Hej!
Är det någon som har erfarenhet av dessa skivor + belägg?
Priset var nämligen lite lockande
https://www.getech.se/sv/bromssats-o...sats-7614.html
Skickat från min iPad med Tapatalk
Hej!
Är det någon som har erfarenhet av dessa skivor + belägg?
Priset var nämligen lite lockande
https://www.getech.se/sv/bromssats-o...sats-7614.html
Skickat från min iPad med Tapatalk
Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008
Kör på deras slitsade och de fungerar felfritt
K27 är vad jag vet finska koivunens budgetmärke. Behöver såklart inte vara nå fel på det för det.
Hm. Känns ändå dumt att chansa. Får nog bli från maptun
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008
fast om du köper nå budget även där och tex får proparts skivor så är det antagligen ingen större skillnad.
Jag är egentligen inte så orolig över skivorna, det är mer beläggen jag är orolig över. Att det blir någon historia som dammar satan, gnislar, brinner upp osv.
Har läst några gånger att Saabs orginalbelägg ska vara bra. Men samtidigt - vad är då orginal? Leverantören kan väl ändras...
Nu har beslutsångesten slagit till.
Det jag har kikat på hos maptun är dessa:
https://www.maptunparts.se/bromssyst...-3-ii-03-.html
Även kollat på Brembo från getech.
https://www.getech.se/sv/bromssats-o...sats-7644.html
Men även Zimmermann som jag har för mig ska vara ett bra märke?
https://www.getech.se/sv/bromssats-o...sats-7674.html
Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008
Hmm... kollade på bromsbeläggen igen. Blev lite osäker på om det faktiskt är så bråttom att byta. Dock vet man ju inte hur innerbelägget ser ut. Är det slitagevarnare generellt på beläggen? Alltså typ en metallbåge som går emot så man får en förvarning..
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008
Dom där såg inte så akuta ut, men som sagt det inre kan och brukar vara mer slitet. Beroende på bromsbeläggs tillverkare så brukar det sitta varningsbleck på dom och då sitter dom på inre klossen. Men det är inte 100% säkert föränn man kollat upp det.
//PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....
Av med hjulet och kontrollera för och va säker, inre belägget slits nästan alltid mer. Brukar kunna va va typ 60/40 eller 70/30 även på bilar som har "normala" bromsar utan något direkt fel.
Sist jag köpte GM originalbelägg så kom det i en kartong märkt "MADE IN INDIA" och det var inte några ATE som låg i kartongen direkt. Friktionsmaterialet såg "poröst" ut som det brukar kunna göra på billiga belägg och dammade väldigt lätt (provade putsa lite på det med smärgelduk). Även lack/ytbehandling/gjutning av själva ståldelen i belägget såg "billigt" ut.
Jag menar inte att det är FARLIGT eller ens dåligt, litar däremot på en kartong från ATE mer eller liknande och värderar/betalar inte mer för OEM bara för att det råkar vara original.
Detta gäller bromsar, andra delar däremot kan va en annan femma...
Senast redigerat av joH900 den 2019-03-02 klockan 00:39.
Men kan man se inre belägget om man tar av hjulet? Jag kikade när jag bytte pendelstag men kunde inte se inre belägget, men jag kanske kollade jag från fel håll.
Det lutar nog mot att byta ändå - så slipper man oroa sig över det. Typiskt nog verkar det gått hål på avgasröret vid bakre burken på andra saaben - alltid ska det ske samtidigt!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008
Om du kollar på bromsoket i bilens färdriktning så att säga så brukar det se inre belägget i hålet i bromsoket. Exempel vad jag menar är U-formningen på oket här på översta bilden
http://ww.lastbilstorget.se/?link=it...st_id=34144054
Det ska dock poängteras att bara för att bromssystemet är ATE så behöver nödvändigtvis inte beläggen som reservdelar vara ATE. Inte ens som originalmontage behöver det vara det. Volvo kör mycket ATE men beläggen är Roulunds made in india...
Hm påstår fortfarande att jag inte ser inre belägget.
Äh det spelar ingen roll, det får bli byte för säkerhets skull
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008