Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Nybörjare behöver råd ang. bilköp

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Nybörjare behöver råd ang. bilköp

    Tjena! Ska byta bil och har spanat in e 9-3a, (Saab 9-3 SportSedan 2.0 T Linear 175hk, 2004 står det i annonsen). 26k mil. Nybes.

    Har några frågor som ni insatta hemskt gärna får svara på om ni har lust och tid.

    1, Är detta en trevlig bil? Körkomfort, pigg? Hållbar? Dyr att reparera? Kör en gammal astra nu med 76hk och den har varit grym att pendla i, men inte mkt mer.

    2, är rätt beroende av Bluetooth i stereon för musik/GPS. Hur lätt är det att ordna? Har inget emot att lägga lite pengar på ny stereo om det skulle vara så.

    Tack på förhand!

  2. #2
    Aux går att fixa i handsfscket, byta stereo på dessa är komplicerat och ovärt

    Ja bilen är kvick är bra väghållning

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Jag antar att vi pratar om den här:
    https://www.blocket.se/skane/Saab_9_....htm?ca=11&w=3

    Modellen är bra, ja - bara du håller dig ifrån den allra första årsmodellen (2003) som hade en del barnsjukdomar. Motorn är trevlig och saab allmänt är mycket bil för pengarna. Just ng9-3 var modern på sin tid. Den har som alla bilmodeller ett par typfel som de flesta bilar förr eller senare drabbas av, men inget dunderallvarligt. Värst är nog när CIM behöver bytas (sök på forumet).

    Sedan är det ju som med alla bilar i den prisklassen (och ålder och miltal): Det gäller att hitta de fina exen bland alla vraken. Just den här skulle jag nog syna närmare sömmarna, man undrar ju varför den varit till salu för samma pengar i maj och inte blivit såld. Och varför nuvarande ägare behövde två ombesiktningar på sig att få den genom besiktningen.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Köp en 9-5 biopower är mitt råd till dig.

    2 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Jag antar att vi pratar om den här:
    https://www.blocket.se/skane/Saab_9_....htm?ca=11&w=3

    Modellen är bra, ja - bara du håller dig ifrån den allra första årsmodellen (2003) som hade en del barnsjukdomar. Motorn är trevlig och saab allmänt är mycket bil för pengarna. Just ng9-3 var modern på sin tid. Den har som alla bilmodeller ett par typfel som de flesta bilar förr eller senare drabbas av, men inget dunderallvarligt. Värst är nog när CIM behöver bytas (sök på forumet).

    Sedan är det ju som med alla bilar i den prisklassen (och ålder och miltal): Det gäller att hitta de fina exen bland alla vraken. Just den här skulle jag nog syna närmare sömmarna, man undrar ju varför den varit till salu för samma pengar i maj och inte blivit såld. Och varför nuvarande ägare behövde två ombesiktningar på sig att få den genom besiktningen.
    2/3 stylinggrill, special växelspak och snyggt urkapad spoiler för ett grövre avgassystem hintar om en ungdomsbil. Fattas väl bara doftgran...
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    2/3 stylinggrill, special växelspak och snyggt urkapad spoiler för ett grövre avgassystem hintar om en ungdomsbil. Fattas väl bara doftgran...
    Jag har urkapad stötfångare och grövre avgasystem och jag är 35, räknas jag som ungdom då?
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    9-3 börjar väl bli ganska billiga så ska man köpa nåt så skulle jag hellre titta på åtminstone 2007 och uppåt.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Behöver råd angående bilköp (annat än Saab)
    Av Chavezzito i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-01-26, 18:14
  2. nybörjare
    Av Fp730a i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-02, 14:58
  3. Behöver lite tips och råd inför ev bilköp! Snarligen
    Av Reagger i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-09-29, 00:26
  4. Nybörjare med trimtankar behöver råd
    Av Petsimax i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-02-08, 01:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •