Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Ett trick säkerhetsbälten som inte vill rulla upp ordentligt

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    85
    Medlem#
    -

    Ett trick säkerhetsbälten som inte vill rulla upp ordentligt

    Om ni har säkerhetsbälten som inte vill rulla upp ordentligt eller om det går väldigt segt så kommer här ett tips.

    Dra ut hela bältet och spraya silikon spray på båda sidorna så kommer bältet att få en helt nytt liv. Använd INTE WD40 eller 5-56 för då får ni fina fettfläckar på kläderna.

    Har testat på flera bilar och det fungerar varje gång.
    Saab 9-5 2.0t Svart Sportcombi Biopower Vector -06, manuell, 26 000 mil. Att göra: laga rost, ventilkåpspackning, A-bussningar
    BMW 220d X-drive Gran Tourer -18

  2. #2
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    En rejäl tvätt i hink med diskmedel (och påsklämma för att stoppa tillbakarullningen) har funkat bra för mig. Man kan ta en tvättduk eller tunn trasa och dra genom ”haken” som det löper genom också.

    3 användare gillar detta inlägg


    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    En rejäl tvätt i hink med diskmedel (och påsklämma för att stoppa tillbakarullningen) har funkat bra för mig. Man kan ta en tvättduk eller tunn trasa och dra genom ”haken” som det löper genom också.
    Håller med. Bälten som inte rullar upp brukar bero på att de är stela av smuts och diskmedel (eller tvål eller annat hushållsrengörningsmedel) och vatten har alltid funkat finfint för mig. Känns bättre än att ha på ännu mer gegga.

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Joabor Visa inlägg
    Om ni har säkerhetsbälten som inte vill rulla upp ordentligt eller om det går väldigt segt så kommer här ett tips.

    Dra ut hela bältet och spraya silikon spray på båda sidorna så kommer bältet att få en helt nytt liv. Använd INTE WD40 eller 5-56 för då får ni fina fettfläckar på kläderna.

    Har testat på flera bilar och det fungerar varje gång.
    Nej fy FAN..

    Det har hänt att jag bara vänt och struntat i bilar jag varit spekulant på för att ägarna har dränkt inredningen i siliconspray, USCH, helt vidringt att få på sej.

    Jag brukar tvätta bältena i schampo (alltså avsett för hår), så gjorde vi på en firma jag jobabde på och det fungerar bäst tycker jag. Sen får man låta dom torka innan man rullar in dom.

    Sist så snodde jag barnens "supermilda barnschampo"
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    85
    Medlem#
    -
    Men att dränka eller spraya lite silikon spray på bältena är ju en ganska stor skillnad kan jag tycka, men det var bara ett tips som uppenbart inte var så bra enligt dom reaktionerna som kom, sorry.
    Saab 9-5 2.0t Svart Sportcombi Biopower Vector -06, manuell, 26 000 mil. Att göra: laga rost, ventilkåpspackning, A-bussningar
    BMW 220d X-drive Gran Tourer -18

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Inget att be om ursäkt för då du säkert menade väl. Finns många trådar på forumet som handlar om bälten som inte rullar tillbaka lätt. Rengöring med textiltvätt, schampo, tvål, t-röd eller diskmedel med efterföljande lång torktid i utdraget tillstånd är det som rekommenderas mest när det frågas om silikonspray. Tvätt tillsammans med att ringa sin Saabverkstad för byte av rulle inom ramen av ett garantiprogram. Fast då garantiprogrammet troligen numera inte aktuellt så är det tvätt som verkar gälla.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Siliconspray är ju oftast tillfälligt också. Det går bra ett tag men sen är man på ruta ett igen och får spraya mer...........
    Grundproblematiken är ju oftast smuts även om jag tycker att bälten på nåt vis har blivit sämre. Många bilmärken är ju hopplösa och så var det aldrig förr. Då var det mest att man bytte för att nån hund tuggat på dem eller nåt.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det trista med silikon är att det har dåliga effekter på elektronik och ytor som behöver vidhäftning. Och det behövs inte mycket silikon på fel ställe för att riskera tillförlitlighetsproblem på elektronik.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Bilen vill inte varva ut ordentligt (2,3t 9-5:a)
    Av rallytjalle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-02-18, 01:21
  2. 9-5:a, vill inte varva ut ordentligt
    Av rallytjalle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-10, 01:18
  3. bilen går inte att rulla bakåt i N,diffen?????
    Av delar i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-13, 00:10
  4. Min 9000 cs vill inte rulla !
    Av 9000 TS i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-05-02, 18:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •