Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Lönt besväret att montera plåtgrenrör på 9-5:a med 19T

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748

    Lönt besväret att montera plåtgrenrör på 9-5:a med 19T

    Jag har ett litet relativt kompakt grenrör liggandes i hyllan, har inte brytt mig om att montera det då alla säger att det vanliga gjutna duger.
    Ska jag sätta dit det?

  2. #2
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Do it. Passa på och byta alla pinbultar och muttrar jag byter mellan 2 original på 1 timma om inget jävlas

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Om du inte vet varför så kan du sannolikt strunta i att byta. Annars blir det bara som att montera extraktorgrenrör på en B20. Det gjorde man inte för att det behövdes utan för att alla andra gjorde det.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Om du inte vet varför så kan du sannolikt strunta i att byta. Annars blir det bara som att montera extraktorgrenrör på en B20. Det gjorde man inte för att det behövdes utan för att alla andra gjorde det.
    Det jag egentligen vill veta är hur liten/stor skillnad det blir, ibland kan gamla sanningar vara så hårt fastspikade att dom egentligen inte är relevanta.
    Hur många här har skjutit sönder gavlarna på en 9-5 plastintercooler?

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Såvida du inte planerar att mappa om motorn med det andra grenröret så är svaret på frågan uppenbart nej.

  6. #6
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 922
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Om du inte vet varför så kan du sannolikt strunta i att byta. Annars blir det bara som att montera extraktorgrenrör på en B20. Det gjorde man inte för att det behövdes utan för att alla andra gjorde det.
    Fast på en sugmotor kan ett extractorrör göra ganska stor skillnad, på en turbomotor är det en helt annan sak.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Såvida du inte planerar att mappa om motorn med det andra grenröret så är svaret på frågan uppenbart nej.
    Min tanke var att mjukvaran ska justeras men tror du verkligen att det gör så stor skillnad?
    Om man bara tänker sig att man studerar max effekt läget i mappen när turbon går för fullt och försöker uppnå mreq som ändå är lite högre så kan väl den ända skillnaden bli att om luftmängden ökas så kanske man måste öka bränslet något för att den inte ska gå snålt.
    I övrigt så gissar jag att boostmapparna måste kalibreras.
    Min idé är maxa setupen med den vanliga grenröret samt logga och sen byta för att se om det blir någon skillnad.
    Eftersom min dyno är en asfaltsträcka så måste jag vänta på lite bättre väglag.

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Fast på en sugmotor kan ett extractorrör göra ganska stor skillnad, på en turbomotor är det en helt annan sak.
    skillnad gör det ju om man kan backa upp det med annat och kan peka på att man har nytta av det. Jag menade ju jalusiraggarna som bara köpte ett på biltema och satte på en i övrigt orörd motor och trodde att det gav 500hk.

Liknande ämnen

  1. Byta stereo Lönt eller inte lönt?
    Av densvenske i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-11, 20:36
  2. Montera 9000 T5 långmotorkolvar i 9-5. Är det lönt?
    Av phoenix__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-08-03, 00:44
  3. Gå från steg 1 till 3 på 9-5 2,0t, värt besväret?
    Av mackanigbg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-01, 23:13
  4. Plåtgrenrör[ng900]
    Av lätttryckarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-08, 21:43
  5. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-11-27, 15:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •