Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Uppgradera kartor i navigationen på ng9-5

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Uppgradera kartor i navigationen på ng9-5

    Som ni säkert vet är de sista kartorna från 2012 och det är ju inte så kul.
    Jag jobbar på att lyckas få in nyare kartor på något sätt. Den som vill se "hur det går" och kanske hjälpa till(?) kan ju följa mitt jobb här:
    http://www.sonestad.se/index.php?page=news-and-updates

    7 användare gillar detta inlägg



  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Ambitiöst!
    Sådan hängivenhet förtjänar success!!
    /Johan

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Jag spenderade 4 timmar på morgonen idag med att tröska igenom binären för att hitta bilder. Tanken är att jag skall försöka dela upp binären i flera delar så det blir lite mer hanterligt. Som det är nu så får man hela tiden gå igenom en 50MB-fil för att hitta saker.

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Jahapp, och där gick 4 timmar på att försöka hitta entry points i IDA Pro för att försöka hitta lösenordet till hårddisken. Jisses vad sånt här tar tid. Man får ju respekt för folk som sitter och "hackar"...

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Det är inte så att det är någon här på forumet som har vana att tolka maskinkod för MIPS?
    Det här är ju på gränsen till omöjligt om man inte vet exakt vad man gör. :/

  6. #6
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Jag äger förvisso flera datorer som kör MIPS-CPU'er, men nej.

    Fast det kan väl inte komma som en överaskning att det är svårt att reverseengineera mjukvara ? speciellt inte om man inte ahr djupa kunskaper i systemet ?

    Men några funderingar..

    Vad är det för image du jobbar mot ? du hade inte lyckats göra en image av hårddisken ? så är det uppdateringsfilen som du jobbar mot ? den lär väl ha ett filsystem, har du klurat ut vilket ?

    "there are no references to CANBUS or GMLAN, instead there are references to AVC-LAN, Audio-Video Communication, a Toyota Protocol. I'm using that to start looking into Toyota navi systems to try and find compatible maps."

    Fast det kan ju bero på att Denso "är" toyota (ursprungligen en avknoppning från toyota som fortfarande äger en stor del och styr det mesta) och evetuellt är väl grejerna utvecklade för toyota ursprungligen och sen fixat så man kan sälja till annat ?

    Men jag tror att bara du lyckas komma åt disken så löser det mesta sej, jag fattade inte hur dom fick ut lösenordet när dom gjorde det på lexusexemplet ?

    Skulle också helt kalrt testat att försöka prata seriellt (fast på logiknivå) på testpunkterna du hittat, men även om den svarar så är det väl tveksamt om det är så mycket hjälp.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Jo, men du har helt rätt. Såklart är Toyota-referenserna på grund av kopplingen till Toyota, men det jag vill förmedla är att jag inte tror denna navigation utvecklades för GM utan ganska troligt för Toyota/Lexus och att den bara svagt modifierats för att passa GM. Det syns i uppdateringsfilen också då en del moduler är 5år äldre än när navigationen introducerades hos GM. Det är ju det som öppnar för att det faktiskt skulle kunna gå att hitta toyota-brandade kartor som passar till denna navigation.

    Jag tittar i uppdateringsfilen, ja, men en av de svåra sakerna är ju att jag inte vet exakt vilket instruktionsset som CPU(erna, de är faktiskt 2) använder. Det sitter 2st mycket lika CPUer på kortet där det skiljer 3 siffror av 10 och de ser lika ut. Det man ser i uppdateringsfilen är också att de moduler jag tittar på finns i 2 exemplar, med skillnaden att det hänvisas till WPR eller WPR2. Jag fattar inte varför man skulle ha 2 CPUer som kör samma kod, låter helt flängt, men visst.

    De som knäckte lösenordet till disken på Lexus gjorde det genom att bygga en breakout-box till PATA och köra en logikanalysator mellan disk och navigation för att se vad den skickade. Det är klart bortom vad jag kan åstadkomma.

    Problemet med serieporten är att det dyker inte upp något där när man bara ger den ström (även om fläktar, disk och DVD-läsare tydligt startar, för att stanna några sekunder senare) utan man måste nog ha en panel också så man kan skicka "starta dig"-kommando till den, alternativt köra den i en bil så man kan starta den med locket av.

Liknande ämnen

  1. Tråd om Kenwood-navigationen i 9-5 03-04
    Av bollman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2021-07-30, 14:35
  2. Svar: 98
    Senaste inlägg: 2019-04-28, 11:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •