Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: 1,9TiD som går illa "som på två cylindrar"

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Ort
    Solna/Malaga
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -

    1,9TiD som går illa "som på två cylindrar"

    Hej, hur mkt det borde kosta att byta ut det?
    Jag har köpt en Saab i Spanien och efter 10 min körning börjar den gå som på två cylindrar, det var läckage vid slangarna närmare kylaren men de e fixat, men nu säger de att de måste byta detta(se bild)och att det endast kommer som ett kit med en liten motor som styr det hela, men den ser jag inte i något kit jag hittat på nätet... försöker dom få det att låta krångligare än det är ?
    Tack på förhand
    Lasse
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Kuhman den 2019-03-05 klockan 11:56.
    Lasse W

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Virvelspjäll. Jag antar att du köpt en diesel då?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Ort
    Solna/Malaga
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Hej-tack yes en disel. Låter det rimligt att byta allt inkl. nån motor som styr det hela ?
    Mvh
    Lasse W

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Nja, som jag minns det så vet jag inte om den brukar gå på 2 om virvelspjällen inte funkar som de skall. Den skall inte gå illa med med betydligt mindre fart, att den skulle gå på bara 2 har jag svårt att tro.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Ort
    Solna/Malaga
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Hej, jag sade inte den går på två cylindrar utan att den går ” som på två cylindrar” , dvs helt kraftlös, någon sade att motorn själv går ned i något slags ”skyddslagen” när något är fel.... .
    Lasse W

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Har du ingen bra verkstad med Tech2 nära dig där du är?

    2 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    "Köpt i Spanien". Innebär det att den är köpt i Spanien och nu finns och brukas där, eller att den är köpt där och transporterad hem till Svedala? Eller med andra ord, var finns bilen?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Ort
    Solna/Malaga
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Min Saab står på verkstad i Spanien, därför skrev jag.... försöker de få det att låta det svårare än det är... när de säger jag måste montera ett kit som inkluderar en liten ”styrmotor” , känns lite så ?

    - - - Uppdaterad - - -

    Tech2, vilket språk är det säger en dummy
    Lasse W

  9. #9
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    Dedär kitet har jag monterat på min röda 9-5, alltså bara mässingsdelarna, tog kanske en timme totalt. Motorn som styr spjället ska de inte behöva byta. Men egentligen förordar jag ett nytt insug. Dyrare och tar betydligt längre tid dock, är typ 5-6timmars jobb att byta hela insuget.

    Skickat från min TA-1004 via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Ort
    Solna/Malaga
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Bilen är en Sedan 9;5; 1;9TiD, 2006 med 12800 mil, Spanienkörd,

    Tack Konrad för matnyttigt svar... !!!
    Senast redigerat av Kuhman den 2019-06-20 klockan 10:57.
    Lasse W

  11. #11
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247
    Vänta nu lite. OG9-5 M03 fanns inte med 1,9Tdi. Den motorn kom som M06.

    Motorn borde vara en 2,2 diesel av en helt annan typ

    Pratar vi rätt del nu?

    /Fred

    1 användare gillar detta inlägg


    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  12. #12
    Tips1: Saab Wallentin
    Tips2: Lathund för inlägg om felsökning


    Inte sällan saknar inlägg med frågor om hjälp med felsökning nödvändig information. Försök därför att alltid ge information om följande:

    - Bilmodell (hela beteckningen, inkl. motorstyrka, typ av motorstyrsystem)
    - Modellår enligt Saab (MY) (Vissa modeller av t.ex. 900, 9-3 och 9-5 finns i både OG Old Generation och NG New Generation ett och samma år och för den som är osäker kan man ange de 11 första tecknen i VIN/Chassinummer. För 900 är 1993/1994 gränsen, 9-3 2003/2004, 9-5 2010/2011, tionde tecknet är 'Model Year' YS3EH45GX53xxxxx visar all relevant data som en 9-5 Aero MY05 i detta exempel.) Trafikverket anger årsmodell efter när fordonet första gången togs i trafik vilken ofta inte stämmer med tillverkarens modellår som ofta införs efter omställning i produktionen i fabriken under sommarsemestern.
    - Modifikationer på bilen (hårdvara resp. mjukvara)
    - Miltal
    - Hur yttrar sig felet? (symtom, t ex för lågt laddtryck, skenande laddtryck, ryckningar etc) - var så detaljerad som möjligt med angivelse av laddtrycksnivåer, varvtal osv!
    - Är felet permanent eller intermittent? (märks det hela tiden eller bara ibland? Finns det något "samband" mellan vissa förhållanden och felets uppkomst?)
    - Vilken felsökning har redan gjorts? (Vilka komponenter har bytts, har bilen kollats med Tech2, ev. felkoder osv)
    Tips3: Info om Tech2

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    2.2TiD, ja då snackar vi nått HELT annat!
    Dom har förvisso virvelspjäll, men det är vaccumstyrt, det är inte helt ovanligt att det blir punka på membranet i vaccumklockan, kostar några hundralappar original.
    Men detta ger i princip aldrig limp-läge.
    Betydligt vanligare att EGR-ventilen ballar ur, den är tyvärr dyyyyyr... Men då den ballar ur går motorn in i limp-läge och blir gräsligt slö.


    Skickat från min TA-1004 via Tapatalk
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jo, men oavsett så får ju aldrig trasiga virvelspjäll eller EGR-ventiler motorn att gå ner på 2 kannor som TS anger.

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #15
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Jo, men skrev han ju sen "slö som på två kannor" eller nåt liknande. Inte att den verkligen går på två.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  16. #16
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Jo, men skrev han ju sen "slö som på två kannor" eller nåt liknande. Inte att den verkligen går på två.
    Såhär skrev TS: "Hej, jag sade inte den går på två cylindrar utan att den går ” som på två cylindrar” , dvs helt kraftlös, någon sade att motorn själv går ned i något slags ”skyddslagen” när något är fel.... ."
    och 2.2 blir sjukt slö i detta läget (hade en 9-3 2.2 som gick i limp-läge pga EGR, 0-100 28-30sekunder, 105 i toppfart )

    Skickat från min TA-1004 via Tapatalk
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Ah! Jag som läste för snabbt! Jaja, men dåså, då har vi nog hittat problemet! En D223L med trasig EGR eller mer

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ


  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Ort
    Solna/Malaga
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Varför har jag nu inte en 1;9 tid ? Typ: YS3E! Årsm:2006
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Lasse W

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Ort
    Solna/Malaga
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Jag hämtade ut bilen som nu går ok utan att ha bytt denna arm med de små mässing(?)cylindrarna på, de var läckande ovanpå liggande slangar som bytts ut, (som sagt närmare kylaren): killen säger han bytt oxå bytt några små packningar vid insugen(?) men hävdade datorn sade att det fortfarande behövdes bytas den armen med de små cylindrarna på(virvelspjället(?): men jag har som sagt inte märkt bilen hackar som tidigare, och det verkar som den lilla oranga lampan för ”motorhelg” släcks efter lite körning.... hokus pokus ??? De bytte nån ”MAP” sensor oxå, och ett läckande bränslefilter med nån elmanick i änden... 310 euros kändes ju billigare
    N att köra in på en verkstad i Göteborg höhö.... Bilen har under 13000 mil
    Lasse W

  20. #20
    Det var du själv som berättade det!
    Citat Ursprungligen postat av Kuhman Visa inlägg
    Bilen är en Sedan 9;5; 1;9Tdi, 2003 med 12800 mil, Spanienkörd,

    Tack Konrad för matnyttigt svar... !!!
    Tips2 visar varför det är viktigt
    Citat Ursprungligen postat av Moderator Visa inlägg

    Mer information om din bil hittar du här -> Länk
    Klicka på Additional Details så ser du allt bilen hade från fabrik.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •