Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: SAAB 9-5 XCB

  1. #21
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 026
    Medlem#
    3471
    Kul tråd att följa vad som hänt med bilen.

    Vill man har hårda dämpare på en (og9-3 cab) hur blir karossen/chassiet över tid då de är rätt mjuka i karossen jämfört med bil med plåttak sas?

    Gillar din röda 9-5:a snyggt byggd och lagom utseende. Dock är det en sak jag funderat över rätt länge detta är inte riktat mot dig eller din bil alls vill jag poängtera. Varför byter man bort de svarta inloppsrören i svart plast till större aluminiumrör? Det måste påverka respons då det är en större volym som skall fyllas för att få upp hastigheten på luften dvs turbon får jobba ngt längre för att få upp det tryck och flöde som ett grövre rör behöver. Som sagt jag är inget proffs, men när i effekt/luftflöde blir original insugsrör en flaskhals eller för svaga i materialet och går sönder?

    Trevlig tråd!

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  2. #22
    Sugmotor Claesons avatar
    Reg.datum
    feb 2018
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    59
    Medlem#
    10741
    Kul att höra!

    Hehe ja den kanske sätter sig på mitten? Nej men tror inte det kommer bli ett problem, vet många som kör och har kört denna kombo utan problem, förstår dock frågeställningen.

    Tackar, ja jag gillar "oem+"-stilen och försöker köra lite på det spåret. Är själv ingen "expert" på området men har fått en del förståelse för det numera, anledningen till att jag och fler byter till det större inloppsröret är för att dels kunna åka med ett högre flöde. Själv kör jag med uppåt ~1600mg/c jämfört med original ~1000mg/c som tryckröret i plast designades/var optimerat för. Sedan är hållbarheten bättre i aluminium när det kommer till högre laddtryck och de temperaturväxlingar som kan bli vid trimmad motor. Tryckfallet är större men det får man leva lite med, har man en stor turbo så får man ändå leva med att man flyttat fullt laddtryck lite uppåt i registret, i gengäld får man ut mer effekt på toppen. Saxat från DO88: Luftflöde vid 0,125bar tryckfall: 379CFM (288CFM), do88 32% högre, mätning gjord mellan original(plast) och deras 2.5" i aluminium som jag har.
    Så ja original tryckrör kan bli lite av en flaskhals, vet dock inte vart gränserna för detta går.

    Tack för bra input @Mr_SunBear

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Claeson den 2024-04-03 klockan 15:03.
    9-5 -05 2.0 GT2871R
    9-3 -01 aero Cab T5/T7
    9-3 -08 XWD aero B284R

  3. #23
    Tror det bästa är att du tar ett snack med Arthursson! Han kan bäst (utan tvekan) allt detta med flöde och trim gällande Trionic å B2X4/B2X5

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  4. #24
    Sugmotor Claesons avatar
    Reg.datum
    feb 2018
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    59
    Medlem#
    10741

    Vintern 23/24´s projekt

    Åter till 9-5an,
    Denna vinter valde jag att lyfta toppen för att grundligt renovera den. Jag gjorde egentligen ingenting åt den mer än att byta ventilfjädrar när jag byggde motorn och det senaste har jag fått för mig att den drar lite olja via ventiltätningarna. Efter att jag lyft av toppen så kunde jag styrka den teorin ytterligare
    3-IMG_8399_jpg.jpg2-IMG_8400_jpg.jpg

    Testade på terapi-arbetet med att slipa ventiler för första gången vilket behövdes. Samtliga 16 ventiltätningar byttes ut mot nya original, ventiltryckarna fick en rengöring genom att ligga i dieselbad(orkade ej ta isär alla), portar rengjordes och sodablästrades och till sist lämnades toppen iväg på planing och vakuumsugning - den var bomtät!
    1-IMG_8489_jpg.jpgIMG_8542.jpg12-IMG_8559.jpg

    I samma veva beslutade jag mig för att gå upp i size och egenskaper på spridare, beställde Bosch 980cc och sålde 875 dekorna illa kvickt. Dessa kompletterades med adaptrar i botten och det gjorde att dem blev i samma längd som originalspridarna, så ingen distansering av spridarbrygga behövdes! Blev även komplettering med ny typ av stift, Denso Iq24. Så nu var det ingen återvändo, en ny grundmapp får snickras ihop. Fick hjälp av en vän att skriva ihop den nya programmet och anpassa den hyfsat efter min hårdvara, nu kan jag iaf starta upp motorn med nya spridare, sedan väntar ett gäng timmar på vägen
    9-IMG_8750.jpg10-IMG_8589.jpg

    Förra helgen fick jag ihop komplett motor igen och en första uppstart stundade. Efter oljebyte och påfyllning av kylvatten så tankades nya programvaran in, etanolhalten sattes gissningsvis till ⁓30% och den hoppa igång utan problem!
    11-IMG_8586.jpg7-IMG_8800.jpg6-IMG_8804.jpg4-IMG_8832.jpg

    I väntan på att kunna ta ut bilen så passade jag igår på att byte ut främre länkarmar mot i princip nya. Bättrade på dem med lite lack och monterade, blev verkligen ett lyft visuellt mot hur dem gamla såg ut Polyuretanbussningar får det bli någon annan gång.
    2-IMG_8854.jpg1-IMG_8856.jpg

    5 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Claeson den 2024-04-21 klockan 12:48.
    9-5 -05 2.0 GT2871R
    9-3 -01 aero Cab T5/T7
    9-3 -08 XWD aero B284R

  5. #25
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234
    Snyggt jobbat!
    Var topplocket såpass skevt att du behövde riktplana den?

    Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  6. #26
    Sugmotor Claesons avatar
    Reg.datum
    feb 2018
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    59
    Medlem#
    10741
    Mätte inte upp det själv men tog det säkra före det osäkra, gått 19k mil varav dem sista 3-4k med 1.8bar. Tvillingarna mätte upp en viss skevhet och tog så mycket som behövdes
    9-5 -05 2.0 GT2871R
    9-3 -01 aero Cab T5/T7
    9-3 -08 XWD aero B284R

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •