Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Läckage bränslepump parkeringsvärme NG9-3 TTiD

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Bredaryd
    Inlägg
    44

    Läckage bränslepump parkeringsvärme NG9-3 TTiD

    Bränslepumpen till parkeringsvärmaren på min 9-3 TTiD -11 läcker och måste bytas. Sugledningen försvinner upp över tanken, så jag undrar om någon har koll på hur svårt det är att byta pumpen? Måste tanken tas ner eller? Jag har tittat i wis, men där får jag ingen hjälp med förfarandet av ett byte. Någon som kan ge råd?
    SAAB 9-3 TTiD -11
    GDM Performance Steg 1

  2. #2
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Pumpen är lätt att byta och syns tydligt i området framför höger bakhjul. Den ser ut lite som ett slangfilter med en kontakt på. Du kan googla på Eberspächer doserpump.

    Bränsleledningarna är hårda och av plast
    så de är svåra att få av och på nipplarna på pumpen. De gånger jag bytt har jag låtit nippeln som går att gänga av från pumpen sitta kvar i bränsleledningen och gängat på den på nya pumpen och andra sidan har jag skarvat med en 5cm lång bränsleslang. Kanske går att få bränsleledningen så pass mjuk så att den går att få på en nippel med värmepistol möjligtvis men har inte provat.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Bredaryd
    Inlägg
    44
    Tack för info, Cyklisten.
    Själva pumpen har jag lokaliserat. Jag var mera fundersam över slangen som inte har gänganslutning och som försvinner upp över tanken. Men det är klart, man kan ju klippa av och skarva....
    SAAB 9-3 TTiD -11
    GDM Performance Steg 1

  4. #4
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Nä det känns ju inte som en helt optimal lösning att skarva med slang men det har då funkat och varit tätt i 1,5år. Trädde på slangen säkert 3-4 cm och med dubbla klammer för säkerhets skull när det inte är någon "krage" på den klippta ledningen.

    Någon här kanske sitter på en bättre lösning

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Bredaryd
    Inlägg
    44
    Hämtade bränslepumpen hos bildemonteringen idag. Tyvärr hade de klippt slangen bara en dryg cm från pumpen, så det var inte mycket att göra en skarv på.
    Är slangen bara värmd på, eller är den pressad fast? Den andra sidan är skruvanslutning så där är inga problem.
    Hoppas någon mer har bytt denna pump och kan ge lite info som hjälp....
    SAAB 9-3 TTiD -11
    GDM Performance Steg 1

  6. #6
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Ja den är värmd på nippeln men det spelar ingen roll, man vill skarva direkt på pumpens nippel ändå.

    Skär bara bort stumpen från utbytespumpen och när du skär loss pumpen från din egen bil så skär du så nära pumpen som möjligt. Sedan trär du gummislangen ca 3 cm över plastledningen och sedan på pumpens nippel och klamrar ihop det hela. Se bara till att ha rätt dimension på slangen (minns inte vad det var, 5-6mm kanske) så den inte är för stor för då lär det läcka.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    Dylika slangar ska ej värmas och värms heller ej i produktion. De trycks på kalla. Omöjligt utan rätt verktyg. För den vanliga dödliga återstår att skarva på lämpligt vis. Originalpumpen säljs för övrigt med slangar och går de upp på ovansidan så lär ju tanken ner såklart.

  8. #8
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Dylika slangar ska ej värmas och värms heller ej i produktion. De trycks på kalla. Omöjligt utan rätt verktyg. För den vanliga dödliga återstår att skarva på lämpligt vis. Originalpumpen säljs för övrigt med slangar och går de upp på ovansidan så lär ju tanken ner såklart.
    Sedär, räknade kallt med att de var värmda på plats men det är klart har man nog med kraft och rätt grejer så går det säkerligen kallt.

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 165
    Medlem#
    7182
    Det lär väl inte vara några större arbetstryck på denna pumpen, eller? Borde ju gå fint och skarva med diesletålig slang och några (helst rostfria) mini-slangklämmor.

  10. #10
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Det lär väl inte vara några större arbetstryck på denna pumpen, eller? Borde ju gå fint och skarva med diesletålig slang och några (helst rostfria) mini-slangklämmor.
    Det går alldeles utmärkt, har som sagt över 1,5 år med slang och klammer och tror inte det kommer bringa några problem under överskådlig framtid. Rostfria klammer är bättre såklart men det går alldeles utmärkt med vanliga också, inget annat är ju rostfritt så gör man bara normalt underhåll så är det inga problem. Trycket är så gott som noll och ingenting så bara montera och köra på.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Bredaryd
    Inlägg
    44
    Jag ska således låta slangen sitta kvar på pumnippeln då? Skära av den så nära nippeln som möjligt, då blir det ju nästan samma ytterdiameter både på nippel och slang...
    Har letat upp en slangstump i garaget härom dagen. Ska göra ett försök om någon dag.
    SAAB 9-3 TTiD -11
    GDM Performance Steg 1

  12. #12
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Jag skar bort slangstumpen från nippeln men det går säkert att ha den kvar och få det tätt.

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-06-23, 09:31
  2. Bränslepump vs bränslepump OG900
    Av Lövet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-09-20, 18:38
  3. Skillnad TTiD -08 och TTiD -11 119g
    Av gucpm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-21, 23:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •