Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Skillnader elhärva -07 vs -08 NG9-3 1,9TiD

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    Skillnader elhärva -07 vs -08 NG9-3 1,9TiD

    Hejsan tänkte höra om kabelstammen till motorn är samma på -08+ som -07 Har en bil som inte startar som dom bytt motor i o motorn med kabelhärvan är från en nyare bil o tänkte om det finns något samband?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Inte riktigt svar på frågan, men det borde finnas felkoder om det saknas kommunikation eller någon sensor.

    Byttes styrdonet också?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Ja det är ett annat ledningsnät men vad som skiljer vet jag inte.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Ägaren innan bytte motor på bilen hängde i en komplett med elhärva o allt misstänker att den är från en nyare 9-3a. bytte till gamla spridarna. Problemet är att bilen vägrar starta finns inte ett liv i den, och tänkte om det kan vara elhärvan som är boven hittar inga felkoder på motorn heller ( har inte kollat med tech2) någon som har några idéer?

    - - - Uppdaterad - - -

    Styrdonet är samma glömde jag skriva

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Bränslespridarna behöver matcha styrdonet eller kodas in om detta är gjort.
    Går motorn runt?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Har precis tagit över bilen men ägaren innan sa att det är gamla styrdonet kvar i bilen och spridarna från gamla motorn sitter på nya motorn. Fattar för att dom ska sitta i rätt ordning med vilket jag inte kan garantera, den går runt på starten jättebra prova med jättelite startgas och det hoppar den igång på. Prova läsa felkoder igen och nu fick jag typ 10 felkoder och det mesta är allt elektriskt på motorn men dom verkar komma och gå. I färddatorn varnar den för dålig antissladd och abs. Blir inte klok på detta:/

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Regel nummer ett på moderna bilar är att alltid enbart byta grundmotorn om det är så att man köper av annan årsmodell. Nu vet jag inte om detta är orsaken till dina problem men det kan vara småskillnader ibland som i vissa fall kan bränna styrdon. En jordtamp flyttad, givare med olika karakteristik, sitter på andra ställen, givare utgår. osv osv. Det är liksom dömt att misslyckas m man inte vet till 100% att det matchar och i ditt fall så är det ju verkligen skillnad på -07 och 08-. Vad vet jag inte som sagt.
    Annars är ju klassikern dålig jord till motorn helt och hållet. Kan finnas många jordpunkter som missas.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Jo precis fick med gamla motorn och härvan så kanske bättre o riva bort skiten som sitter och montera tillbaka det gamla och börja om från noll. Någon som vet hur känslig högtryckspumpen är har den gamla ligger om man ska byta den med eller om man kan låta den som sitter sitta?

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Jag hade inte bytt högtryckspump. Har du tillgång till den äldre motorhärvan så är det väl en bra idé att montera denna. Eller studera elscheman.

    Lista gärna vilka felkoder du har.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Då låter jag den sitta isf. Men monterar gamla härvan och provar men ska försöka se om felkoderna återkommer jag med vilka det är,knepigt att det vart såpass många koder Bara

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    NG9-3 sätter sjukt mycket felkoder bara ett batteri är dåligt eller varit urladdat.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Det är såpass? Får kolla upp det med tycker att det är bra drag i det ändå men kanske inte tillräckligt ändå

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Nog för att NG9-3 är känsliga men jag har kört med både dåligt batteri och kronslut startmotor på vår diesel utan koder. Det enda som händer är att den inte startar bara när varvet blir för lågt. Inga koder iallafall.
    Sen får man komma ihåg att det kan ta en stund för bränslesystemet att lufta ur sig och har man då dåligt batteri eller startmotor så blir det ju inte enklare direkt........Enklast är ju att tvångsköra elpumpen och låta den gå och öppna upp lite fram och lufta manuellt så man slipper nöta i onödan.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Jag får ju fram diesel till fuelrailen men där verkar det ta stopp, finns det nå enkelt sätt att prova spridarna så man ser om som öppnar ens? Borde ju visa några livstecken om dom funkar som dom ska tycker jag. Men kanske lika bra att byta härvan innan man fortsätter felsökning känns lite ogjort annars

Liknande ämnen

  1. Identifiera T5 härva
    Av Purex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2018-04-15, 10:50
  2. T5 härva vad sparar man?
    Av illegal_driver i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-01, 16:44
  3. Skillnad T5 härva, Aut vs Man
    Av Weggen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-12-06, 15:07
  4. är detta en T5.2 härva?
    Av Moribound i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-03-15, 20:12
  5. Vad är en komplett T5 härva värd? och en mapsensor?
    Av kamberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-12-25, 20:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •