Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 24 av 24

Ämne: 1,9TiD som går illa "som på två cylindrar"

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Ort
    Solna/Malaga
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Ok... ser jag ovan skrev 2003; även solen har sina fläckar hehe
    Lasse W

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    9-5 tid 2007 byta virvelspjäll, enbart spjällen

    Länkaget till virvelspjället har hoppat av. Hittade på Ebay där man kan beställa enbart spjällen (https://www.ebay.co.uk/itm/SAAB-VAUX...wAAOSwhWFaURUQ) men just dessa verkar inte passa min motor.

    Någon som har bytt ut bara spjällen? Känns onödigt att byta ut hela insuget när man borde kunna knacka ur de gamla spjällen och sedan trycka in nya spjäll.
    På min så ser det ut som att packningen vid spjällen också är dåliga.
    Tror inte det kommer bli bättre att byta bussningarna på länkaget då spjällen ser ut att vara för nötta för att länkaget skall sitta kvar på plats.

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    117

    SAAB Z19DTH 1.9 TiD INTAKE INLET MANIFOLD SWIRL FLAP OPERATING ROD FIX

    Hej!

    Har inhandlat en "SAAB Z19DTH Z19DTJ 1.9 TiD INTAKE INLET MANIFOLD SWIRL FLAP OPERATING ROD FIX" för att byta ut "armen" på insuget till en variant som ska kunna ersätta den gamla. Då jag inte vågar ge mig på detta själv var jag förbi på en lokal verkstad som tyvärr inte heller vågade att byta. Enligt tillverkaren så ska detta vara en enkel manöver, dock hittar jag ingen bra instruktion för det på deras hemsida. Är det någon som vet hur man gör och som kanske har gjort detta? Tips mottages tacksamt! Kan gärna betala någon som kan fixa bytet åt mig, jag bor i Göteborgsområdet och kan åka en bit för att få det fixat.

    Länk till delen:

    https://x8r.co.uk/products/saab/saab...rating-rod-fix

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Ort
    Solna/Malaga
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -

    Fortsättning virvelspjällbyte och insugsbyte

    Hur gick det för dig ?

    - - - Uppdaterad - - -

    Hej, det tog lite tid men sent omsider byttes insug och hela kittet så att säga inkl den lilla motorn som styr mässingdelarna etc. Den gick ju till och från kanonbra även innan det, men nu gick den perfekt ett par mil tills nästa felkod uppenbarat sig, nu är det ”cuerpo de mariposa” eller ”butterfly body” vad det nu kan heta på svenska... nu vill dom ha typ 5-6000 spänn för o fixa det...verkar helt sjukt, detta kan ju fortgå hur länge som hellst, kan man inte koppla ur denna ”säkerhetsfunktion” som gör att bilen går ner i potens ? Jag har sagt åt dom o fixa det... men som sagt... ??? Jag har bilen på Opel så de borde ju ha rätt test dator etc.

    - - - Uppdaterad - - -

    Skrev svar i annat tillägg men det försvann eller vad som nu hände, har i alla fall bytt insug och virvelspjäll och den lilla motorn, för den nätta lilla summan av 800 eur, då kommer nästa fel indikering och motor åter i protection mode, nu är det enligt Opel verkstaden ” el cuerpo de mariposa” eller ” butterfly body” som blir typ fjärilskroppen på svenska, låter som om Saab hade ett genialiskt uträknat sätt att få folk att lätta på plånboken hos verkstäderna... Finns något sätt att koppla bort ” protection mode” så man kan köra och det får så att säga bära eller brista. Brister det så känns det ju iallafall som att man hittat ett fysiskt problem? Just nu går bilen kanon, sen kommer nån elektronisk signal och förstör det roliga...
    finns någon som vet vad ”butterfly bodyn” är för något och om det låter logiskt att detta skall komma nu som ”grädde på tårtan” ?
    Mvh
    Lasse
    Lasse W

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •