Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: laddtrycksfråga 95 aero

  1. #1

    laddtrycksfråga 95 aero

    Hejsan, skaffade mig en 95 aero kombi nyss, en 02'a. Funderar på om allt står rätt till med den.....När man ligger typ i 100km/h och växlar ner till 3'an så laddar den lite in på det röda området på mätaren, för att sedan åka till baka till ca miten på det gula. Den gör inte alltid så här, men ibland....spikar den eller vad händer ????

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 013

    Re: laddtrycksfråga 95 aero

    Citat Ursprungligen postat av chrilleerixon
    Hejsan, skaffade mig en 95 aero kombi nyss, en 02'a. Funderar på om allt står rätt till med den.....När man ligger typ i 100km/h och växlar ner till 3'an så laddar den lite in på det röda området på mätaren, för att sedan åka till baka till ca miten på det gula. Den gör inte alltid så här, men ibland....spikar den eller vad händer ????

    Mycket möjligt att motorn känner av spiktendens och sänker laddtrycket, ökar trycket direkt igen eller blir det lågt tryck hela växeln ?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    171

    Re: laddtrycksfråga 95 aero

    Hade lite samma fenomen på min förra 9-3 Aero -01 Den ville inte vara med då man klev på växel efter växel i bland! Då sjönk laddet kraftigt och tog lång tid innan den byggde upp det för att sedan hålla det hela växeln ut! Men detta hände inte jämt! Jag hade doch en riktig ladd mätare. Den som sitte rorginal i Saabarna mäter inte laddtrycket utan en typ av luft flöde om jag inte fattat det helt fel!
    Så man sak nog inte stirra sig blind på den.

    MVH
    www.attitudemotorclub.com
    9-5 Aero -02 Twinpipe med 19" http://www.garaget.org/?car=8512
    Tidigare: 9-3 Aero coupé -01, 201m--9.442s / 134km/h Maptun... http://www.garaget.org/?car=125

  4. #4
    Trycket blir lågt hela växeln

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 954

    Re: laddtrycksfråga 95 aero

    Citat Ursprungligen postat av chrilleerixon
    Hejsan, skaffade mig en 95 aero kombi nyss, en 02'a. Funderar på om allt står rätt till med den.....När man ligger typ i 100km/h och växlar ner till 3'an så laddar den lite in på det röda området på mätaren, för att sedan åka till baka till ca miten på det gula. Den gör inte alltid så här, men ibland....spikar den eller vad händer ????

    Du kör på 95oktan tror jag va?
    Blir lätt så under varma sommardagar då.
    Spiktendenser.
    Kör på 98 istället

  6. #6
    Jag kör 95 oktan, provar 98 istället !!

    Tack för hjälpen !!

  7. #7
    Blev det skillnad?
    Janne Romell
    LaserRed 9-5 Aero SC -02
    CosmicBlue 9-5 2.3 SportEdition -01

  8. #8
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    Tror inte det ska backa till halva gula för att man kör 95 oktan även om det är varmt ute. Känns som om det är något annat som spökar.

    Mvh Stoffe

Liknande ämnen

  1. Laddtrycksfråga (Saab 9-5)
    Av Turbo_Danne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 23:15
  2. Laddtrycksfråga ng900
    Av jurkko i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-07, 14:12
  3. Laddtrycksfråga (og900S med APC & IC)
    Av olkarl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-11-16, 16:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •