Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Ny generator men SID säger "Batteriet laddas ej kontakta verkstad" NG9-3

Trådad visning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Ny generator men SID säger "Batteriet laddas ej kontakta verkstad" NG9-3

    Hej,
    Ny på forumet, behöver lite hjälp..
    Har en Saab 9-3 2.0t, 2004. ca 16600mil

    Bilen började varna för låg kylarvatten nivå - fyllde på, felet kvarstod.
    Bilen varnade för att antisladd var ur funktion, sen kom varningen för ABS ur funktion. Sen dog bilen..
    Bogserade hem bilen, laddade batteriet, allt ok. Antar att dessa felmeddelanden kom pga för låg spänningsnivå i systemet.

    Mätte litegrann och kom fram tilll att generatorn inte laddade. Min lokala verkstad rekomenderade att byta hela generatorn, inte bara laddningsregulatorn då det oftast vara några dioder i generatorn som gett upp.
    Då jag är osäker på om jag skall ha kvar bilen eller ej så gick jag på billigaste alternativet och köpte en ny generator från skruvat.se, landade på 1500kr ungefär.
    Monterade in den nya generatorn i helgen, allt gick fint. Men nu får jag felmedelandet "Batteriet laddas ej kontakta verkstad". Mäter jag på batteriet så har jag 14,5V på batteriet när bilen är igång så det verkar ju vara okay.
    Lite intressant är att detta meddelande visades inte när den gamla generatorn satt i och inte laddade..

    En kollega med ODB2 läsare kollade men hittade inga felkoder i bilen.

    Behöver en ny generator giftas in i bilen på något vis?
    Andra idéer?

    Mvh David
    Senast redigerat av David_J den 2019-02-12 klockan 11:37. Anledning: Fel kategori.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Koppla bort batteriet när det laddas med extern laddare
    Av pestor i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-12-04, 11:22

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •