Kan rekommendera 314mm skivor+ok från 9-3ss aero. Behövs adaptrar och nya bromsslangar men blir riktigt prisvärd prestanda!
Kan rekommendera 314mm skivor+ok från 9-3ss aero. Behövs adaptrar och nya bromsslangar men blir riktigt prisvärd prestanda!
Samlade erfarenheten vet helt säkert att, med standard bromsar kommer man inte många varv, om ens fler än ett, innan de är överhettade.
Överhettade bromsar är samma sak som inga bromsar alls, och då är det absolut inte kul att köra.
Redan vid uppbytet till 308mm skivorna som återfinns på 9-5 Aero plus några andra varianter av vissa årsmodeller får man i kombination med bra belägg stor skillnad i bromsprestanda.
314mm-kitet kan vara värt att fixa direkt, om man planerar köra mycket...
Mvh
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
314mm och XP belägg är en bra och prisvärd kombination! Tål många och långa inbromsningar.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Instämmer, bromsar står högst upp på prio listan vid trackday bygge.
Har hitintils enbart hunnit med en banträff på Sviestad (mellan dom konstanta växellådsbytena).
En tung 9-5a med 300hp+ och vettigt chassi är ingen rolig upplevelse med original 286 skivor. Hade noll bromsverkan efter två varv.
Om man väljer 308mm fr 9-5 aero, behövs det adaptrar o nya slangar där också, eller är de oken bolt-on?
-11 Saab 9-3 SC 1.9TTID - 180hk/400nm, Pendlarbil
-85 Saab 90 2.0i 8v - 100hk, Projektbil
-98 Saab 9-3 Coupe 2.0T - 300hk/1140kg - SÅLD
-07 Saab 9-5 SC BP 2.0t - 260hk, E85 - SÅLD
-95 Saab 900 Cab 2.0T - 350hk/480nm, E85 - SÅLD
9-5aero 300mm ventilerade BAK går att montera också
Lite småpill men inga större problem. Matchar 314 bra.
"eldar på dina ideér" lite
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Haha, ja! Var får man tag på adaptrar till 314 fram?
-11 Saab 9-3 SC 1.9TTID - 180hk/400nm, Pendlarbil
-85 Saab 90 2.0i 8v - 100hk, Projektbil
-98 Saab 9-3 Coupe 2.0T - 300hk/1140kg - SÅLD
-07 Saab 9-5 SC BP 2.0t - 260hk, E85 - SÅLD
-95 Saab 900 Cab 2.0T - 350hk/480nm, E85 - SÅLD
Lägg ut en köpes annons - eller så kanske det dyker upp någon i tråden som vet.
Annars... har du tillgång till vänner/bekanta/firma som kan tillverka?
/J
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
308mm-bromsar fram så behöver du inte ens byta oket, räcker att byta okhållaren och skivan. så det är bara att bulta dit, behöver inga slangar osv.
sköldarna kommer antagligen ta i så de får man plocka bort eller kapa av yttre kanten.
314 behöver nya slangar och adapter:
https://www.maptunparts.se/bromssyst...9-3-i-9-5.html
Man behöver även slipa av okhållarna och lite på fästöronen på fjäderbenet för att få dit det. Så det är betydligt mera jobb än 308mm.
Men är man beredd att göra lite extra så är det helt klart värt det enligt mig
300mm bromsar bak är också trevligt, då får man ventilerade bromsar vilket gör stor skillnad när man kör längre stund,
man kan kan skära ner skölden och bara bulta dit oket med hållare och den större skivan. Vill man ha sköldar så kan man använda sköldar från 9-5, men då måste man göra nya hål i de för fästet av hjulnavet, då 9-5:an är uppochned jämfört med 9-3 (vajern till handbroms sitter nere istället för uppe)
Eftersom de oken är flytande så behöver man egentligen en bromsslang till de. På min så gjorde jag nya rör i koppar bara, med en liten extra loop så det kan röra sig när beläggen slits osv.
Någon som vet var man köper adapter till 308mm fram? Låter som en enklare lösning och den kommer helt säkert va tillräcklig för mig i kombination med bra skivor/belägg/kylning
-11 Saab 9-3 SC 1.9TTID - 180hk/400nm, Pendlarbil
-85 Saab 90 2.0i 8v - 100hk, Projektbil
-98 Saab 9-3 Coupe 2.0T - 300hk/1140kg - SÅLD
-07 Saab 9-5 SC BP 2.0t - 260hk, E85 - SÅLD
-95 Saab 900 Cab 2.0T - 350hk/480nm, E85 - SÅLD
Hittade dessa på maptun som borde funka med standard ok?
https://www.maptunparts.se/bromssyst...9-5-97-02.html
-11 Saab 9-3 SC 1.9TTID - 180hk/400nm, Pendlarbil
-85 Saab 90 2.0i 8v - 100hk, Projektbil
-98 Saab 9-3 Coupe 2.0T - 300hk/1140kg - SÅLD
-07 Saab 9-5 SC BP 2.0t - 260hk, E85 - SÅLD
-95 Saab 900 Cab 2.0T - 350hk/480nm, E85 - SÅLD
japp, det ser ut att vara rätt okhållare
dessa sitter på 9-5 aero årsmodell 00-01, och på 9-3 viggen. om du vill leta begagnat.
Såg att du skrev i eftersnack
Så hur gick det nu då? Hur mycket moddande hann du med innan körningen och hur kändes bilen på bana?
Ja du, det var inte mkt jag hann modda innan Knutstorp, vilket märktes på banan ^^ men samtidigt kul att känna på hur det är att åka bana i standardbil. Hann få på nya sommardäcken 215/40-17 med 5mm spacer fram o 15mm spacer bak, luftintag i fronten, motorfäste o värmebandage på dp ner till racekat iallafall...
Motoreffekt är väl de enda som INTE känns som prio just nu! Sjukt bra erfarenhet på alla plan efter körningen.
Tänkte påvägen hem, jag måste ha diffbroms efter alla hjulsläpp ut ur kurvorna på innerhjulet. Men sen kom tanken.. Med sänkning, bättre dämpare, bussningar m.m. så kanske behovet av diffbromsen minskar lite?
Bara in i garaget o börja bygga väghållning framöver ;D
-11 Saab 9-3 SC 1.9TTID - 180hk/400nm, Pendlarbil
-85 Saab 90 2.0i 8v - 100hk, Projektbil
-98 Saab 9-3 Coupe 2.0T - 300hk/1140kg - SÅLD
-07 Saab 9-5 SC BP 2.0t - 260hk, E85 - SÅLD
-95 Saab 900 Cab 2.0T - 350hk/480nm, E85 - SÅLD
Chassiförändringarna är ganska försumbara när det kommer till grepp, mjukare chassi tenderar ju även att öka greppet över ojämnheter.
Däck gör greppet lite bättre, men är hjulet obelastat så har även ett bra däck väldigt lite grepp ^^
Jag har dragit ut på in i det sista att montera diffbroms. Detta året är första året jag kör med diffbroms. Men efter att ha provat så känner jag att jag borde monterat diffbroms för länge sen. Som en helt annan bil på bana
Nu vet jag inte hur mycket erfarenhet av bankörning du har, men jag har utvecklas som förare massor sen jag började, så vet inte om jag skulle uppskatta diffen lika mycket om jag monterade den tidigare.
Så samtidigt som jag blivit bättre på att köra har bilen har gått igenom massor av iterationer av förbättringar, provat flera olika bromskoncept och chassiförändringar.
Har haft förbannat roligt även utan diffbroms
Ja, en diffbroms ligger iaf högt på önskelistan
Har dock åkt på en jäkla obalans i framvagnen nu sedan Knutstorp (känns mer i ratten än i stolen iaf ...) kommer bara vid 90-110 km/h, men ganska rejält! Misstänker tappad balanseringsvikt på nåt hjul alt. skit-skivorna fr biltema som slagit sig av värmen.. Andra tänkbara orsaker? Är ju en gammal sliten framvagn m bussningar etc, men kan de va anledning till denna obalans?! Tacksam för hjälp
-11 Saab 9-3 SC 1.9TTID - 180hk/400nm, Pendlarbil
-85 Saab 90 2.0i 8v - 100hk, Projektbil
-98 Saab 9-3 Coupe 2.0T - 300hk/1140kg - SÅLD
-07 Saab 9-5 SC BP 2.0t - 260hk, E85 - SÅLD
-95 Saab 900 Cab 2.0T - 350hk/480nm, E85 - SÅLD
Då var problemet lokaliserat..
Däck, ingen obalans
Skivor, ej skeva
Bussningar, slitna men inte så de skulle orsaka så mkt obalans
Inre drivknut vänster (eller snarare bussningen som den löper i), totalt slut, dansar runt som ett flipperspel där inne lådan är sliten med dåliga synkringar också, så de blir till att leta ny låda är jag rädd..
Sitter en fm55 503, utv.3,82, men en fm55 507 utv.4,05, borde jag väl kunna få dit utan några större mod?!
Tänkter att minst utv.4,05, för att få ner vrid/påfrestning om det blir mer effekt framöver, ifall man nu kan tänka så? någon i skåne eller närhet som kan programmera om styrdon för vxllåda? Den lär väl inte gilla ändrad utv? :P
-11 Saab 9-3 SC 1.9TTID - 180hk/400nm, Pendlarbil
-85 Saab 90 2.0i 8v - 100hk, Projektbil
-98 Saab 9-3 Coupe 2.0T - 300hk/1140kg - SÅLD
-07 Saab 9-5 SC BP 2.0t - 260hk, E85 - SÅLD
-95 Saab 900 Cab 2.0T - 350hk/480nm, E85 - SÅLD
Det ska gå bra att byta låda, men du behöver byta det bakre motor/låd-fästet.
Det har en annan infästning i lådan jmf med den äldre.
Kolla bilderna på dessa två så ser du skillnaden. Fäste brukar följa med när du köper lådan
https://www.bildelsbasen.se/?index=d...1=125&sml=1&pc[0]=125103106&query=FM55503&post_id=26564225
https://www.bildelsbasen.se/?index=d...1=125&sml=1&pc[0]=125103106&query=FM55507&post_id=26200058
Trionic behöver uppdateras så att hastigheten stämmer vs varvtal. Annars blir laddtrycksregleringen knas.
4,05 är en trevlig utv för bana, och det belastar lite mindre som du säger.
Jag har kört 4,45 ett tag i min racer, det var skoj på sitt vis
/J
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Ja, 4,45 hade varit kul att testa. Tack för tipset, ska se till att fästet medföljer passar org. drivaxlar?
Hur mkt jobb är det att montera diffbroms själv? Ifall man ska ha diff känns de ju som att man borde investera i det nu :P
-11 Saab 9-3 SC 1.9TTID - 180hk/400nm, Pendlarbil
-85 Saab 90 2.0i 8v - 100hk, Projektbil
-98 Saab 9-3 Coupe 2.0T - 300hk/1140kg - SÅLD
-07 Saab 9-5 SC BP 2.0t - 260hk, E85 - SÅLD
-95 Saab 900 Cab 2.0T - 350hk/480nm, E85 - SÅLD
Drivaxlar passar.
Hur svårt beror på Mekvana och tillgång till verktyg.
Har man isär lådan är det bra att byta lite annat smått och gott samtidigt (lager, synkar mm)
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!