Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Bromsfjäderverktyg för handbromsback? OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Bromsfjäderverktyg för handbromsback? OG9-5

    Jag har tittat runder på lite olika varianter och jag förstår nog inte riktigt...

    Biltema hade två varianter:

    1. https://www.biltema.se/bil---mc/bilv...nde-2000023900
    2. https://www.biltema.se/bil---mc/bilv...tyg-2000016996

    Vilken är det som är till för returfjädrarna som håller ihop handbromsbackarna?

    Jag har kämpat mer eller mindre halva dagen och jag lyckas inte med varken polygrip eller flacktång. Polygripen lyckas jag hålla kvar fjädern men inte peta ner den i hålet. Flacktången lyckas jag inte ens hålla kvar fjädern när den är tillräckligt utspänd, vilket min f.d tumnagel hastigt övergav mig p.g.a.. Verktygen är lite medtagna men tror största felet är jag men kanske jag kan lyckas med rätt verktyg...
    Så det står mellan ny flacktång, en böjd spetstång, något av ovanstående eller w/e som ser ut att passa. Finns någon variant av polygrip som låser sig som jag funderat på också...

    Tips emottages tacksamt.
    Saab 9-5 2.0t 150hk -99 30.000mil

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Du menar alltså fjädrarna som håller ihop backarna mot varann ?

    Jag har bara använt en bra polygrip på saabarna, det har aldrig varit några problem, du kan ju alltid hjälpa till med en skruvmejsel också och peta ner med om du lyckas hålla den i läge med polygripen.

    Jag tycker att "pinnarna" med fjädrar som håller backarna mot skölden är mycket krångligare, men det går också med lite meck, det finns betydligt värre bilar vad det gäller bromsbackar än 9-5
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av obj9-5 Visa inlägg
    Jag har tittat runder på lite olika varianter och jag förstår nog inte riktigt...

    Biltema hade två varianter:

    1. https://www.biltema.se/bil---mc/bilv...nde-2000023900
    2. https://www.biltema.se/bil---mc/bilv...tyg-2000016996

    Vilken är det som är till för returfjädrarna som håller ihop handbromsbackarna?

    Jag har kämpat mer eller mindre halva dagen och jag lyckas inte med varken polygrip eller flacktång. Polygripen lyckas jag hålla kvar fjädern men inte peta ner den i hålet. Flacktången lyckas jag inte ens hålla kvar fjädern när den är tillräckligt utspänd, vilket min f.d tumnagel hastigt övergav mig p.g.a.. Verktygen är lite medtagna men tror största felet är jag men kanske jag kan lyckas med rätt verktyg...
    Så det står mellan ny flacktång, en böjd spetstång, något av ovanstående eller w/e som ser ut att passa. Finns någon variant av polygrip som låser sig som jag funderat på också...

    Tips emottages tacksamt.
    Det första verktyget du länkar till kastade jag och tog istället en vanlig kombinationstång och en smal mejsel för att peta in fjädern efter att jag fått den delvis in i hålet på bromsbacken.

    Den andra tången du länkar till ser ut som att jag skulle kunna använda till ngt vettigt med fjädern :-)

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Du menar alltså fjädrarna som håller ihop backarna mot varann ?

    Jag har bara använt en bra polygrip på saabarna, det har aldrig varit några problem, du kan ju alltid hjälpa till med en skruvmejsel också och peta ner med om du lyckas hålla den i läge med polygripen.

    Jag tycker att "pinnarna" med fjädrar som håller backarna mot skölden är mycket krångligare, men det går också med lite meck, det finns betydligt värre bilar vad det gäller bromsbackar än 9-5
    Tången till pinnarna tycker jag är bra https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/bromsverktyg/bromskolvsverktyg/bromsverktyg-2000030535
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Det var faktiskt så pass att en ny polygrip räckte, lättare när tänderna tar i varandra som de ska
    Saab 9-5 2.0t 150hk -99 30.000mil

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Jag brukar dra ihop fjädrarna med två små buntband innan montering, klipp sedan buntbanden efter montering och dra bort dem med en liten tång.

    Värt att tänka på att t ex Biltemas monteringssats så är pinnarna kortare än OEM och det blir än jävligare att montera....

    Fjädrarna drar jag på plats med en liten spetsig svetstång och om det trots allt inte går att komma åt så kan man använda en gammal fjäder som "dragfjäder" och nypa fast svetstången i den istället. Funkar mycket bra och är enkelt. Är det svårt att kroka i fjädern så kan man hjälpa till och peta på den med en liten mejsel, jag har en gammal plattmejsel som jag filat ett V-format spår i som funkar mycket bra till detta.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Handbromsback NG9-5, YS3G 2011
    Av chrillex i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-02-05, 13:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •