Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Startproblem efter service/tändstiftsbyte OG9-5 BioPower

Trådad visning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -

    Startproblem efter service/tändstiftsbyte OG9-5 BioPower

    Hej!
    Har nyligen fått tag i en en 2006 9-5 biopower 2.0t Manuell växellåda (ca 24 000 mil) som tyvärr är fast i garaget för tillfället. Ny på forumet och har sökt men inte lyckats hitta någon tråd på problemet.
    Skulle göra lite enkel service (trodde jag). Byte av kupéfilter, luftfilter och tändstift (BCPR7ES-11) (klantade mig och drog inte av batteriet under bytet ska tilläggas).
    När jag trodde allt var klart och skulle köra ut så vrider jag först nyckeln till on läge. Allt är som det ska och får check ok.
    Bilen startar dock inte(går inte runt ingen startmotor) när jag vrider till start, snarare dör den och blixtrar/blinkar(både strålkastare och instrumentpanel, mätarna vibrerar, klickande ljud) till.
    Jag tar ut tändkassetten och upptäcker att jag har tagit för mycket litium fett runt "spenarna" på kassetten och tyvärr har åtminstone två av tändstiften tryckt upp fett i kassetten.
    Jag försökte ta ut fettet från kasetten med tops, torka av tändstiften etc satte i försöker starta men samma problem. Upprepade processen tre-fyra gånger men samma problem, bytte t.o.m. tändstift igen.

    Till slut försökte jag sätta in en bt obd läsare för att kontrollera att det inte fanns något annat problem, vred nyckeln till on varpå bilen började låta konstigt från motorn, trots att nyckeln vreds till läge off.
    Det fick mig att koppla ur batteriet och nu sitter bilen där den sitter tills vidare.
    Jag antar att jag behöver beställa en ny kassett(åtminstone) eller finns det någon annan bra lösning?
    Kan jag ha förstört fler komponenter än kasetten kortslutit något annan elektronik?

    Tack på förhand för hjälp.
    Senast redigerat av KryptoK den 2019-02-19 klockan 01:30.

Liknande ämnen

  1. 9-5 2,3t går ibland inte på alla fyra efter tändstiftsbyte
    Av Fredrik J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-11-08, 23:45
  2. saab 900 -99 8v, startar inte efter tändstiftsbyte.
    Av yuion i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-26, 21:56
  3. Ryckig gång 9-3 efter tändstiftsbyte
    Av EasyCure1974 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-06-18, 22:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •