Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Saab 9-3 TTiD -10 DPF

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    6

    Saab 9-3 TTiD -10 DPF

    Hej!

    Jag har en Saab 9-3 TTiD -10.
    Tänkte ta det från början. Jag köpte bilen i höstas, samtidigt så beställde jag en eSID och tryckte i. Bilen hade gått förhållandes lite, runt 8900 mil. Vi vet ju hur dieslar mår när de körs så lite. Men nu efter jag har kört 1000 mil så regenereras den en gång per tankning som verkar rimligt? Kör 5 mil motorväg till jobbet.

    Nu till bekymret, den gick jätte bra och oljenivån är inte jätte hög men var ändå lite högt, men nu för ett par veckor sen så körde jag en kort sträcka, från jobbet till affären, sen när jag åkte ifrån affären efter 2km så lös motorlampan och gick in i begränsad läge, fast jag fick ändå lite turbotryck(antagligen från lilla turbon?) och kunde köra på motorvägen i 110-120km/h, kom hem läste felmeddelande med eSID fick: "P242f-54" som pekar mot DPF enligt alla trådar jag läst.
    Jag rensade felkoden och veckan efter så fick jag det igen när jag åkte ifrån affären, rensade felkoden sen har jag bara kört motorväg - ingen felkod. Har inte fått felkoden på 3 veckor nu (då har jag inte kört korta sträckor med kall motor) slangarna är hela och en tråd jag läste här på forumet så sa en att det löste sig med att byta tryckgivare, den var ju rätt billig så den beställde jag.

    *spolar fram 3 veckor*

    Jag bytte tryckgivaren nu i helgen samt gjorde rent EGR ventilen och röret(oj va den var skitig....) när jag ändå skulle byta olja, var inte så mycket Diesel i oljan heller även om den dricker rätt mycket när DPF regenereras, fick ut runt 4,3-5 liter olja. Alla slangar vi kunde se var hela. Så verkar inte vara läckage från en slang. Under hela detta förloppet var batteriet urkopplad och laddades.

    Nu får jag alltid felkoden "P242f-54" när jag har kört nästan exakt 2km efter nollställning av felkoder men startar jag bara om bilen utan att rensa felkoden så går den som vanligt. Ser i eSID att sotvärdet för DPF ökar men den har inte hunnit regenereras bilen efter helgen, står på 50/360 nu, den regenererades förrförra veckan strax efter den gav felkoden vid affären, kört 50 mil sen dess.

    Vad kan vara fel? Behöver tryckgivaren kalibreras eller giftas ihop? Eller måste jag lämna in bilen och bli debiterat flera tusentals kronor för att de kommer hävda att DPF behöver bytas? Behöver tryckgivaren kalibreras eller giftas ihop?
    Vad står -54 för? P242f pekar mot avgasrening har jag förstått.

    Tacksam för all hjälp!

    //Linus
    Senast redigerat av Lajnuss den 2019-03-12 klockan 09:48.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Hade samma fel, byte tryck givare, Vet inte om man måste ha tech2. Den har en meny för installation och kalibrering av ny tryckgivare.
    Allt blev frid och fröjd.
    Du kan kolla ifall slangen som ansluter till tryckgivaren är blockerad ner till partikelfiltret och vissa har fått det att fungera genom att rengöra tryckgivaren,
    men jag tror att det är konstgjord andning
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  3. #3
    Grundladd Dannem76s avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    161
    Hej, vid byte av någon komponent och eller rengöring av DPF mfl så är rekommendationen att nyttja tech2 för att tala om för bilen att den bör rekalkylera sina värden och då kommer den även genomföra en tech2 styrd regenerering. Har hjälpt mig vid mindre strul med min Ttid

    Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    6
    Hej!

    Tack för svaren!
    Okej då är det nog det som spökar, trodde det.

    Hmm då ska man hitta någon med TECH2.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536
    Hade felkoder på tryckgivare mm under en period på dotterns -08 TTID, dessa kom och gick. Hittade felet till slut.
    Slangen som går ner från tryckgivaren hade någon gång fått en liten knäck och förmodligen var inte flödet rätt.
    Klippte av en bit slang och rättade till detta sedan har bilen gått som den skall i 2000 mil.
    Har även fått konstiga felkoder på vaccumslangen på vä gavel pga dålig otät slang.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av Michael Rasmussen Visa inlägg
    Hade felkoder på tryckgivare mm under en period på dotterns -08 TTID, dessa kom och gick. Hittade felet till slut.
    Slangen som går ner från tryckgivaren hade någon gång fått en liten knäck och förmodligen var inte flödet rätt.
    Klippte av en bit slang och rättade till detta sedan har bilen gått som den skall i 2000 mil.
    Har även fått konstiga felkoder på vaccumslangen på vä gavel pga dålig otät slang.
    Tack för svar!
    Jag har varit utomlands senaste veckan så har haft väldigt begränsat internet.

    När du säger slang från tryckgivaren så har jag en gummislang som är cirka 30cm lång som sitter ihop med en slangklämma i ett hårt rör som sedan försvinner neråt(svårt att följa). Den mjuka delen är hel och ser fräsch ut.
    Är det så på alla TTiD 08-11?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536
    Det var den slangen som jag klippte en bit på och rättade till. Alla dieslar denna slang och givare.

Liknande ämnen

  1. slö saab 9-3 ttid -08
    Av trollmor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-01-21, 22:16
  2. Skillnad TTiD -08 och TTiD -11 119g
    Av gucpm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-21, 23:59
  3. [LÖST] NG9-3 1,9 TiD vs. 1,9 TTiD
    Av Anders 4999 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-01-29, 10:27

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •