Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Vad är det som gör T7-motorerna "low-friction" ???

  1. #1
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402

    Vad är det som gör T7-motorerna "low-friction" ???

    Hej !

    Har funderat på en sak: Vad är det som gör att lågfriktionsmotorerna är lågfriktionsmotorer ?? Har en gissning - de smala kolvringarna(med låg "fjäderkraft" i kombination med de låga kolvarna....rätt....eller fel....????...
    Herr Boost kanske kan lätta på sin kunskapsbank så här i semestertider....??...eller nån annan som verkligen vet ??

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    185
    Det är kolvringarna som har den största betydelsen, precis som du säger. De trycker inte lika hårt mot cylinderväggen och har ej heller lika stor yta mot cylinderväggen, vilket gör att friktionen blr mindre när kolven rör sig i cylindern. Kan kanske vara något mer det beror på, men vad jag vet så är det i första hand kolvringarna som spelar in här.

    //Chang

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    779
    Citat Ursprungligen postat av Chang
    Det är kolvringarna som har den största betydelsen, precis som du säger. De trycker inte lika hårt mot cylinderväggen och har ej heller lika stor yta mot cylinderväggen, vilket gör att friktionen blr mindre när kolven rör sig i cylindern. Kan kanske vara något mer det beror på, men vad jag vet så är det i första hand kolvringarna som spelar in här.

    //Chang
    För att kompensera för den låga friktionen så hänger vi dit ett svänghjul från en enstonkare ala tändkulemotorer. Då får man en jättefin motorkaraktär...
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    573
    Citat Ursprungligen postat av NiklasO
    Citat Ursprungligen postat av Chang
    Det är kolvringarna som har den största betydelsen, precis som du säger. De trycker inte lika hårt mot cylinderväggen och har ej heller lika stor yta mot cylinderväggen, vilket gör att friktionen blr mindre när kolven rör sig i cylindern. Kan kanske vara något mer det beror på, men vad jag vet så är det i första hand kolvringarna som spelar in här.

    //Chang
    För att kompensera för den låga friktionen så hänger vi dit ett svänghjul från en enstonkare ala tändkulemotorer. Då får man en jättefin motorkaraktär...
    haha
    MVH// Tommy
    9000 -93, 2.0t -96, Maptun Steg 5 Min Bil

  5. #5
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Lättare kolvar på det oxå kanske?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681
    Har för mig att jag sett nånstans att det skulle vara klenare ventilskaft
    också. Mindre diameter > mindre anliggningsyta > mindre friktion.
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    769
    Jo det var någon postade bild på kolvarna men kommer inte ihåg. Hoppas att det är ok att låna bilden.
    Saab 9³ SC Aero 2.8 V6 TX XWD eLSD Aut. MapTun 1 på den.
    Garaget

  8. #8
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av Per-Ola
    Har för mig att jag sett nånstans att det skulle vara klenare ventilskaft
    också. Mindre diameter > mindre anliggningsyta > mindre friktion.
    Att det är klenare skaft på ventilerna är sant. Tror största anledningen är att man vill ha mindre "skit" i kanalerna som stör flödet. Paybacken blir lägre bränsleförbrukning(och en ventil som inte pallar kralligare fjändrar och/eller högre varv...tyvärr...)


    Att det till största delen är kolvarna torde vi vara överrens om.

    Då kommer min nästa fundering: Om man(rent hypotetiskt) skulle fräsa upp kolvringsspåren på en T7-kolv, å montera kolvringar från en T5-kolv, skulle då problemet med sk "oil sludge" upphöra ??

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  9. #9
    Är det inte så att de klenare ventilerna är lättare, på så vis kan man montera klenare ventilfjädrar och därmed minskas motorns inre friktion.
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  10. #10
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    [quote=Mr_Nitro]
    Citat Ursprungligen postat av "Per-Ola":2mt2ird4
    Har för mig att jag sett nånstans att det skulle vara klenare ventilskaft
    också. Mindre diameter > mindre anliggningsyta > mindre friktion.
    Att det är klenare skaft på ventilerna är sant. Tror största anledningen är att man vill ha mindre "skit" i kanalerna som stör flödet. Paybacken blir lägre bränsleförbrukning(och en ventil som inte pallar kralligare fjändrar och/eller högre varv...tyvärr...)


    Att det till största delen är kolvarna torde vi vara överrens om.

    Då kommer min nästa fundering: Om man(rent hypotetiskt) skulle fräsa upp kolvringsspåren på en T7-kolv, å montera kolvringar från en T5-kolv, skulle då problemet med sk "oil sludge" upphöra ??

    Regards/ Mr_Nitro[/quote:2mt2ird4]

    Istället för att antingen bara mont just T5 eller helt enkelt ett par smidda för en billig peng..??

    /R
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  11. #11
    Om man skulle montera T5 kolvarna i en T7 motor blir det inte problem med att kolvarna är större/tyngre. Borde vara bättre med eftermarknadskolvar som har samma vikt som original T7.
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  12. #12
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av m2949
    Om man skulle montera T5 kolvarna i en T7 motor blir det inte problem med att kolvarna är större/tyngre. Borde vara bättre med eftermarknadskolvar som har samma vikt som original T7.
    Smidda då ja.

    Men inte skulle bilen dra mer bensin bara för att man mont T5 kolvar....
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  13. #13
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av m2949
    Är det inte så att de klenare ventilerna är lättare, på så vis kan man montera klenare ventilfjädrar och därmed minskas motorns inre friktion.
    Jo, du har helt rätt. Vill minnas(när jag tänker efter lite) att jag fått just detta förklarat nån gång...men minnet e inte det bästa...tydligen...

    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Istället för att antingen bara mont just T5 eller helt enkelt ett par smidda för en billig peng..??
    Jag är inte ute efter det "smiddigaste" eller billigaste sättet, utan jag vill bara ha lite fakta i målet(betr. motorns inre friktion).

    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Men inte skulle bilen dra mer bensin bara för att man mont T5 kolvar....
    Bäckar små vettu. Sen tror jag det är ringarnas tjocklek och spännkraft som påverkar mer än kolvarns utformning.

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Citat Ursprungligen postat av m2949
    Om man skulle montera T5 kolvarna i en T7 motor blir det inte problem med att kolvarna är större/tyngre. Borde vara bättre med eftermarknadskolvar som har samma vikt som original T7.
    Smidda då ja.

    Men inte skulle bilen dra mer bensin bara för att man mont T5 kolvar....
    Jag tänkte snarare på vibrationer som kan uppstå när kolvar och balansaxlar inte matchar...
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  15. #15
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av m2949
    Om man skulle montera T5 kolvarna i en T7 motor blir det inte problem med att kolvarna är större/tyngre. Borde vara bättre med eftermarknadskolvar som har samma vikt som original T7.
    Tror inte det skiljer så mycket i vikt att det påverkar. Huvudsaken är väl att alla fyra kolvar+stakar väger lika mycket.

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  16. #16
    En annan intressant fråga är ju om det finns andra kolvringar med mera spänst som passar T7-kolvarna.
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  17. #17
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av m2949
    En annan intressant fråga är ju om det finns andra kolvringar med mera spänst som passar T7-kolvarna.
    Precis !! Det är lite åt det hållet jag vill komma !!!

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  18. #18
    Nästa fundering blir ju då om man bara löser problemet med oil sludge eller om man även minskar risken för att spräcka en kolv om man monterar spänstigare ringar...

    Grundproblemet till de spruckna kolvarna verkar ju lite svårt att få fram här på forumet. De som vet kan/får inte uttala sig i frågan. Vi som inte vet kan bara gissa.

    Fast å andra sidan om man ändå river hela motorn och byter kolvringar skulla nog jag byta även kolvarna i samma veva.

    Sen kan man ju undra om saab laborerat med aningen mer spänst på kolvringarna genom åren. De lär ju ha kännt till problemet ganska länge. Bara någon % mer spänst borde ju kunna göra ganska mycket för Oilsludge problemet. Nån som vet om kolvringarnas egenskaper är specade någonstans ?
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    jag må ha fel men beror inte oilsludch til stor del på trågets utformning ?

    man får inte ut slamresterna när mna byter olja alltså? de tråg jag set har de u legat små högar emd brända oljerester kvar i tråget trots att man ahr både byte olja regelbundet och renoverat motron med allt vad de inebär ?
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  20. #20
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av gascan
    jag må ha fel men beror inte oilsludch til stor del på trågets utformning ?

    man får inte ut slamresterna när mna byter olja alltså? de tråg jag set har de u legat små högar emd brända oljerester kvar i tråget trots att man ahr både byte olja regelbundet och renoverat motron med allt vad de inebär ?
    Och då kan man ju fråga sig varför det problemet inte finns på de äldre motorerna.
    Allt är likadant utformat där.
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

Liknande ämnen

  1. Fint renoverad och "förfinad" Porsche 911"RSR look-alike"
    Av LM i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-28, 06:01
  2. [LÖST] Kluckande, Skrammel, "Klapprande ljud" i framvagnen OG9-5
    Av asppie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •