Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Få bara mono i en 9-5 -05?

  1. #1

    Få bara mono i en 9-5 -05?

    Hej,

    Finns det någon möjlighet att få mono i radion/CD-spelaren?

    Kanske en konstig fråga, men dottern (3,5år) som sitter i bakåtvänd barnstol i mitten bak vill lysna på sagor och musik. Faden är ställd så allt ljud är bak (lite tröttsamt lysna på 5 myror å Astrid Lindgren i några timmar på långfärder). Har funkat klockrent. Men nu har hon blivit storasyster och lillebror (idag 1 månad) sitter i babyskydd brevid. Hans huvud är liksom ganska nära bakdörrens högtalare och han är inte särskilt intresserad heller ännu, så vi vrider balansen helt över på andra sidan, alltså allt ljud i en högtalare i ena bakdörren. Problemet med balansinställningen är att den bara sänker en kanal, inte flyttar över den, så ganska ofta försvinner röster i sagor och sånger, särskilt på 5 myror skivor. Men kunde man spela allt i mono vore problemet löst.

    Har tillgång till en tech2:a hos min bror om den skulle kunna användas till detta (har använt den förut till annat), men jag är inställd på att jag behöver göra ett fysiskt ingrepp. Men hur?

    Tack för hjälp!

    Skickat från min D6603 via Tapatalk

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Svår fråga!, har mer med uppfostran att göra än något annat kan jag tycka men med full respekt för dig som förälder så kan du läsa in ljudspåren på din pc för att sedan sammanfoga(merge) vänster och höger ljudkanal med lämplig mjukvara.
    Ett annat alternativ är hörlurar till dottern

  3. #3
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Audacity är gratis och gör det du vill annars kan ju lämplig DAW mjukvara också göra det

    /Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  4. #4
    Ser inte hur uppfostran har med saken att göra, långfärder blir tråkiga oavsett uppfostran och "aktivitetsstopp", och pyssel och läsa böcker funkar en stund innan hon blir åksjuk.
    Vi kommunicerar en hel del med henne (eller rättare sagt så pratar hon med oss) även med sagor/musik på, så hörlurar tror jag inte på i detta fallet.
    Givetvis kan jag ju göra om till mono på datorn, men skulle helst slippa. En engångs-operation på bilen skulle vara att föredra, blir ju oberoende av nyförvärv och det händer ju att man vill spela radio.

    Skickat från min D6603 via Tapatalk

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Citat Ursprungligen postat av Holton181 Visa inlägg
    Ser inte hur uppfostran har med saken att göra, långfärder blir tråkiga oavsett uppfostran och "aktivitetsstopp", och pyssel och läsa böcker funkar en stund innan hon blir åksjuk.
    Vi kommunicerar en hel del med henne (eller rättare sagt så pratar hon med oss) även med sagor/musik på, så hörlurar tror jag inte på i detta fallet.
    Givetvis kan jag ju göra om till mono på datorn, men skulle helst slippa. En engångs-operation på bilen skulle vara att föredra, blir ju oberoende av nyförvärv och det händer ju att man vill spela radio.

    Skickat från min D6603 via Tapatalk
    Jag ber om ursäkt, nu då jag läser ditt inlägg noggrannare så förstår jag att problemet handlar mer om att man inte ska störa lillebror.
    Att göra om en stereo signal till en mono går att göra men det kräver antingen att man sätter samman signalen aktivt före förstärkaren eller efter.
    Relativt enkelt men kräver att man har grundläggande lödkunskap.
    En riktigt "fullösning" är att flytta det ena högtalarelementet bort från den lille.
    Kabeln som går till dörrhögtalaren går att avleda till en liten extra högtalare som man hänger någonstans bakom stolen.

  6. #6
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Jag har en mixer som summerar två signaler till 1. Skulle kunna lägga upp en skiss på den(skit simpel sak som går på 9volt. Chippet ska hålla för upp till 15v

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Jag ber om ursäkt, nu då jag läser ditt inlägg noggrannare så förstår jag att problemet handlar mer om att man inte ska störa lillebror.
    Att göra om en stereo signal till en mono går att göra men det kräver antingen att man sätter samman signalen aktivt före förstärkaren eller efter.
    Relativt enkelt men kräver att man har grundläggande lödkunskap.
    Ingen fara.
    Löda kan jag, så har du något konkret förslag vore jag tacksam. Jag har inte varit å pillat i berörda elektroniken förut, vet inte vilka tåtar som jag ska titta på. Kanske du tänkte något i stil med vad Namino föreslår?

    Citat Ursprungligen postat av Namino Visa inlägg
    Jag har en mixer som summerar två signaler till 1. Skulle kunna lägga upp en skiss på den(skit simpel sak som går på 9volt. Chippet ska hålla för upp till 15v

    /Tapatalk
    Tack, du får gärna lägga upp en skiss, gärna med indikering vilka tåtar från bilen jag ska använda mig av. Även om det är en generell skiss är jag intresserad.

    Har också fått tipset att utnyttja telefoningången som AUX, ska tydligen vara mono, men kräver extern spelare.

    Gonatt för nu!
    /H


    Skickat från min D6603 via Tapatalk

Liknande ämnen

  1. 9-5 går bara på glt
    Av rgolsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-04-06, 23:44
  2. Får bara i 3.an och 4:an
    Av guzten i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-09-27, 00:59
  3. Bara GLT ?
    Av -= Marcus =- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-22, 21:29
  4. Går bara på GLT hur ja än gör :(
    Av Frille^saab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-11-24, 23:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •