Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Större turbo+org grenrör og9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Mitt i Västragötaland
    Inlägg
    73

    Större turbo+org grenrör og9-3

    Hej!

    Fundertar över om man måste bygga X-grenrör om man vill sätta på en större turbo på en og9-3 typ en GTBB30,orginalgrenröret hänger väll med till 400hk? Så frågan är om man får plats med en sån turbo på orggrenrör eller måste man bygga ett x-grenrör för att få plats?
    Någon som vet?

    Mvh Kalle

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 201
    Sqr steg 5 så används GT30BB och det står inget om x-rör iaf.

    Och hos maptun står det att det passar på original grenrör.
    Sunshine

  3. #3

    Re: Större turbo+org grenrör og9-3

    Tjena! japp det hänger med bra till 400hk men som sagt det är ingen nackdel precis att skaffa ett extraktor grenrör! jag hadde gjorde det om jag hadde vart dig!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Mitt i Västragötaland
    Inlägg
    73
    Hej!

    Jo passar mot orginalgrenrör vet jag att det gör,jag undrar mer om turbon får plats.Det är ju inte så gott om plats runt orginalturbon som det är nu.

    Mvh Kalle

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Finland
    Inlägg
    1 133
    Om du har A/C blir det lite trångt att få plats till cobran/ isugrör till turbo.

    Javist kan du förändra kompressorsidan likadant till orig turbo att få mera plats, men för trånga rören funkar inte så bra...

    Tänk ochså att du får nytta av ett x-rör och det kostar inte så mycket om de är inte djurt av någon "märkes firma".
    Brukis 9-3 Viggen, "bone stock"
    Leksak 9-3 2.0T Stående 1700m, 313m/h http://www.garaget.org/?car=164450

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Finland
    Inlägg
    1 133
    En bild säger mer en 100 ord.

    Det är en GT2871R i en 9-3, orig x-rör och A/C

    18T passar väl untan modifiering, men det räker inte så långt.
    Brukis 9-3 Viggen, "bone stock"
    Leksak 9-3 2.0T Stående 1700m, 313m/h http://www.garaget.org/?car=164450

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228
    Nackdelen med att slänga på tex GT3071:a eller liknande på orginal grenrör är ju att det blir ganska dåligt respons på låga varv!
    Bygg textraktor så att det blir lite ös i maskinen! Tjänar många glada kusar på det!
    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Mitt i Västragötaland
    Inlägg
    73
    Hej!

    Är det sån"jätte" skillnad på responsen med orginalgrenrör vs x-grenrör om man byter kammar?
    Jag tänker lite på om det är värt att köpa ett fint X-grenrör,det kostar ju en del...Sen så nöjer jag mig med ca400hk.
    Det ska ju gå att få bilen genom bilprovningen med,ju mer som inte är orginal ju svårare lär det ju vara.

    Mvh Kalle

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Finland
    Inlägg
    1 133
    Citat Ursprungligen postat av Kalle-79
    Hej!

    Är det sån"jätte" skillnad på responsen med orginalgrenrör vs x-grenrör om man byter kammar?
    Jag tänker lite på om det är värt att köpa ett fint X-grenrör,det kostar ju en del...Sen så nöjer jag mig med ca400hk.
    Det ska ju gå att få bilen genom bilprovningen med,ju mer som inte är orginal ju svårare lär det ju vara.

    Mvh Kalle
    Om du letar efter respons hittar du det inte med kammar, med dåm lyfter du "bara" hk registret uppåt men till respons har det inte så mycket att göra, mer tvärt om tycker jag.

    Med val av turbo kann du ochså inverka till respons, stor A/R = dåligare respons fast bättre drag på höga varv.
    Det allt beror på vad du letar after av ditt bil när trimmad till 400hk.
    En 400hk bil kan lika gärna vara slöare på en motorväg race jämfört i en bil med stage III trim (viggen som exempel) om man stampar på gasen sam tidigt, gå kommer respons in bilden ochså. Bilen med en små A/R (TD 04-15T, A/R< 0.4) drag sig i väg som en gägga från stranden, när den andra spoolar up 1-2s innan det börar att röra på sig. När det händer är bilen med std turbo så låååååååångt före dig att de 400hk som du har kommer inte att nå den andra bilen igen innan racet är över.

    På andra sidan, om du kör på strippen eller bara tycker att det är kul att bilen rör på sig efter spoolup gå efter en stor turbo, då ska du ha dig en snabb bil fast det är inte det bästa att köra i normal trafik...
    Brukis 9-3 Viggen, "bone stock"
    Leksak 9-3 2.0T Stående 1700m, 313m/h http://www.garaget.org/?car=164450

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Mitt i Västragötaland
    Inlägg
    73
    Hej!

    Olde du menar att om man vill ha en körbar bil med 400hk så måste man ha extraktorgrenrör?

    Mvh Kalle

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    Citat Ursprungligen postat av Olde
    En bild säger mer en 100 ord.

    Det är en GT2871R i en 9-3, orig x-rör och A/C

    18T passar väl untan modifiering, men det räker inte så långt.

    bilden säger skit i luft filtret

    GTBB35R ng900

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Finland
    Inlägg
    1 133
    Citat Ursprungligen postat av Kalle-79
    Hej!

    Olde du menar att om man vill ha en körbar bil med 400hk så måste man ha extraktorgrenrör?

    Mvh Kalle
    Säger inte det direkt, men tycker att det är aldrig ett bra alternativ att ha "undermått" delar med en större turbo. Om du kollar på din orig grenrör,ser ut att öppningen till turbinen är rund, när turbin har oval. Ja visst kan du porta orig grenrör att löse detta problemet.

    Som sagt ovan, det beror på ditt val av turbo, vad vill få plats och vad vill inte i orig grenrör. Glöm hela garret GT series om du vill använda orig grenrör, för att det kräver mycket montering att få plats till insuget, om du letar inte sånna här "kompromis" lösningar


    En kompis av min moterade en GT3076 till sin 2.3 9k orig grenrör och det fick plats för att turbon är tvärt om i 9k. Turbon ska bytas till GT3071 nästa väcka och om du är intreserad kan jag skriva kommentater hur det funkar och spoolar där. Jag tror att det finns flera i denna forumet vem kör med stor turbo och orig grenrör in 9k, kanska någon av dom kan skriva hur det funkar.
    Brukis 9-3 Viggen, "bone stock"
    Leksak 9-3 2.0T Stående 1700m, 313m/h http://www.garaget.org/?car=164450

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Finland
    Inlägg
    1 133
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg


    bilden säger skit i luft filtret

    GTBB35R ng900
    Funkar inte så bra om bilen har LMM
    Brukis 9-3 Viggen, "bone stock"
    Leksak 9-3 2.0T Stående 1700m, 313m/h http://www.garaget.org/?car=164450

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    nu ska vi nog ya å lugna oss ..

    vist en stor snigel eslö på låga varvja mend e e ealla 2 liters motorer med 400hk

    man måste åka på varv med alla trimamde motorer för att d e e där efeckten fins

    å kammarna gör sit till både på efeckt å framför allt gas respons .. stäl en bill med vassare kammar på tomgång å så rycker du till i spjälet .. gör samma sack på en standrarbil .. då märker ni skilanden de gör stor skilnad när amn kör tro mig


    å med en så stor snigel såkulle ajg nog vilja ha kaamr som tilåtr lite bätre flöde

    och ett grönerör ja ..
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    Citat Ursprungligen postat av gascan
    nu ska vi nog ya å lugna oss ..

    vist en stor snigel eslö på låga varvja mend e e ealla 2 liters motorer med 400hk

    man måste åka på varv med alla trimamde motorer för att d e e där efeckten fins

    å kammarna gör sit till både på efeckt å framför allt gas respons .. stäl en bill med vassare kammar på tomgång å så rycker du till i spjälet .. gör samma sack på en standrarbil .. då märker ni skilanden de gör stor skilnad när amn kör tro mig


    å med en så stor snigel såkulle ajg nog vilja ha kaamr som tilåtr lite bätre flöde

    och ett grönerör ja ..
    du får sätta lmm på tryckröret vid spjälet

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Finland
    Inlägg
    1 133
    Citat Ursprungligen postat av gascan

    å kammarna gör sit till både på efeckt å framför allt gas respons .. stäl en bill med vassare kammar på tomgång å så rycker du till i spjälet .. gör samma sack på en standrarbil .. då märker ni skilanden de gör stor skilnad när amn kör tro mig
    Visst är det så som du skriver, men jag ser en liten problem med det. Med vassare kammer flytter du effektutan uppot i rpm registret och orig grenrör funkar inte så bra när avgasflödet = allt va grenröret pallar. Avagpulserna blir svaga och resultat är inte bra. I värsta fall funkar inte bilen så bra i mellan och log rpm register tack till orig grenrör som får turbon att vakna senare och kammar som funkar bättre i hög rpm registret och i hög rpm register hamnar man till problemer när grenrören är för trång.
    Brukis 9-3 Viggen, "bone stock"
    Leksak 9-3 2.0T Stående 1700m, 313m/h http://www.garaget.org/?car=164450

Liknande ämnen

  1. 430hk med olika grenrör. Varför har man större ?
    Av Brandten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-02-13, 20:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •