Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Installera luftvärmepump själv?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -

    Installera luftvärmepump själv?

    Hej, har köpt en luftvärmepump med förfylld apparatur (ytterdel) och en innerdel. Fattas slangpaketet och tänkte mig skaffa ett slangpaket och koppla ihop allt. Frågan är sedan om det går att prova tätheten med tryckluft och såpvatten på slangkopplingarna och om allt är tätt, vakuumsuga i en par tre timmar för att få ur all luft och fukt. Sedan bara öppna upp ventilerna för kylmediet? Klart?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Halland
    Inlägg
    81
    Absolut inget man får göra själva. Anlita de som kan och har behörighet.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av Farbror skum Visa inlägg
    Hej, har köpt en luftvärmepump med förfylld apparatur (ytterdel) och en innerdel. Fattas slangpaketet och tänkte mig skaffa ett slangpaket och koppla ihop allt. Frågan är sedan om det går att prova tätheten med tryckluft och såpvatten på slangkopplingarna och om allt är tätt, vakuumsuga i en par tre timmar för att få ur all luft och fukt. Sedan bara öppna upp ventilerna för kylmediet? Klart?
    Det är inte svårare än så.

    Själv skaffade jag ett dubbelkoningsverktyg och ett rörpaket (kopparrör). Ägnade en stund åt att lära mig göra bra konor innan jag gjorde de skarpa konorna och monterade ihop.
    Har väl snart gått i 10år den värmepumpen och gasprylarna har jag inte behövt röra..

    3 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av mssaab Visa inlägg
    Absolut inget man får göra själva. Anlita de som kan och har behörighet.
    Det finns mycket man inte får, och tyvärr är kylmaffian mäktig och har lobbat in idiotiska lagar som hindrar privatpersoner att göra sådant här.

    Dom där förfyllda kan man till och med fixa utan vakuumsugning, men givetvis är det bättre om man har möjlighet att vaakumsuga också, om nu slangpaketet saknas vill du nog suga först dock då det ju inte är förseglat.

    Jag hade gjort det själv, men jag har iofs vakuumpump redan.

    5 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Det finns mycket man inte får, och tyvärr är kylmaffian mäktig och har lobbat in idiotiska lagar som hindrar privatpersoner att göra sådant här.

    Dom där förfyllda kan man till och med fixa utan vakuumsugning, men givetvis är det bättre om man har möjlighet att vaakumsuga också, om nu slangpaketet saknas vill du nog suga först dock då det ju inte är förseglat.

    Jag hade gjort det själv, men jag har iofs vakuumpump redan.
    Tänker likadant då jag också har vakuumpumpar och koningsverktyg. Har använt mina pumpar till vakuumbaggning tidigare. jag är inte så jättelydig heller när det gäller får och inte får..

    2 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Halland
    Inlägg
    81
    Det är som det är att det är fel på lagarna när det inte passar "mig". jag tog kylbehörighet för att ville veta mer om värmepumpar och varför de går sönder och hur man kan optimera dem för att få dem att ge mer effekt. Känner att det var onödigt när det finns de som tror att de kan köra över lagar och förordningar som finns för att rädda det lilla som finns kvar av den goda miljön men ????? Slutar nu att kometerna detta mer.
    MVH Magnus Ödfalk Cert nr:16306 så ni kan kolla upp mig

    3 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Hur kan man optimera en lvp då?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jättelätt: byt köldmediet till R12 (Freon) så blir det mer fjong i enheten med en gång. Dock får man inte göra det ens om man har behörighet.

    2 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av mssaab Visa inlägg
    Det är som det är att det är fel på lagarna när det inte passar "mig".
    Ungefär som när folk kör omkring i trimmade bilar då menar du ?

    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1461665

    100% OLAGLIGT.. passade inte lagarna dej där eller hur var det ?

    ..Eller dom som byter till värre bromsar och hoppas på att besiktningen inte ska märka nåt ? eller kör för fort ? eller parkerar fel ?

    Var och en har väl sin moraliska kompass att följa, själv ser jag mer till vad som skadar andra än vad som är strikt lagligt.

    Exempel: många äldre byggnader har så kallade "dödshandskar", alltså de gamla platta SEMKO17 trefashandskarna som är livsfarliga och totalförbjudna för nyinstallation och försäljning sen massor av år. Det enda vettiga är ju att byta ut dessa mot moderna CEE-kontakter, men detta får man inte göra själv utan man måste ringa till en elektriker som vill debitera en timmas jobb och en timmas restid på nåt som i praktiken tar 10min .

    Har man kunskapen är det GIVETVIS bättre att byta dödshandsken mot en CEE-kontakt själv än att strunta i det, oavsett vad lagen säger.. (Har man inte kunskapen ska man inte ge sej på det förstås, men det gäller ALL el, till och med fordonsel)

    jag tog kylbehörighet för att ville veta mer om värmepumpar och varför de går sönder och hur man kan optimera dem för att få dem att ge mer effekt.
    Kul för dej, själv köpte jag böcker, och sökte på nätet och läste på hur det fungerar för att jag var intresserad av det. Var och en väljer sina egna vägar.

    Känner att det var onödigt när det finns de som tror att de kan köra över lagar och förordningar som finns för att rädda det lilla som finns kvar av den goda miljön men ????? Slutar nu att kometerna detta mer.
    "Själv köpte jag en Aero, det känns ju som om detta var onödigt när det finns de som tror att de kan köra över lagar och förordningar som finns för att rädda det lilla som finns kvar av den goda miljön men ?????"

    Suck..

    Lagarna när det gäller köldmedier är extremt tveksamma, vi behöver inte gå in på detaljer men exempelvis R134a är TOTALT tokförbjudet att som privatperson hantera när det gäller köldanläggningar.. även om det gäller ETT gram.. ..MEN, man kan köpa ett TON (eller vilken mängd man vill) helt fritt och spruta rätt ut i atmosfären helt lagligt om man INTE använder det till köldanläggningar.. Om man kallar det "luft på burk" eller "drivgas" eller "kylspray", så är det bara att köra på..

    Med andra ord, om jag köper en burk kylspray och sprutar ut den i atmosfären är det okej, om jag fyller mitt AC-system med den så den INTE kommer ut i atmosfären så är det olagligt.. vilket är bäst för miljön ?

    kylmaffian har dessutom i åratal lobbat för att förbjuda miljövänliga gaser (typ HC och CO2) som dom inte har kunnat patentera (för det är ju så man gör), ENBART för att få behålla sitt defactomonopol och kunna ta ockeravgifter framförallt på köldmedia men även på arbetet.

    3 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #10
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Kan tillägga att i många andra EU-länder går det att köpa stora kvaniteter R134a helt öppet och fritt, i lämpliga flaskor med kopplingar för att koppla in sej mot AC-system..

    Italien är ett sådant land exempelvis och dom levererar gärna till sverige.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Var och en har väl sin moraliska kompass att följa, själv ser jag mer till vad som skadar andra än vad som är strikt lagligt.

    Exempel: många äldre byggnader har så kallade "dödshandskar", alltså de gamla platta SEMKO17 trefashandskarna som är livsfarliga och totalförbjudna för nyinstallation och försäljning sen massor av år. Det enda vettiga är ju att byta ut dessa mot moderna CEE-kontakter, men detta får man inte göra själv utan man måste ringa till en elektriker som vill debitera en timmas jobb och en timmas restid på nåt som i praktiken tar 10min .
    Just den biten är ganska väsentlig när något regleras i lag eller föreskrifter. Fastigheter och "saker" byter ägare.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Nyare pumpar använder R32

  13. #13
    Är luftvärmepumpen förfylld så är de och det är bara till att koppla ihop. Vad gäller att toppa upp ac:n i sin bil så är det standard i de flesta länder och ingen höjer ett ögonbryn. De som har det hela som sitt levebröd kämpar naturligtvis med näbbar och klor för att försöka få en toppfyllning i en bil att vara livsfarlig. Och som redan skrivits: kylspray på burk innehållande 100% kylmedel får sprutas rakt ut i luften. Det är skönt att företag som envirosafe med flera finns så att även vi i Sverige kan köpa topp-up-kit lagligt.

    Vad gäller miljöargumenten så är det bara dumma i kubik.

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Dessa köldmedia är inte bra för miljön och oavsett om man lämnar bort eller gör det själv så kan man göra så gott man kan.
    Kan ni ge mig en länk till kylspray som innehåller R134a och som säljs i Sverige.
    Dom flesta har bytt drivgas i dessa flaskor men är inte helt ofarlig ändå.
    Glöm inte bort att köldmediet även kan vara direkt skadligt om man är oförsiktig.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Kan tillägga att i många andra EU-länder går det att köpa stora kvaniteter R134a helt öppet och fritt, i lämpliga flaskor med kopplingar för att koppla in sej mot AC-system..

    Italien är ett sådant land exempelvis och dom levererar gärna till sverige.
    Japp, jag köpte mig en tub med R134 och påfyllningsadapter med liten mätare från Italien för fyra år sedan när acn i 9-5an hade tappat effekt. Vägde tuben före och efter så jag vet hur mycket jag har kvar, toppade upp försiktigt tills det började fungera igen. Har funkat felfritt sedan dess. Kostade nog ca 500kr om jag inte minns fel.

Liknande ämnen

  1. Installera op-com
    Av jocce5 i forum Allmänt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2019-11-15, 22:24
  2. Luftvärmepump.
    Av RZ i forum Off Topic
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2013-01-02, 03:29
  3. Installera slutsteg i 9-5
    Av Timez i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-03, 22:48
  4. Installera GPS på 9-3 06:a
    Av -Rickard- i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-31, 00:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •