Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Byte till eftermarknadsstereo, inget ljud! NG9-3 -10

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    38
    Medlem#
    -

    Byte till eftermarknadsstereo, inget ljud! NG9-3 -10

    Hej, håller på att byta till eftermarknadsstereo i min NG9-3sc MY10.
    Har ett Connects2 rattstyrnings kit som omvandlar från Saabs kontakt ill ISO med omvänd Röd/gul, dvs det du kan köpa på BRL för närmare 1000kr.
    Köpte det kabelkittet till min fd bil, MY07 Ng9-3 sc, dvs med nya inredningen, och fungerade i den.

    Nu till frågorna.

    Är kontakterna stiftad annorlunda MY07 mot MY10 mot stereon, om de är det, kan någon fixa fram elscheman via WIS på respektive årsmodell och kontaktstycke?
    Går alla 7 högtalare i bilen via slutsteget på MY10, så man måste köpa den kabeln via BRL. Finns det något sätt att gå runt det?

    Funderar nästan på att dra nya kablar från alla högtalare i dehär stadiet, men ser gärna om någon har erfarenhet av problemet härinne.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Du kan ju bara kolla på stereon du plockade ut så ser du ju hur det skall kopplas. Har du dock den enklaste stereon så är ju högtalarna kopplade direkt till stereon utan slutsteg.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    38
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Du kan ju bara kolla på stereon du plockade ut så ser du ju hur det skall kopplas. Har du dock den enklaste stereon så är ju högtalarna kopplade direkt till stereon utan slutsteg.
    Har AS2, dvs 7högtalare, 3 i instrumentbrädan, 2 bagage och 2 mellanregister i framdörr.

    Är väldigt svårt att se på originalstereon då det inte är uppmärkt någonting, därför ja skulle behövt elscheman för att se vilka kablar som går vart.

    T.ex vit+Vit/svart som man kan tro är en högtalarkabel var nog canbus eller liknande då rattstyrningen slutade fungera.

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Eh, jo, det skall vara väldigt tydligt uppmärkt, det är de på alla:
    https://www.garaget.org/forum/viewto...?id=302732&p=2

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    38
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Eh, jo, det skall vara väldigt tydligt uppmärkt, det är de på alla:
    https://www.garaget.org/forum/viewto...?id=302732&p=2
    Förstår inte hur jag kunde missa detta! Tackar, får kolla på kablaget imorgon och stifta om
    Dock ser jag inte centerhögtalaren där, går den på steg tro?

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Alla högtalare går på steg. Huvudenheten skicka högnivå, 4 kanaler till steget som sen gör uppdelningen mellan 7 eller 10 högtalare beroende på vilket ljudsystem man har. På grund av detta brukar det vara svårt att få det låta riktigt, riktigt bra när man monterar eftermarknad tycker jag för det är klurigt att få till anpassningen mot steget.
    Jag hade en Parrot Smart i min 9-3sc med stora ljudsystemet. Trots att jag köpte dyr anpassningslåda så lät det aldrig riktigt lika bra som med originalstereon.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •