Har noll koll på diesel.
Funderar trots allt på att köpa någon från -16 och nyare, det verkligen dräller av dessa på Blocket.
Är det någon som satt sig in i denna frågeställning och kan utveckla eller fördöma?
Har noll koll på diesel.
Funderar trots allt på att köpa någon från -16 och nyare, det verkligen dräller av dessa på Blocket.
Är det någon som satt sig in i denna frågeställning och kan utveckla eller fördöma?
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Jag fick rådet av bekant som är proffsbilmek: "Dagens Dielelmotorer är så optimerade och innehåller så mycket
olika reglersystem och sensorer att om något strular kan det bli oerhört dyrt. Bilföretagen har i princip
kommit till vägs ände - Det går inte att förbättra Dieselmotorn mer". Man kan också ana vad politikerna har i sikte,
att förutom försöka stoppa den fossilberoende fordonsflottan slå ner på Dieselbilisterna. Volvo PV har
exvis deklarerat att man inte kommer att fortsätta utveckla Dieselmotorer. Den serie som går i produktion
idag kommer inte att ersättas. Och naturligtvis har "marknaden" insett vad som kommer att hända.
Det är därför det dräller av beg dieselbilar.
Man kanske skall höja ett varningens finger även för vissa bensinare. Jag trodde att jag var någorlunda säker
som valde en beg bil med direktinsprutad bensinmotor, men nu har man tydligen upptäckt att även
dessa motorer släpper ut mindre nyttiga partiklar.
Eftersom jag inte kängre kör några längre sträckor blir min nästa bil något mindre asiatiskt
med en liten bensinmotor (om nu inte el-bilarna rasar i pris), utan massa bling-bling
förutom ett hyfsat infotainment-system med en navi i.
Om Dina nuvarande bilar är fräscha så skulle jag ge rådet att hålla andan ett tag,
räkna till 200 och låta Dieselköplusten gå över...
fd. STCS 262
99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.
Kollar efter nyare bil, bensin som diesel.
100-500K.
Precis ett sånt här inlägg jag ville se av någon som hade lite koll hur läget är nu.
Som jag skrev i början, det dräller av nyare Volvo dieslar på Blocket.
Satt även idag och kollade in nya Seat Cupra R 300hk årsm 18-19, självklart automat.
Visade kärringa några på Blocket och hon är inte riktigt emot det.
Har en Cupra R -13 som dottern tagit ifrån mig...
Tänkte göra mig av med min NG9-3 -08 V6 och låta kärringa behålla sin NG9-3 -09 som hon är nöjd med.
Så fyll gärna på med mer åsikter.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Min tro är att 2022-2023 kommer elbilarna att vara de mest ekonomiskt attraktiva på marknaden, om inte billigast så marginellt dyrare, så jag skulle säga att för en bruksbil så bör man räkna med att "alla" (åtminstone i storstäderna) vill byta över till el med resultat att bränslebilar blir svårsålda.
VW ID Neo är vad jag förstått tänkt att mer eller mindre ersätta VW Golf och rullas ut i stora volymer, och om det tänkta priset och lanseringstidpunkt kommer det att revolutionera bilmarknaden - men om det mer troliga lite försening och kö för att köpa bilarna betyder det bara att tidpunkten skjuts lite framåt. Och konkurrenterna kommer att tvingas matcha VW:s erbjudande.
Givetvis kommer det att finnas de som fortsätter köra nyare bränslebilar, men marknaden för dem kommer troligen att mer eller mindre kollapsa för dem.
Det är vad jag tror.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
https://www.expressen.se/motor/kopao...rotator-item-2
Läs om rean under Volvo V60.
"Att köpa en V60 CC för under 400 000 kronor är inget annat än ett bra klipp och troligen har din lokala Volvohandlare fått ytterligare lite utrymme att sänka priset. Volvo har också vinterrea på vanliga V60, V90 Cross Country och vanliga V90. Alla har dieselmotorer. Slump? Tror inte det va."
Får öka runt och kolla vad det finns för hybrider.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Jag tror det när jag ser det. Fram tills dess glider jag ng9-5 med oljebrännare. Visst, skatten är lite högre på dessa lite äldre, men å andra sidan är spisen genomärlig och har i princip inga problem kvar efter många års utveckling. Jag kör stabilt under 0,65 på min pendling och det är ju ingen liten bil trots allt.
Vi skulle få uppdatering på bilvalen nu i februari. Då får vi se om dieselbilarna droppar av som valbara. Är det operationell leasing så är det ju som att åka Hertz/Avis i 3 år. Fast månadskostnad inkl service och inget restvärde att spela med. Blir månadskostnaden för hög blir det nettolöneavdrag. Laddhybrider premieras med låga eller inget nettolöneavdrag. Då kan man enkelt se om dieseln är pestsmittad med reservation för om det är märken som är desperata att få ut bilar med diesel.
Gasbilarna har de tagit bort sedan några år tillbaka i tiden. För osäkra andrahandsvärden som drev upp månadskostnaden. Rena bensinbilar har vi inga valbara ännu. Är bara laddhybrider eller diesel.
Jag väntar på vad Volvo, MB, BMW och Audi kommer med vad gäller laddhybrider under året. Jag byter min GTE i dec.
Har kompisar som åker MB E-klass billigare än S/V90 nu. MB är sugna på att få ut bilar. Även diesel.
Så jag skulle nog avvakta lite just nu om det var snack om nyköp.
/Fred
För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.
Jag är benägen att hålla med Långmilare. Marknaden står på tröskeln
till det stora genombrottet för elbilar.
Regeringen har inte varit sen med att (inoficiellt) lufta
tankarna kring en kilometerskatt för bilar, så att även elbilarna kommer att kosta
motsvarande "15 kronor litern" eller vad det nu handlar om. Nu inses
även det faktum att många hyreshusområden får svårt att tillhandahålla
laddningsplatser. Man har kommit till insikt om att det håller på att bli nästa
klassfråga.
För ett tag sedan röstades det i riksdagen om att byta samtliga landets
elmätare till en typ som kunde rapportera minut (sekund?)-förbrukning.
Man har förstått att en elbilsrevolution skulle innebära höga och stora
förbrukningstoppar som redan idag är svåra att hantera i södra sverige.
Genom tidstaxa skall man framledes kunna tvinga fram laddning
exvis under natten.
Jag hade inte paniksålt en Diesel om jag ägt en.
Man kan nog göra klipp på någon fräsch begagnad men betänk
att om dom fallit i pris nu så lär det bli etter värre den dagen
den skall bytas in...
fd. STCS 262
99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.
Fast en ng9-5 som medell bör inte ligga så illa till, borde gå relativt problemfritt fram tills elbilarna tar över och värdeminskningen kommer inte bli astronomisk eftersom insatsen är begränsad.
Sedan ser jag hybrider lite som det sämsta av två världar, på en bränslebil är motorsystemet komplext men energilagringen enkel, på en elbil är motorsystemet enkelt men energilagringen mer komplex - en hybrid har båda komplexiteterna och marginell förbättring av bränsleekonomin resp kort körsträcka på el så det är två system att hålla rätt på.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Tänker du ny eller bättre begagnad bil?
Hur länge tänker du behålla den?
Var tänker du använda den?
Själv har jag kört oljebrännare i dryga fem år nu, och har varit mycket nöjd med det. Jag gillar karaktären hos bilen, och den går definitivt 30% snålare än motsvarande bensinare. Moderna fyror går relativt lätt på halvlitern eller mindre, jag har en sexa så den tar ett par dl till. Men det är det onekligen värt!
Tittar du på en -16 så är den Euro6 vilket inte kommer ställa till några problem ens i storstäderna inom överskådlig framtid.
Och eftersom dieseln har fått skämsmössan för tillfället så är värdeminskningen väldigt kraftig för tillfället -> bra pris på nästan nya bilar.
Sedan beror det på hur din körcykel ser ut, många korta körningar och du skall inte köpa diesel, medans om sträckorna är längre och det blir en del mil på ett år så är en sådan att föredra från ett ekonomiskt perspektiv.
Skulle jag köpa en ny diesel idag? Tja, jag går och brottas med just de funderingarna för tillfället Vi får väl se vad det blir, alternativen är annars att antingen behålla vad jag har eller köpa något med en bensin-åtta i sig...
/Johan
Jag har en gasbil i tjänsten. Vi har inga valbara bensinbilar alltså. Det är gas/bensin som gäller.
Diesel finns en bil. En Renault att välja på. Annars är det nån elbil.
Det väntas otåligt på att främst VW ska komma med 100% elbilar. Den dagen ska hela fordonsflottan bytas ut direkt.
Även om min VW är från 2017 och relativt ny.
Arbetsfordon går ju på diesel. Och lär nog göra så ett tag till.
Har man möjlighet att tanka "fuldiesel" så lär tillgången på bränsle samt bränslekostnaderna ligga relativt lågt i ganska många år framöver...
Jag kan inte på nåt vis tro att den svenska fordonsparken mellan 0-25 år som är i dagligt bruk ersätts över en natt med batteribilar. Inte över 1-2-3 år heller. Det tar mycket längre tid byta ut den. Visserligen kommer mängden batteribilar öka men för många är det inte ett alternativ. I alla fall inte ett praktiskt eller ekonomiskt alternativ.
Begagnade diesel- och bensinbilar kommer vara efterfrågade och även nya såna kommer säljas. Förmåns- och tjänstebilar blir mycket batteribilar pga skatteeffekten men hur kul är det köpa en beg sån om 5 år eller mer och tvingas byta batteripacket till snuskiga priser.
Välj det du vill köra och har råd med. Politiker är generellt okunniga och bilindustrin är duktiga lobbyister.
Nu är det kanske sista gången du kan köpa och köra en nyare dubbelturbo-V8!
Men varför sälja en B284? Är den utsliten eller är det fåfängans begär efter nyare bil?
För 500K hade jag tittat på 2018/2019 BMW 530d samt 2019 Audi A6 45-50 TDI. Möjligtvis en 2018 BMW M550i (kostar 600K), 2016-2018 750i eller 2014-2016 Cayenne S (V8 diesel) eller Panamera.
Det sista ordet om dieselmotorns framtid är inte skriven. HVO100 och andra substitut kommer att ha genomslag.
Men återigen, köp en bil du har råd med (bör rymmas inom ca tre (3) bruttomånadslöner) och vill ha!
Men åker ni operationell leasing eller står ni med ett restvärde? Tittar man bara på kostnaden och skall klämma in bilar under 7,5 basbelopp så kan man ju åka gas. Det är ju billigt för föraren med ett lågt förmånsvärde. När vi kunde åka gas verkade det som att de bilarna gick tillbaka till Tyskland när de gått färdigt. För liten efterfrågan i Sverige?
Diesel kommer finnas kvar länge ännu, om inte i större tyngre bilar. Däremot får vi nog se bensin komma tillbaka tillsammans med hybriddrift. Både som mjukhybrid och ladd.
/Fred
För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Nyprisförsäljningen kan ju skifta rätt fort, men begmarknaden är myycket segare och kommer att styras mycket av hur politikerna väljer att beskatta olika bilar och bränslen, folk vill ju köra så billigt som möjligt helt enkelt.
Och självklart kommer man försöka "täppa till hål", om någon speciell biltyp blir mycket billigare så innebär det ju förlorade skatteintäkter, politikerna har ju allt att vinna på en jämn beskattning, GLÖM allt miljösnack, det är bara spel för gallerierna, kulorna måste in - punkt.
Personligen gillar jag inte alls dieselbilar så det har aldrig egentligen varit ett alternativ för mej, GISSNINGSVIS så blir nästa bil en ren bensinbil, sen kanske en pluginhybrid ? ..mitt steg till elbil ligger nog långt fram i tiden.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Jag tror nog att vi som lever nu och har gjort så ett tag lugnt kan köpa vad vi vill. Det blir möjligen våra barn som på allvar får fundera på annat. Tror knappast att drivmedlen som sådana lär försvinna de närmaste hundra åren iallafall.
Min första bil var en -67 tvåtaktare, och redan -76 var det svårt att hitta en pump som kunde blanda in olja. När efterfrågan minskar så börjar också försäljningsställena att försvinna.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96