Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Skadat tak och huv. Laga eller inlösen?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    106
    Medlem#
    11716

    Skadat tak och huv. Laga eller inlösen?

    Hej.

    Som ni ser på bilden så är taket "något" bulig och även huven har en stor buckla samt att lacken spruckit på några ställen.

    Visade upp bilen på en verkstad igår och väntar nu på svar från försäkringsbolaget.

    Vad tror ni, är det något dom kommer laga eller blir det inlösen?


    Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    85
    Medlem#
    -
    Tja vet inte hur gammal bilen är, men jag tror dom kommer att lösa in bilen. Det är mycket enklare hantering för försäkringsbolagen att lösa bilen istället för att låta en verkstad laga den.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 2.0t Svart Sportcombi Biopower Vector -06, manuell, 26 000 mil. Att göra: laga rost, ventilkåpspackning, A-bussningar
    BMW 220d X-drive Gran Tourer -18

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    106
    Medlem#
    11716
    Citat Ursprungligen postat av Joabor Visa inlägg
    Tja vet inte hur gammal bilen är, men jag tror dom kommer att lösa in bilen. Det är mycket enklare hantering för försäkringsbolagen att lösa bilen istället för att låta en verkstad laga den.
    Det är en 07a.

    Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Sen är väl frågan: är det kosmetiska viktigt för dig?
    I många fall kan du säkert övertala försäkringsbolaget om en utbetalning och få behålla bilen (utbetalningen blir så klart lägre än vid inlösen). Bulorna i taket går ju att trycka ut, vackert blir det kanske inte, men klart funktionellt och så mycket syns det ju inte däruppe. Samma sak med huven, den går ju dock säkerligen att hitta bättre beg på skroten i samma färg så man inte behöver lacka. Rent maskinellt, funktionellt och säkerhetsmässigt har ju bilen många år kvar.

    3 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Grovrikta taket borde gå enkelt för någon med rätt typ av sugkoppar alternativt limpluppar - så länge lacken har klarat sig så kanske det är allt som behövs. Byta huv med något från skroten bör vara trivialt, så länge det inte finns följdskador. Borde därefter kunna fortsätta brukas som vilken bil som helst, av TS eller någon som inte är så känslig för det kosmetiska.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    85
    Medlem#
    -
    Utgångspunkten i att försäkringsbolaget kommer lösa bilen är att den repareras till det skick som den vad innan olyckan dvs. rakt och fint tak + huv. Klart det finns andra varianter som nämns, men jag personligen skulle inte vilja att åka omkring i en bil med buckligt tak och huv, fåfängt kanske men sån är jag.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 2.0t Svart Sportcombi Biopower Vector -06, manuell, 26 000 mil. Att göra: laga rost, ventilkåpspackning, A-bussningar
    BMW 220d X-drive Gran Tourer -18

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    106
    Medlem#
    11716
    Citat Ursprungligen postat av Joabor Visa inlägg
    Utgångspunkten i att försäkringsbolaget kommer lösa bilen är att den repareras till det skick som den vad innan olyckan dvs. rakt och fint tak + huv. Klart det finns andra varianter som nämns, men jag personligen skulle inte vilja att åka omkring i en bil med buckligt tak och huv, fåfängt kanske men sån är jag.
    Jag är likadan, är väldigt pedant av mig så att åka runt med ett buckligt tak är inget alternativ tyvärr.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  8. #8
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Dom lär nog lösa den, att rikta taket så det blir som innan lär kosta en del, och sen resten också..

    Det brukar vara svårt att få behålla bilen med pengar emellan numera på grund utav att det finns för mycket idioter som gör försäkringsbedrägerier på det sättet.. jag fick tvärnobben när jag försökte, har bekanta som inte heller lyckats.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    106
    Medlem#
    11716
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Dom lär nog lösa den, att rikta taket så det blir som innan lär kosta en del, och sen resten också..

    Det brukar vara svårt att få behålla bilen med pengar emellan numera på grund utav att det finns för mycket idioter som gör försäkringsbedrägerier på det sättet.. jag fick tvärnobben när jag försökte, har bekanta som inte heller lyckats.
    Jag får hoppas på en skälig ersättning då.
    Tack för infon allihopa.

    Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  10. #10
    Håller helt med Bollman. Inget annat än resursförstöring att skrota bilen. Jordens resurser är ändliga! Bilen ser ut att vara i fint skick och förtjänar att fortsätta att rulla.

  11. #11
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Försäkringsbolagen bryr sej dock inte om det.

    Dom skrotade ju min fina 9-5sc 2.3t för att fronten och grillen var skadade, bilen var fullt körbar och såg inte så illa ut, men det blev för dyrt att byta front och fästen osv och lacka allt..

    lite trist när det var en hyfsat lågmilad bil som hade haft tre ägare inkl mej, varav den första hade hade haft den som tjänstebil på saab.. (Bilens andra ägare var dessutom son till den som hade haft den som tjänstebil)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Att det är miljömässigt förkastligt att skrota något som har en stor del av sin livslängd kvar borde vara ett kraftfullt argument mot vansinnet att skrota lindrigt skadade bilar.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Försäkringsbolagen bryr sej dock inte om det.

    Dom skrotade ju min fina 9-5sc 2.3t för att fronten och grillen var skadade, bilen var fullt körbar och såg inte så illa ut, men det blev för dyrt att byta front och fästen osv och lacka allt..
    [...]
    Tråkigt.
    På något vis har vi blivit för dyra för oss själva; förr reparerades det i större utsträckning.
    Det är ungefär som att köpa svensksydda kläder, en högst marginell företeelse, men vardag förr.

    Sedan har förstås bilar blivit allt mer komplicerade, samtidigt som de ses som en vara, lätt att ersätta.

  14. #14
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    TCarlsson: Man kan dra det lite längre också, och säga att lägga resurser på att fixa kosmetiska skador inte heller är miljömässigt bra. Att banka/dra ut det och lägga i lackskadorna med ett lackstift är väl det rimligaste i så fall.

    Jag menar inte att man ska göra så. Bara en liten tankelek med miljön i åtanke
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Jo, dessutom är det ju miljömässigt dåligt att köpa nya kläder stup i ett innan dom gamla är utslitna. Å andra sidan så är ju miljöargument oftast bara ett svepskäl för att höja skatter och diverse idiotiska utgifter.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  16. #16
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 946
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Att det är miljömässigt förkastligt att skrota något som har en stor del av sin livslängd kvar borde vara ett kraftfullt argument mot vansinnet att skrota lindrigt skadade bilar.
    Men så tänker inte staten/regeringen/politikerna. Där vill man så snabbt som möjligt skrota ut nuvarande fordonsflotta för att köpa nyare bilar som är så himla miljövänliga(på pappret).
    Så att skrota bort bilen ser de antagligen som gärna välkommet. Sen ger de blanka fan i att bilen har mycket kvar att ge, att det är en Saab och de börjar försvinna osv.

    Om man ska tänka ur ett perspektiv som privatperson, och om du har möjligheterna så skulle det gå att kunna klippa bort ett tak från en redan skrotad 9-5a.
    Klippa av A-B-C-D stolpe och lyfta ur hela taket för att enklare sedan kunna få bort själva takplåten.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Billiga bilar och höga löner är orsaken till att bilarna skrotas i förtid.

    Lönerna och i sin tur verkstadskostnaden är svåra att påverka eftersom pensionsavgångarna är stora(bland annat)
    Dom få som jobbar vill ha betalt.
    För att dom begagnade bilarna ska få ett högre värde så skulle man kunna minska skatten på dom gamla fordonen stegvis från t.ex 10-15års ålder samt t.ex ge "rut" avdrag på service av äldre bilar.
    Jag säger inte att detta är lösningen bara ett exempel.
    Begagnade bilar är otroligt billiga idag.

  18. #18
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    10K mil är en bils "ekonomiska" livslängd idag. Efter det lämnar ägaren oftast inte in bilen hos en aukt
    verkstad utan det blir ett billigare alternativ, utan "Lounge" eller gratis WiFi.

    Runt då slutar även den glassiga märkestidningen komma i brevlådan
    med alla artiklar om rika unga människor
    som kör miljonbilar eller någon obskyr kock som får flyga till San Fransisco
    och ta en av märkets prestigebilar på en tripp på kustvägen ner till LA
    och sedan grilla korv hos någon Hollywoodstjärna.

    20K mil verkar vara den gräns vid vilken en bil betraktas som skrot
    oavsett hur fin den är i övrigt. Som kund räknas man inte längre.

    Jag skulle ha tryckt "Gilla" om Glader9991's kommentar, men egentligen gillar jag inte
    alls den sanningen, att samhället är uppbyggt på slit-å-släng, samt det trista faktum att
    så tänker bilfabrikanter också. Håller sakerna för länge har man "misslyckats".

    Tidigare var japanerna mästare på att livslängdsoptimera. När ett säte
    började spricka kunde man samtidigt ofta höra hur kamkedjan och vattenpumpen
    började slamra. Innan man hunnit stanna fick man växelspaken i handen.
    Därefter snocklade batteriet.

    I dag stod det i någon nättidning att "Dumpster Diving" dvs Containerdyk är olagligt. För några
    veckor sedan såg jag att någon dumpat ett helt oskadat och ganska stort fint Kinnarps skrivbord
    i en container. Hade jag haft takräcket med hade jag begått ett lagbrott.

    Om bilen är OK för övrigt, hade jag nog låtit en plåtverkstad försöka "suga ut" bucklan
    på taket och kanske fixat en ny huv. Jag har sett andra bilar som fått dörrbucklor utsugna
    utan att det märkts. Problemet är bara att om någon tillstymmelse till takbuckla blir kvar
    så får man en sak till att kommentera om man senare vill sälja bilen privat.

    Som sagt - Skrota en sådan lätt bucklad bil är ekonomiskt och miljömässigt vansinne.

    3 användare gillar detta inlägg


    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Man skulle kunna limma på en sådan häringa gummimatta, à la Citroën Cactus, efter grovriktning av taket (https://www.stuvbutiken.com/sv/artik...ummimatta.html):

    362.jpg

    Resultatet är att bilen ser milt stylad, och inte trasig, ut.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Bilarna har väl aldrig hållit så länge som nu. Hur många amazoner gick 20k mil?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •