Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 81 till 96 av 96

Ämne: Svart 9-3 Coupé T5, budget banbil.

  1. #81
    Sugmotor 12175s avatar
    Reg.datum
    feb 2019
    Inlägg
    70
    Medlem#
    12175
    Uppladdning inför Ring Knutstorp -20 har börjat... Åkte sommardäck förra året så de blir premiär med r-däck i år ska bli sjukt kul att testa på iaf!! begagnade men nybalanserade.. DSC_0018.jpgDSC_0019.jpg

    2 användare gillar detta inlägg


    OG9-3 Coupe -98 2.0T - pendlar-racer
    OG9-5 SC BioPower -07 2.0t - 240hk (såld)
    NG900 Cab -95 2.0T - 350hk (såld)

  2. #82
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    1 449
    Medlem#
    8689
    Grymt!

    Du kommer nog inte köra sommardäck någonsin igen efter att ha provat R-däck

  3. #83
    Sugmotor 12175s avatar
    Reg.datum
    feb 2019
    Inlägg
    70
    Medlem#
    12175
    Precis som uppmaning fr klubben läggs nu lite energi i garaget istället för att åka bana, med sikte på kommande körningar lite småsaker som kommit på plats nu. Vingen, ändrör, lite splitters fram, mätare för oljetryck o oljetemp (fr. 0 grader). Dock kvarstår lite jobb med att byta ICn o montera trattar till bromskylning osv. DSC_0401.jpgDSC_0395.jpgDSC_0396.jpgDSC_0397.jpgDSC_0118.jpgDSC_0119.jpg

    2 användare gillar detta inlägg


    OG9-3 Coupe -98 2.0T - pendlar-racer
    OG9-5 SC BioPower -07 2.0t - 240hk (såld)
    NG900 Cab -95 2.0T - 350hk (såld)

  4. #84
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 106
    Skönt när det går åt nått håll iaf.

    ska erkänna att jag har tappat Lite motivation ibland pga avsaknaden av träffar nu i försommar/sommar.

    Den vingen hat/älskar jag.. och splittern med. det är så mycket blandade känslor! men tuffa är dom.

  5. #85
    Sugmotor 12175s avatar
    Reg.datum
    feb 2019
    Inlägg
    70
    Medlem#
    12175
    DSC_1039.jpgIDSC_1039.jpgDSC_1034.jpgDSC_1036.jpg
    I torkan på banträffar blev de ytterligare lite garagetid för 9-3an. Större IC, bromskylning, luftintag, demonterad ac-kyl m.m. De va hög tid att få på crossflow IC nu när värmen är här!!

    5 användare gillar detta inlägg


    OG9-3 Coupe -98 2.0T - pendlar-racer
    OG9-5 SC BioPower -07 2.0t - 240hk (såld)
    NG900 Cab -95 2.0T - 350hk (såld)

  6. #86
    Sugmotor 12175s avatar
    Reg.datum
    feb 2019
    Inlägg
    70
    Medlem#
    12175
    ...och ett försök till hemmasnickrat subframestag
    DSC_1057.jpg

    1 användare gillar detta inlägg


    OG9-3 Coupe -98 2.0T - pendlar-racer
    OG9-5 SC BioPower -07 2.0t - 240hk (såld)
    NG900 Cab -95 2.0T - 350hk (såld)

  7. #87
    Sugmotor 12175s avatar
    Reg.datum
    feb 2019
    Inlägg
    70
    Medlem#
    12175
    Kom äntligen ut en runda på Knutstorp nu o fick testat bilen efter årets uppgraderingar o r-däck... Det var som natt o dag såklart, mot förra gången när bilen va helt standard m sommardäck. Vi pratar säkert uppåt 15-20 sek på varvet på knutstorp i skillnad mot standard Satt riktigt fint i kurvorna, iallafall sålänge de va torrt saknade inte diffbroms heller med bättre chassi o r-däck, dock hade den varit bra när regnet kom...
    Hade lätt billigast bil på banan, men hängde på bra faktiskt ändå!
    Bakvagnen har Eibach pro-fjädrar/Bilstein B8/ARB 26mm o tycker fortfarande den är för mjuk, förslag på bättring? Hade dessutom 25mm spacer så tyvärr gick skärmkanten hårt åt r-däcken, se bild...DSC_1308.jpgImage772x600 (1).jpgImage772x600.jpgScreenshot_20200925-094816.jpg

    2 användare gillar detta inlägg


    OG9-3 Coupe -98 2.0T - pendlar-racer
    OG9-5 SC BioPower -07 2.0t - 240hk (såld)
    NG900 Cab -95 2.0T - 350hk (såld)

  8. #88
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    1 449
    Medlem#
    8689
    Kul!

    när du säger att bakvagnen är för mjuk så menar du att bilen understyr?

    Är även bakaxelbussningarna bytta?

    Det går också att göra ganska mycket med däcktryck för att flytta bilens balans. Det kan bli mycket laborerande för att få balansen som man vill ha den. Du kan även vänsterfotbromsa för att få ut baken lite.

    Min erfarenhet är att det är lättast att göra små förändringar och köra så mycket det går så går det snabbare och snabbare nästan utan att man tänker på det när man lär sig tekniken

    Skulle vara kul att se videon från när du kör

    Man vill inte heller att bilen skall bli för glad i baken

    https://youtu.be/t7YaPGvC0ek
    https://youtu.be/vjRoukE7vCg

  9. #89
    Sugmotor 12175s avatar
    Reg.datum
    feb 2019
    Inlägg
    70
    Medlem#
    12175
    Ja, bakaxelbussningar bytta till poly.

    Ja, den understyr fortfarande, även om subframestaget gjorde de betydligt bättre.

    Däcktryck åkte jag med ca 2,4 bar runt om kalla däck, låg ca 2,8-2,9 varma mätt i depån mellan varven. (Toyo Proxes R888R) Kanske justera? Vad åker du på?

    Ja, helt rätt, man skulle kommit ut betydligt mer på r-däck o bana för o testa sig fram. Bilen beter sig ju helt annorlunda med sommardäck som jag pendlar med dagligen.
    OG9-3 Coupe -98 2.0T - pendlar-racer
    OG9-5 SC BioPower -07 2.0t - 240hk (såld)
    NG900 Cab -95 2.0T - 350hk (såld)

  10. #90
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    1 449
    Medlem#
    8689
    Nu åker vi inte på samma däck, dämpare eller fjädrar så det är svårt att jämföra. Men jag tror nog du kan sänka trycket en del. 888 är nog hårdare i däcksidorna än mina federal 595 rs-R och jag håller mig på mellan 2 och 2,5 varma.

    Hur ser slitaget ut på däcken?

    Det jag skulle ordinera är att arbeta på framvagnen. Tror inte det finns så mycket mer grepp att sno av från din bakvagn. blir lätt att man trehjular när det blir styvt bak

    13901986_10153619016006583_1117362636_o_noplate_crop.jpg

    Mera caster gör under på framvagnen på dessa. Och Bussningen mellan den tvådelade länkarmen, skaffa så hård du kan. Gärna en solid i aluminium Jag har kört solid i aluminium med ett excentriskt hål för att samtidigt flytta fram spindelleden och ge mera caster, vilket fungerar riktigt bra

    Tåvinkeln fram. ställ den på 0. ingen tå in, så kommer den svänga in lite bättre också

  11. #91
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 234
    Medlem#
    3183
    Mina gamla Bridgestone R-däck ska ha max 2bar i varmtryck, som jmf.

    1 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  12. #92
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    332
    Medlem#
    8005
    Citat Ursprungligen postat av 12175 Visa inlägg
    Ja, bakaxelbussningar bytta till poly.

    Ja, den understyr fortfarande, även om subframestaget gjorde de betydligt bättre.

    Däcktryck åkte jag med ca 2,4 bar runt om kalla däck, låg ca 2,8-2,9 varma mätt i depån mellan varven. (Toyo Proxes R888R) Kanske justera? Vad åker du på?

    Ja, helt rätt, man skulle kommit ut betydligt mer på r-däck o bana för o testa sig fram. Bilen beter sig ju helt annorlunda med sommardäck som jag pendlar med dagligen.
    Varmtrycket låter lite högt, skulle testa och sänka allt eftersom och se vad som händer. Min erfarenhet säger att det är väldigt olika beroende på bil, däckdimension och körning vilket tryck som funkar. På min olättade 9000 så kör jag 215-45-17, vilket är ganska smalt på en så tung bil, och siktar på 2,6bar fram och 2,3bar bak i varmtryck.

  13. #93
    Sugmotor 12175s avatar
    Reg.datum
    feb 2019
    Inlägg
    70
    Medlem#
    12175
    Tack för tipsen, sjukt värdefullt för att komma vidare
    Jag ska testa o sänka tryck vid nästa körning. Tycker också att där inte borde va så mkt mer att göra bak, dessutom är ju bilen inte tung bak direkt DSC_1295.jpg
    Mera caster får bli en plan framåt, finns de ingen som tillverkar länkarmar utan den bussningen, typ en trepunktsarm? (och gärna som då flyttar fram spindelleden lite också...)

    1 användare gillar detta inlägg


    OG9-3 Coupe -98 2.0T - pendlar-racer
    OG9-5 SC BioPower -07 2.0t - 240hk (såld)
    NG900 Cab -95 2.0T - 350hk (såld)

  14. #94
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    1 449
    Medlem#
    8689
    Man kan köpa länkarmar med kuländar. här är en: http://www.sellholmshop.se/chassiede...mologerad.html

    Och man kan ställa caster på dessa genom att skruva ut den bakre länken.

    För en bil som går på gata också så föredrar jag att inte använda kuländar dock, då deras livslängd är lite sådär. speciellt om man lämnar de öppna.

    Här är lösningen jag ritade upp och fick tillverkad:

    3 användare gillar detta inlägg



  15. #95
    Sugmotor 12175s avatar
    Reg.datum
    feb 2019
    Inlägg
    70
    Medlem#
    12175
    Den lösningen ser ju bra ut både för att eliminera flex o öka caster kuländar hade ju känts sjukt mkt race att investera i, men som du säger, lägg på 1500mil landsväg om året (inkl. vinter o saltvägar i skåne) på det så kanske de inte är så klokt... Och de borde väl reducera komforten en del också? tänker vibrationer o så...
    OG9-3 Coupe -98 2.0T - pendlar-racer
    OG9-5 SC BioPower -07 2.0t - 240hk (såld)
    NG900 Cab -95 2.0T - 350hk (såld)

  16. #96
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 234
    Medlem#
    3183
    Jag har den typen av bärarmar.
    Men jag åker väldigt lite, och har även monterat tätningar.
    Komfort... Vad är det hehe.
    Men det gäller hela bilen, inte bara bärarmar.
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

Liknande ämnen

  1. Bur till og 9-3 Coupe
    Av TurboX i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-07-14, 23:35
  2. 900 -97 Coupe skrotas
    Av Mange.A i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-06-08, 22:29
  3. [LÖST] OG9-3 coupé baksäte
    Av Saabturbo__ i forum Utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-22, 10:49
  4. Racingstolar i ng 900 coupe ?
    Av Turbo_Knuff i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-10-12, 21:35
  5. 9-3 ss coupé??
    Av Nightfly i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-08-14, 15:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •