Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Byta växellåda på Saab 96

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Byta växellåda på Saab 96

    jo, nu är det så att vi har en saab 96 som stått stilla i en lada sedan 1986 då växellådan gav upp så den borde ju vara i ganska gott skick, förutom lådan då. så hur svårt är det egentligen att byta en växellåda? observera att jag är total amatör på bilar och saknar kunskap har dock ett par vänner som ställer upp och hjälper mig. tror ni detta skulle vara möjligt till sommaren? jag antar att det är lite mer att göra än att bara byta växellåda om den stått stilla i en oändlighet, typ packningar och sånt?

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 245
    Hej och välkommen.

    En 96:a är ju ingen svår bil att meka med. Tum på Fordmotorn och mm på de delar Saab hade. Däribland växellådan.

    Här är en guide https://saabklubben.se/saabfakta/saa...sbyte-saab-v4/

    En 96:a hör mer hemma i Saabklubben än i STCS

    /fred
    Senast redigerat av Fral den 2019-02-14 klockan 13:10.
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Torsby
    Inlägg
    22
    Tvärtom när det gäller tum/millimeter, Fordmotorn har mm medan det mesta annars är tum. De första 92:orna i början av 50-talet hade alla skruv i tum och det hängde sen med länge. En 96:a kan förstås också vara en tvåtakt (framgår inte av texten) och då har även motorn tumgängor.

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Just SAAB 96 är väl den modell av SAAB som kan ha de största skillnaderna inom modellen. Den tillverkades ju under 20 år och genomgick extremt långtgående förändringar under sin tid.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Torsby
    Inlägg
    22
    Beträffande ursprungliga frågan: Att byta låda i en 96:a (antar det är en V4:a) är inte speciellt svårt om man har lite skruvarvana. En motorlyft behövs förstås, man kan välja mellan att lyfta ur motor och växellåda tillsammans eller ta motorn först och sen lyfta ur lådan som då kan lyftas ur för hand. En verkstadshandbok är som alltid väldigt bra att ha, det underlättar betydligt.
    På en bil som stått så länge behöver säkert hela bromssystemet gås igenom. Likadant med kopplingens hydraulsystem, men där har det ju inte direkt med säkerheten att göra, fungerar det så går det förstås att köra och ta en ev. renovering senare. I övrigt får man väl helt enkelt se vad som inte fungerar och behöver fixas.
    Vad är det för fel med lådan? Det går ju också att renovera den låda du har, men det beror förstås på vad det är för fel om det är lönt med en renovering.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Kjell-Åke Visa inlägg
    Tvärtom när det gäller tum/millimeter, Fordmotorn har mm medan det mesta annars är tum. De första 92:orna i början av 50-talet hade alla skruv i tum och det hängde sen med länge. En 96:a kan förstås också vara en tvåtakt (framgår inte av texten) och då har även motorn tumgängor.
    det kanske jag skulle ha sagt också. det är en v4a fyrtakt

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Kjell-Åke Visa inlägg
    Beträffande ursprungliga frågan: Att byta låda i en 96:a (antar det är en V4:a) är inte speciellt svårt om man har lite skruvarvana. En motorlyft behövs förstås, man kan välja mellan att lyfta ur motor och växellåda tillsammans eller ta motorn först och sen lyfta ur lådan som då kan lyftas ur för hand. En verkstadshandbok är som alltid väldigt bra att ha, det underlättar betydligt.
    På en bil som stått så länge behöver säkert hela bromssystemet gås igenom. Likadant med kopplingens hydraulsystem, men där har det ju inte direkt med säkerheten att göra, fungerar det så går det förstås att köra och ta en ev. renovering senare. I övrigt får man väl helt enkelt se vad som inte fungerar och behöver fixas.
    Vad är det för fel med lådan? Det går ju också att renovera den låda du har, men det beror förstås på vad det är för fel om det är lönt med en renovering.
    grannen har ett garage med en sån där pelarlyft och en massa grejer, där skulle vi säkert kunna få lyfta ut motorn. felet med lådan är väldigt oklart då den stått stilla i 33 år. jag såg på nätet att någon skrot hade en låda att skicka efter för någon tusenlapp

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Bättre med 2-takt, den lyfte jag ut för hand, lastade i bagaget på en annan bil och körde och fick nya frostpluggar monterade, körde hem och bokstavligen slängde in motorn igen

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    men hur lång tid tror ni det tar att byta låda för två amatörer och en kille som skruvat en del epa?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Bättre med 2-takt, den lyfte jag ut för hand, lastade i bagaget på en annan bil och körde och fick nya frostpluggar monterade, körde hem och bokstavligen slängde in motorn igen
    Det hände sig vid tävlingar förr att man åkte dit med en motor, och med en annan ombord, som hölls av passagerare (bak).

    Behändiga saker.

  10. #10
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 245
    Citat Ursprungligen postat av HickeHiskelig Visa inlägg
    men hur lång tid tror ni det tar att byta låda för två amatörer och en kille som skruvat en del epa?
    En helg och varsin platta öl typ. Då finns tid för lite socialt snack också.

    Jag har bara bytt motor på en Saab 96 V4 -73 jag hade. Då var det att ta ur på en reservdelsbil och byta på bruksholken. Gjordes på en helg men inte tog det två hela dagar vad jag minns. Dock 35 år sedan.... Man var ung och läste i rephandbok man hade.

    /Fred

    - - - Uppdaterad - - -

    Det var lite trickigt att få tillbaka motorn på svepet. Vi stod och tryckte och det jäklades. Då kom en granne förbi och ojade sig. Ett par brädbitar och hjälpen av ett spett mot framvagnsbalken så sa det klick och sedan var den på plats.

    Vi hade ingen fancy lyft utan höjde bilen på domkraft. Knöt motorn med ett rep i en takbjälke. Lossade allt och sänkte bilen.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

Liknande ämnen

  1. Byta växellåda Saab 9-5 biopower -06
    Av hammaren70 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-05-06, 11:47
  2. Byta växellåda på saab 9-5 aero -04
    Av Solveig i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2015-12-11, 12:32
  3. Byta Växellåda på saab 900 ng 1996
    Av lennis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-11, 22:03
  4. Byta/laga växellåda på Saab 900!
    Av Kai i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-11-09, 18:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •